Outlaw Volleyball Remixed | Gamer.nl

Games uit de Outlaw reeks zijn eigenlijk gestoeld op één belangrijk verkooppunt. Men neme een gewone sport en voegt er een lading stereotype mensen aan toe en lardeert elk aspect met een flinke portie foute humor en geweld. Dit is ook exact wat er is gebeurd met Outlaw Volleybal Remixed. Deze volleybal game is een aangepaste versie van de game die eerder al op de Xbox verscheen. Hoewel deze game niet werd gezien als een meesterwerk, ontving het nog best aardige beoordelingen. Laten we kijken of dit ook geldt voor Outlaw Volleyball Remixed op de PS2.

Outlaw Volleyball Remixed is in de basis eigenlijke een heel gewone volleybal game. De toevoeging van minigames en een aantal over the top personages kan dit niet verhullen. Deze personages zijn eigenlijk zó fout dat het weer grappig is. Een aantal oude bekenden uit andere Outlaw games komen weer terug, maar er zijn ook een paar nieuwe. Zo heb je onder andere een grofgebekte Engelse punkmeid met een extreem fout Brits accent en een ex-bajesklant die zijn agre ie niet onder controle kan houden. Maar mocht je het jezelf afvragen, ja het grootste deel van de karakters bestaat uit schaars geklede dames. Deze dames zijn niet meteen beschikbaar, maar moeten eerst worden vrijgespeeld. Het voordeel van het vrijspelen van nieuwe karakters is dat deze net wat betere eigenschappen hebben, die je helpen bij het spelen van volleybal. Maar als een karakter je niet aanstaat, kun je ook gewoon doorgaan met je oude personage, om deze verder op te waarderen.

Naast het spelen van een simpel potje volleybal, is het ook mogelijk om voor meer variërende gamemodes te kiezen. Allereerst zijn er de talrijke modes waarbij de gameplay niet al teveel afwijkt van een gewone wedstrijd, maar waarbij de puntentelling steeds anders is. Daarnaast zijn er minigames waarbij specifieke handelingen in de game kunnen worden geoefend. In deze zogenaamde Drill mode worden zaken als, serving, setting, spiking en blocking geoefend. Dit zijn de vier moves die gebruikt worden tijdens een match. Deze oefeningen zijn uitdagend en maken dat je als speler net wat bedrevener wordt in het spelen van de game. Naast deze aparte modes is het ook mogelijk om, net als in de andere Outlaw games, gevechten uit te lokken. Hoewel dit op het eerste gezicht leuk is, zal het door de meeste spelers al gauw overgeslagen worden. Dit komt mede doordat de gevechten niet verplicht en uitdagend zijn.

De gameplay is verder best oké. Tijdens het spelen van een match beweegt alles vloeiend en kunnen er behoorlijk spannende rallies gehouden worden. Dit wordt alleen maar spannender als je via splitscreen met 4 mensen tegelijk op het veld staat. Het is zelfs mogelijk om online tegen iemand anders te spelen. Dit is jammer genoeg iets wat ik niet heb kunnen uitproberen. Daarbij is het bij dit soort games vaak ook erg jammer dat er maar heel weinig animo is voor een online potje.

Als we de gameplay verder ontleden, zien we dat de meeste winst gehaald kan worden door het tijdelijk vergroten van de capaciteiten van je personage. Zo kan bij het serveren en het smashen een metertje opgeladen worden die op z'n max de slagkracht aanzienlijk verhoogd. Iets wat het plaatsten van een bal overigens wel wat moeilijk maakt, is het gebruik van de analoge stick om te bepalen waar de bal neerkomt. Dit moet kort voor het smashen of opslaan gebeuren en zorgt ervoor dat je aandacht van het metertje afgeleid wordt. Je kunt er echter gewend aan raken. Het is ook mogelijk om met de R1 knop een korte toename van snelheid te activeren. Een speciale Momentum balk kan gebruikt worden om nog meer punten te halen. Naarmate deze balk als gevolg van je goede acties opvult, kun je nog meer gekke acties uitvoeren, zoals salto's en harde smashes.