Okami HD

Okami HD

Goddelijke schoonheid

Geschreven door Eline Oosterloo op

• Okami HD is nu uitgebracht voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Dit betekent dat liefhebbers opnieuw de kans krijgen de game te spelen, in een nog hogere resolutie. De tekenachtige grafische stijl komt zo nog beter uit de verf, terwijl de solide Zelda-achtige formule van Okami de tand des tijds probleemloos weet te doorstaan. Dat er niets aan het spel veranderd is in deze heruitgave is voor nieuwkomers geen probleem, maar biedt helaas weinig reden voor fans om de game opnieuw te spelen.
    Score: 85 Uitstekend
    • Tijdloze visuele stijl, Solide spelformule, 4K-resolutie zorgt voor levendige kleuren, Mooie prijs
    • Geen extra features, Puzzels nog steeds vaak te makkelijk
Okami verscheen in 2006 op de PlayStation 2, waarna hij, mede dankzij goede recensies, ook de sprong maakte naar de Nintendo Wii. Later kreeg het een HD-opfrisbeurt op de PlayStation 3. Nu krijgt de schilderachtige wolvengame weer een update, op de PlayStation 4, Xbox One en pc. Helaas – of voor sommigen gelukkig – met weinig vernieuwingen.

Het verhaal is zo langzamerhand wel bekend. De demon Orochi werd honderd jaar geleden verbannen door de dappere strijder Nagi en de wolf Shiranui, de incarnatie van de zonnegodin Amaterasu. Shiranui overleefde de strijd niet en werd voor het verdedigen van het dorpje Kamiki vereeuwigd met een speciaal altaar. Het verhaal van Okami begint wanneer de demon Orochi ontwaakt en Nippon met een vloek omtovert tot een dor, woestijnachtig landschap. Het is nu aan Okami, de nieuwe incarnatie van Amaterasu, om Orochi voorgoed te verslaan.

Okami HD

Tijdloze game

Als speler stap je in de schoenen van deze goddelijke wolf en word je begeleid door de aandoenlijke doch soms nogal irritante sidekick Issun. Samen met hem leer je een groot aantal krachten te gebruiken door te tekenen met een speciale kwast. De krachten leer je van de andere twaalf (jij bent er ook een) Celestial Brush Gods, die allemaal de vorm aannemen van een dier uit de Oost-Aziatische dierenriem. Hiermee kun je onder andere stenen in tweeën slaan, een muur van bomen oproepen of de pikzwarte hemel voorzien van sterren.

Deze krachten verzamel je terwijl je het land Nippon verkent en verschillende afgesloten gebieden ingaat. Net als in Zelda-kerkers, wordt je in deze gebieden gevraagd puzzels op te lossen, te vechten met sterke vijanden en nieuwe krachten te ontgrendelen. Een groot verschil met de kerkers is echter dat de puzzels wat simpel zijn en oplossingen vaak voor de hand liggen. Ook zijn de gebieden niet erg uitgebreid en sta je voor je het weet weer buiten.

Okami HD

Veel meer dan dit is eigenlijk niet op te merken aan de game, aangezien de de rest van Okami – ook tegen tegenwoordige standaarden – formidabel in elkaar zit. Hoewel niets aangepast is aan de gameplay, gaat de actievolle speelstijl goed mee met zijn tijd en zorgen de verschillende kwastkrachten voor de nodige afwisseling. De charmante, tekenachtige stijl van Okami, de luchtige en soms komische dialogen en de grote dosis Japanse mythologie vormen samen een tijdloze game-ervaring.

Mooier dan ooit

Ook de visuele stijl van Okami is tijdloos, waardoor de technische update zeer welkom is. Op de nieuwe platformen is Okami te spelen in 4K-resolutie. Op een beeldscherm dat deze kwaliteit ondersteunt komen de levendige kleuren en strakke contouren beter uit de verf dan ooit. Met een consistente locked framerate van 30fps leveren de platformen goede prestaties, hoewel een update naar 60fps geen overbodige luxe was geweest.

Okami HD

Los van de visuele update is eigenlijk niets veranderd aan de game. Er zijn geen nieuwe features of uitbreidingen toegevoegd en aan de besturing is niets veranderd. Voor wie de game nog nooit aangeraakt heeft biedt Okami HD voor 20 euro daarom de ultieme ervaring van de game. Voor fans is er, los van de verbeterde graphics, weinig reden om nog eens tientallen uren in dit meesterwerk te steken.

Voor deze review is Okami HD gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

3D-replay naar PlayerUnknown’s Battlegrounds Eerste patch voor Xbox One-versie PUBG aangekondigd
5