Outrun 2006: Coast 2 Coast | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Outrun 2006: Coast 2 Coast is een flink opgewaardeerde versie van Outrun 2, dat in 2004 voor de Xbox verscheen en eerder al furore maakte in de, in Nederland praktisch non-existente, arcadehallen. Waar Outrun 2 nog een Xbox-exclusive was, heeft Sega besloten om Coast 2 Coast ook uit te brengen op platformen beginnend met een P, de PS2, PSP en PC. Wij kregen de PS2 versie voor onze kiezen en raceten door zonnige oorden, over besneeuwde bergtoppen en langs gevaarlijke afgronden, om vervolgens ons eindoordeel te vellen.

Outrun 2006: Coast 2 Coast is een arcadegame door en door en dat blijkt allereerst al uit de besturing. Van realisme is nauwelijks sprake. De wagens, stuk voor stuk Ferrari’s, sturen supersnel heen en weer en driften sierlijk door de bochten. Dit driften vormt een belangrijk spelonderdeel, omdat je daarmee zonder snelheidsverlies zelfs de meest scherpe bochten door kunt komen. In tegenstelling tot in de meeste racegames is het driften behoorlijk eenvoudig: je trapt op de rem, stuurt ietsje opzij en schuift vervolgens moeiteloos zijwaarts de bocht door. Dat dit normaliter slecht is voor je banden speelt geen enkele rol.

Op het rechte stuk heeft het natuurlijk geen zin om te driften. Om ervoor te zorgen dat je wat meer te doen hebt dan saai het gas in trappen, zijn er langzame medeweggebruikers opgeroepen om voor je neus te rijden. Dit is echter niet irritant, maar juist erg handig. Je kunt namelijk gebruik maken van de verminderde luchtweerstand achter andere auto’s, het zogeheten slipstreamen. Hierdoor kun je een flinke snelheidswinst behalen. Vooral bij het inhalen van je rivalen, die wat sneller zijn dan de gemiddelde zondagsrijder, kun je dankbaar van de slipstream gebruik maken.

'Coast 2 Coast'-mode

De hoofdmoot van Coast 2 Coast is de zogeheten ‘Coast 2 Coast’-mode. In deze mode dien je verschillende mi ies te klaren om zo vier vlagmannen tevreden te stellen en het drie dames naar hun zin te maken. Aanvankelijk staat er één vlagman en één dame tot je beschikking en wanneer je een goed gemiddelde behaald hebt over de diverse mi ies, mag je door naar de volgende. Tegelijk neemt de moeilijkheidsgraad gestaag toe.

Leuk aan de ‘Coast 2 Coast’-mode is dat je niet op elk onderdeel een perfecte score hoeft te behalen, zolang je gemiddeld genomen maar goed gepresteerd hebt. Zodoende kom je niet snel vast te zitten bij één vervelende opdracht, omdat je als alternatief bij een reeds behaalde mi ie een betere score neer kunt gaan zetten. Deze opzet heeft trouwens een heel verslavende werking, omdat je zelden ergens tegenop zit. Je kunt steeds maar weer je score iets verbeteren.

De mi ies die je staan te wachten in Outrun 2006 zijn heel gevarieerd. Bij de vlagmannen staat je het meer conventionele werk te wachten. Je hebt gewone races, waarbij het er simpelweg om gaat als eerste over de finishlijn te komen. In de driftraces versla je je tegenstanders door binnen de tijd over de finish te komen én meer te driften dan je tegenstanders. De mi ies die je voor de dames moet doen zijn wat excentrieker. Het virtuele neukertje naast je in de auto slingert om de zoveel tijd een verzoekje naar je toe, variërend van “race zoveel mogelijk auto’s voorbij” en “geen botsingen maken, schat” tot “ontwijk de UFO’s!” en “rijd de spoken aan!”. Inderdaad, niet altijd even realistisch, maar het zorgt wel voor genoeg variatie om het spel langdurig boeiend te houden.

Airmiles op de weg

Telkens wanneer je een mi ie haalt, verdien je extra ‘Outrun Miles’. Hiermee kun je nieuwe auto’s, nieuwe kleurtjes voor je auto’s, nieuwe achtergrondmuziekjes en gespiegelde versies van de parcours aanschaffen. Wat wel vervelend is, is dat je in het hoofdmenu naar de ‘Showroom’ moet om deze dingen aan te schaffen. Je kunt dus niet eenvoudigweg bij het kiezen van je auto een nog niet beschikbaar type aanschaffen en direct het gewenste kleurtje erbij afrekenen. Erg flauw is trouwens dat je niet alle auto’s kunt kopen als je alleen de PS2 versie bezit. Sommige auto’s kun je alleen aanschaffen op de PSP en worden vrijgespeeld wanneer je je PSP aan je PS2 hangt. Niet dat ze niet al op het schijfje van de PS2 staan, maar ze willen gewoon dat je beide versies koopt. En in plaats van dat ze zich ervoor schamen, wordt deze ‘connectivity’ als één van de speerpunten van het spel aangeschreven.

Visueel doet Outrun 2006: Coast 2 Coast weinig onder voor de Xbox-versie, wat sowieso al een prachtige game was. De auto’s zien er gedetailleerd uit en de felle kleuren spatten het scherm uit. De framerate weet dit alles meestal behoorlijk bij te benen, maar wil soms ineens drastisch omlaag vallen. Vooral wanneer er veel tegenliggers zijn in de wat meer spectaculaire levels, verandert het spel kortstondig in een diashow, doorgaans met een flinke botsing tot gevolg. En je vriendin zijn nog zo nadrukkelijk, “Don’t Crash!”. Qua geluid is gekozen voor de retro-aanpak, met kla ieke arcadegeluidjes en muziek gebaseerd op die uit het kla ieke Outrun. Het is soms allemaal wat overdadig, maar de nostalgische waarde maakt een hoop goed.

Conclusie

Outrun 2006: Coast 2 Coast biedt genoeg vernieuwing ten opzichte van Outrun 2 voor de Xbox, maar is vooral opzichzelfstaand een verslavende en uitgebreide game die elke arcade-racefan in zijn bezit zou moeten hebben. In je eentje kun je je uren bezig houden met de ‘Coast 2 Coast’-mode, om daarna nog uren highscores te lopen verbeteren in de diverse arcademodes. Online of LAN multiplayer voor zes spelers zal niet voor iedereen zijn weggelegd, maar zorgt er wel voor dat het totaalpakket nog iets completer is. Helaas schittert de splitscreenmode nog steeds door afwezigheid en laat de framerate het soms afweten. Ondanks dat mag het spel zich rustig naast toppers als Burnout: Revenge scharen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou