Omega Five (XBLA) | Gamer.nl

Omega Five is eenkla ieke horizontaal scrollende shooter voor Xbox Live Arcade, in de stijl vanspellen als R-Type en Aegis Wings. Alleen zit je dit keer niet aan boord vaneen vliegtuigje, maar bedien je een poppetje. Een poppetje dat omonverklaarbare reden ergens midden in de lucht kan hooveren. En dat is niet omdat we gewichtsloos zijn in de ruimte,want Omega Five speelt zich meestal af vlak boven het oppervlak van de prachtigvormgegeven planeten. Er is ook geen achtergrondverhaaltje dat uitleg geeftwaarom we niet gewoon in een vliegtuigje zitten. Niet dat we dat per se willen,maar nu blijft deze prangende vraag ons wakker houden.Knallen, knallen en nog eens knallen, dat is wat je zultdoen in Omega Five. Je ontwijkt vijandige projectielen, schiet tegenstandersoverhoop en raapt zo nu en dan een nieuw wapen op of een upgrade voor jehuidige wapen. Neergeschoten tegenstanders laten paarse driehoekjes achter dieje eveneens op kunt rapen om een superaanval los te laten en aan het eind vande rit sta je oog in oog met een eindbaas.  En na vier levels knallen is het gedaan met depret. Niet dat je zomaar door de vier levels heen walst, wantzoals het hoort in dit genre is ook Omega Five behoorlijk pittig. Aanvankelijkin ieder geval. Je krijgt de beschikking over twee continues en wordt geacht daarmee het hele spel uit te spelen. Naeen uurtje spelen wordt het spel al wat meer coulant en mag je het met maarliefst vijf continues proberen. OmegaFive is mi chien wel moeilijk, maar het spel is niet onvergeeflijk. Waarsommige spellen in dit genre het 'one shot, one kill' principe hanteren, krijgje in Omega Five een stevige gezondheidsbalk en kun je tu endoor ook nog eensextra gezondheid oprapen.De moeilijkheid zit hem vooral in de grote hoeveelheid(sterke) tegenstanders die je op je dak krijgt. In het heetst van de strijdalle projectielen zien en ze ook nog eens ontwijken is een aardige kluif. Enwanneer je eenmaal het loodje legt en je een van je kostbare continues gebruikt, wordt het allemaalextra moeilijk omdat je poppetje terug bij af is. Wanneer je wapens nog niet geüpgradezijn, schiet je geen deuk in een pakje boter. Aan het begin van het level staanaltijd wat mooie upgrades voor je klaar en zijn de tegenstanders wat minder sterk,maar eenmaal je een continue gebruikt strookt de kracht van je personage nietmeer met de vijanden die op je gelanceerd worden. Sowieso ben ik nooit echt een voorstander geweest van hetsysteem van continues. Zekerbij een spel als Omega Five dat nooit voor de arcadehal is ontwikkeld en er ooknooit zal komen, lijkt het me onlogisch om het spel te ontwerpen rond het ideevan muntjes inwerpen. Ook het behalen van highscores wordt wat krom, doordathet spel alleen je laatste highscore naar de leaderboards zal uploaden. Beterhad men de continues gewoon levensgenoemd, de highscores van de levens bij elkaar opgeteld en hoogstens eenkleine straf uitgedeeld door je wapens één niveau omlaag te brengen, in plaatsvan direct terug naar het laagste niveau. Dan had men ook niet onnodig hoevenstrooien met continues wanneer hetspel er achter komt dat je het met twee virtuele muntjes niet redt.Overigens, wanneer je het spel aanvankelijk met zijn tweeën wilspelen, dan heb je maar één contiue voor beide spelers. De pret van zo'n potje multiplayeris, zeker met nog wat onervaren spelers, snel voorbij. Helaas is er ook geenmogelijkheid het spel online in multiplayer te spelen, de leaderboards zijn deenige vorm van interactie met de rest van de wereld die Omega Five te biedenheeft. Waarin Omega Five wel uitblinkt zijn de graphics. Visueel ishet spel een lust voor het oog. Gigantische monsters, prachtige landschappen envijanden die met veel creativiteit zijn ontworpen, maken van Omega Five tochéén van de mooiste games op Xbox Live Arcade. Zelfs wanneer het spel in dewinkel was uitgebracht, dan waren de graphics zeker acceptabel geweest. Hetgeluid knalt ook lekker mee, al mag de Japanse voice-over nog een lesje Engelsvolgen. Hoewel, 'Serect Prayer' heeft zo ook zijn charme. “Er was iets met eenL en een R in het Engels… hoe zat het ook alweer? “, moeten ze bij ontwikkelaarNatsume gedacht hebben.