Operation Flashpoint | Gamer.nl

Met de toenemende hype rond games als Halo, TeamFortre 2 en Operation Flashpoint lijkt het erop dat games als Unreal, HalfLife en Quake langzaam wat terrein aan het verliezen zijn op de squad-based multiplayer games. Counter-Strike heeft het afgelopen anderhalf jaar al duidelijk laten zien dat er behoefte is aan een nieuwe manier van gamen. Ook de vorming van clans laat merken dat er meer behoefte is aan teamplay en samenwerking. Die teamplay en samenwerking is er nu eindelijk echt gekomen..met Operation Flashpoint.De achtergrondHet is 1985 en de Koude Oorlog begint op een einde te lopen. Michael Gorbatsjov komt aan de macht en de oude krachten van het communisme beginnen langzaam te vallen. Dit natuurlijk tegen de wil van het oude regime en een opstand is hiervan het resultaat. Deze millitante groep neemt de macht over van een eiland en roept dit uit als hoofdkwartier. Probleem is echter wel dat de omringende eilanden onder het beheer van Rusland en de NATO zijn. Omdat de Ru en hun handen niet vuil willen maken aan een eventueel bloedbad, schakelen ze de NATO in. Een oorlog is geboren...

In dit scenario zal je de rol spelen van een NATO commander en moet je je door maar liefst 50 mi ies sluipen en schieten. Althans...hier zal het niet bij blijven, want Operation Flashpoint heeft een hele hoop meer in petto. Deze game is trouwens de eerste poging van Codemasters om zijn naam te vestigen op het gebied van realistische action warfare. De game zelf wordt ontwikkeld door Bohemia Studios, een nieuwe Tsjechische studio die in het begin van 1998 met dit project begonnen is.

Complete Warsim

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Operation Flashpoint heeft werkelijk alles wat je van een action warsim mag verwachten. Niet enkel zal je door de modder moeten ploeteren met je uitrusting en wapens, maar krijg je ook de beschikking over een compleet arsenaal van voertuigen en helicopters. Voor de gamers die al wat langer meegamen kan je het een serieuze en geperfectioneerde versie van Wargasm noemen.

Bij het starten van de game bekroop me een onbehagelijk gevoel. Draaiende op een Celeron 500 met een TNT2 kreeg mijn pc flink wat te verduren. De game draaide ronduit slecht en was niet vooruit te krijgen. Was dit het roemruchte Operation Flashpoint? Had ik hier nu de hele tijd op gewacht? Teleurgesteld stopte ik het cd'tje dan ook in de hoes en hoopte dat mijn oordeel op het systeem thuis wat meer mee zou vallen.

Eenmaal thuisgekomen was het weer tijd voor hetzelfde ritueel van installatie en configuratie. Na deze voor een tweede keer succesvol te hebben afgerond konden mijn G-krachten zich uitleven op dit heftige stuk

software. En dit keer met meer succes.