Onimusha 3 | Gamer.nl

Wat doe je als jouw serie games in zowel Japan als Amerika een grote hit is, maar helaas niet in dat afgelegen continent Europa? Wat doe je dan? Hoe spreek je zowel Europeanen aan en behoud je ook nog, de voor het spel zo typerende Japanse sfeer? Simpel, men neemt een portie Jean Reno, bekend uit films als Godzilla, Leon en Wasabi, plus het hedendaagse Parijs en combineert die met het Japan uit de zestiende eeuw. En Voila, je hebt Onimusha 3 in handen. Of dit een geslaagde combinatie is? We zullen het snel merken.

In alweer het derde deel in de Onimusha reeks neem je weer de rol aan van Samanosuke Akechi, de dappere jonge Samurai die in het eerste deel de “demonlord” Nobunaga Oda aan banden legde. Toen hij weer herrees in het vervolg, ging ditmaal de Samurai Jubei Yagyu het gevecht succesvol met hem aan en versloeg Nobunaga een tweede maal. Maar helaas mocht dit niet baten, want Nobunaga is back en heeft ditmaal zijn zinnen gezet op de verovering van geheel Japan. Het is aan de inmiddels 47- jarige Samanosuke om hem nogmaals eens een flink pak slaag te geven.

Maar vrees niet ditmaal staat Samanosuke er niet alleen voor, want hij krijg de hulp van de Franse Jacques Blanc, een lid van een speciale eenheid van het Franse leger. Het enige probleem is dat Jacques leeft in het Parijs van 2004 en Samanosuke in het Japan van 1582. Hoe is dit opgelost? Simpel, er is een tijdpoort in beide werelden geopend en per ongeluk wi elen de twee helden van plaats en tijd. Ja, je hoort het goed. Samanosuke belandt in het Parijs van 2004 dat op dat moment door een leger Genma(demonen) wordt afgeslacht en Jacques belandt in de oorlog tegen het leger van Nobunaga.

Maar ik hoor je nu denken, hoe kunnen deze twee elkaar dan helpen als ze zich letterlijk en figuurlijk zo ver van elkaar bevinden? Daar komt de rol van het elfje Ako in het spel, dit elfje is niet zomaar een elfje maar helpt en adviseert de beide helden in de twee tijden waar ze zich bevinden. Dit is mogelijk voor haar, doordat zij als enige door de tijd kan reizen. Met haar tijdreizen is het mogelijk om verschillende items, die op dat moment van belang zijn mee te nemen. En zo kunnen de heren samen enkele moeilijke puzzels oplo en. Dit moet je voorstellen als Jacques en Samanosuke zich op precies dezelfde plek bevinden, alleen in een andere tijd. De één kan bijvoorbeeld niet verder komen doordat hij een item mist dat zich in de ander zijn tijd bevindt, deze wi el je dan uit.

Buiten dit heeft Ako nog een heel ander praktisch nut. Haar verschillende pakjes die je vindt zorgen ervoor, dat je bijvoorbeeld heel snel zielen opzuigt of dat je levensbalk zichzelf langzaam hersteld. Deze speciale functies bewijzen vaak in combat hun noodzakelijk nut. Verder zijn ook weer de pittige puzzels, die zich vaak op itemdozen bevinden, weer als vanouds van partij.

Natuurlijk puzzel je niet continue in de game, maar vecht je er ook flink op los. Beiden heren beschikken over een aantal lekker te hanteren wapens. Zo vecht Samanosuke met de gebruikelijke element bevattende zwaarden, zoals de bliksem, maar ook met een aantal andere wapens weet hij zich goed te vermaken.

Jacques hanteert een heel ander soort type wapens, namelijk verschillende varianten van een zweep. Zo heb je bijvoorbeeld een zweep met een gigantische knots met stekels eraan, waarmee je een flink aantal demonen in één slag kan neerhalen.

Dit derde deel werkt met ongeveer hetzelfde upgrade systeem van wapens als in de twee voorgaande delen; je verzamelt een flink aantal zielen tijdens je vele encounters en gebruik deze weer om je wapens plus kleding op te levelen.

Verder is het vechten in de game op zichzelf erg lekker en snel gedaan. Je kunt met goede timing, perfect counteren en daarmee in één slag veel monsters neerhalen.