Als piloot zal je natuurlijk vooral uitblinken in de verschillende aanwezige vliegtuigen en helikopters. Naast de indrukwekkende A10 bommenwerper is het vervoer van manschappen per helicopter ook erg belangrijk. Zo kan je met de Russische Mi17 HIP een compleet regiment van soldaten snel verplaatsen van de basis naar de dropzone.

Omdat het alsnog gevaarlijk is om door een vijandelijk vliegtuig of helicopter uit de lucht te worden geschoten, is een escorte altijd handig. Hiervoor staat je oa de enorme Mi24 Hind ter beschikking. Mocht het dan alsnog mis lopen dan gebruik je de parachute om te ontsnappen.

Tijd om een stukje te vliegen.

Strangers in the night

Wat Flashpoint vooral een orgineel spel maakt is de aanwezige diversiteit. Waar je in de ene missie met acht tanks een vijandelijk dorp aanvalt, loop je in een andere nachtelijke missie als solo commando stellingen op te blazen.

Geluidseffecten en muziek

Waar ik de afgelopen beta's een enorme verbetering in heb gezien is het geluid. En vooral de toevoeging van meer muziek tijdens missies, heeft de sfeer enorm versterkt.

Wanneer je als soldaat door de 'wilde' natuur loopt zal je naast het geknars van je voeten op het gras, zand of asfalt, meer dan voldoende geluiden opmerken van volgels en andere dieren.

De ontspannende beschrijving hierboven wordt vaak een stuk verontrustender wanneer je als soldaat een tank in de verte aan hoort rijden met piepende rupsbanden.

En nu hopen dat de handrem erop staat.

De stemmen van acteurs zijn voldoende, maar het is vooral de muziek die een compliment krijgt. Deze hebben veel weg van een soundtrack uit een jaren 80 oorlogs-film.

Op dit vlak laat Flashpoint veel andere wargames ver achter zich en bewijst maar weer eens hoe belangrijk geluid kan zijn.

De wereld in het klein

Gezien de afmetingen van de speelvelden (die kilometers groot zijn) heeft het spel een enorm detail. Over de vijf eilanden zijn bomen, planten, huizen en andere objecten meer dan rijkelijk verdeeld. Zo heb je heuvelachtige landschappen met bomen, huizen en bossen. Dit laatste is vooral handig om je in te verschuilen. Een tank komt namelijk met geen mogelijkheid een bos in.

Van al deze scenery is het overgrote deel ook kapot te schieten of rijden. Zo zie je bomen en planten met veel lawaai omvallen wanneer je er met een flink tank overheen gaat en kan je een compleet spoort van vernieling achterlaten.

Personages zijn ook goed weergegeven, al hebben ze hier niet de meest knappe mensen model voor genomen (wat misschien wel weer realistisch is ). De bewegingen van eenheden zijn geloofwaardig wat te danken is aan de uitgebreide motion capture die aan het spel vooraf ging. De enige uitzondering op deze statement vind ik de vreemde saluering, die met gebalde vuist wordt gegeven.

De tanks, vliegtuigen en overige voertuigen vind ik tot bijna in perfectie weergegeven. Dat geeft direct een leuke motivatie om met een rotvaart door het landschap te crossen. De screenshots spreken hier voor zichzelf, wat natuurlijk er natuurlijk ook voor de overige punten gezegd kan worden.

Maar het meest sfeervolle vind ik nog de complete samenvoeging van deze elementen. De uitgestrektheid van de natuur waar in volle vaart tanks doorheen scheuren en helicopters overheen vliegen. De vergelijking met een spel als Counterstrike is hier bij verre na niet gepast en het spelen van Flashpoint is intensiever dan welke andere wargame ooit.