Outlaw Tennis | Gamer.nl

Tennisgames zijn meestal een serieuze aangelegenheid. In het wit gestoken kirols die op de country club een balletje slaan. Nu is tennis al lang niet meer de elite sport die het ooit was, toch heeft het nog altijd met een duf imago te maken, wat waarschijnlijk de reden is dat er zo weinig tennisgames zijn. Combineer je echter het woord Outlaw met tennis, dan krijg je hete babes en spetterend vuurwerk op de tennisbaan. De Outlaw games zijn voornamelijk bekend geworden door Outlaw Volleybal en Golf. Ontwikkelaar Hynotix omschrijft Outlaw tennis als meer dan een tennis-sim, en daar hebben ze zeker gelijk in.

In tegenstelling tot andere tennisgames onderscheidt Outlaw Tennis zich bijna op elk vlak. De personages zijn kleurrijk, goed gevuld en vaak sexy en schaars gekleed, wat trouwens voor zowel vrouwen als mannen geldt. In totaal zijn er 16 personages waar je mee speelt. Elk personage kan naar hartelust worden aangepast, van outfit tot statistieken, alles is mogelijk. Een ander punt waar Outlaw Tennis in verschilt is de hoeveelheid van alles. Er zijn 12 verschillende banen, verschillende soorten weer, drie soorten wedstrijd types (singel, dubbel en Canadees, waarbij je het met zijn tweeen tegen een speler opneemt), zes game modes en zeven match modes.

Nu wil veel nog niet altijd lekker zeggen. Toch is de maaltijd die men in Outlaw Tennis voorschotelt best te happen. De trainingsoefeningen zijn erg grappig. Zo moet je in de vorm van space invaders allerlei gestoorde slagers die al dansend proberen een koe te slachten van de baan meppen en zo zijn er nog meer aparte en gekke oefeningen, die natuurlijk allemaal geinspireerd zijn door de oefeningen van Virtua Tennis, maar men heeft er succesvol een eigen smaak aan gegeven.

Welke optie je eindelijk ook kiest, het komt uiteindelijk neer op de gameplay. En ondanks alle lolligheid en sexy uitziende speelsters weet het niet het niveau van een Top Spin te halen. Nu streeft men dat ook niet na, maar het draait uiteindelijk wel om het tennis. Je kan wel een potje gaan matten met je tegenstander, maar echt bijzonder is dit ook niet. Het komt uiteindelijk neer op zo hard mogelijk op de toetsen rammen als je kunt. Ik zou Outlaw Tennis dan ook als een luchtige tennisgame omschrijven. Het luchtige kun je trouwens weglaten voor de AI van de computer, want die is op het moeilijkste niveau verdraaid goed.

Muziek en graphics

Dat het simulatie gedeelte niet bovenaan de lijst stond tijdens het ontwikkelen blijkt ook uit de animaties van de spelers. Qua tennisbewegingen schiet het net allemaal tekort in vergelijking met Top Spin. Dat wil niet zeggen dat het spel er niet verzorgd uitziet. Elke baan heeft zijn eigen omgevingen en eigenschappen, en de weersinvloeden versterken dit alleen maar.

Een sterk punt is de muziek, die uit lekkere rock bestaat, en tijdens het spelen zeer te genieten is. Na elk punt kun je commentaar verwachten, zoals je dat van de Outlaw games gewend bent. Geen droog commentaar, maar een grappige presentator die de ene na de andere opmerking eruit gooit. Natuurlijk begint dit na een aantal uren vervelend en saai te worden, toch toveren sommige uitspraken bij iedereen een glimlach op het gezicht.

Ten eerste wil ik Hypnotix feliciteren met het feit dat men een zeer puik spel voor een ongelooflijke prijs van 19,95 heeft afgeleverd. Er zouden meer ontwikkelaars en uitgevers moeten zijn die zich op dit prijsniveau richten, en partijen die dit dan ook doen verdienen al een pluim. Je kunt een game van 20 eur niet vergelijk met een van 60 eur, dat is hetzelfde als appels met peren vergelijken. Ik heb me zeer vermaakt met Outlaw Tennis en genoten van de muziek en de echte "Outlaw sfeer". Als tennispurist had ik echter graag wat meer aandacht voor het tennisgedeelte gezien. Het had een ideale combinatie geweest kunnen zijn als men het Outlaw karakter met Top Spin had gemengd (en dan ook nog eens voor zo'n lage prijs aanbieden).

Heb je van de vorige Outlaw games genoten, hou je van arcade-achtige tennisgames en hoeft het allemaal niet zo serieus voor je te zijn, dan doe je met Outlaw tennis een goede koop. Het spel heeft talloze personages, banen, modes en speeltypes om voor lange tijd mee zoet te zijn. Ben je de nieuwe Roger Federer en wil je elke forehand en backhand zo perfect mogelijk plaatsen, dan kun je beter kiezen voor het inmiddels afgeprijsde Top Spin.

Gameplay: 7,5Graphics: 7,5Geluid: 7,5Totaal: 7,3