"Oddworld Just got Stranger", is de pakkende slogan van Oddworld: Stranger's Wrath, het nieuwste spel van Oddworld Inhabitants dat ons een nieuwe, frisse kijk geeft op de rare wereld. Gekker is Stranger's Wrath nochtans niet geworden, eerder conventioneler en toegankelijker. Stranger's Warth zit tot de nok toe gevuld met keiharde actie, explosieve wapens en een ietwat alternatief westernsfeertje. Wij vroegen ons dan ook af, hoe Oddworld is Oddworld Stranger's Wrath eigenlijk?

In Oddworld: Stranger's Wrath neem je de rol aan van The Stranger, een premiejager waarvan niemand eigenlijk weet wie hij is, of waar hij vandaan komt. Stranger is een bruin, behaard wezen met een grote cowboyhoed, rammelende laarzen, een grote spuugradius en een dodelijke kruisboog. Hoewel Stranger's Wrath zich afspeelt in dezelfde wereld als Abe en Munch, zul je bijzonder weinig overeenkomstige elementen tegenkomen. Geen bekende locaties of gebieden en slechts een paar wezens die je eerder gezien hebt. Welkom aan de andere kant van Oddworld en dat kan ook over de gameplay gezegd worden!

Stranger's Wrath kan zowel vanuit eerste- als derde-persoonsperspectief gespeeld worden. In het eerstepersoonsperspectief kun je gebruik maken van je kruisboog en verrekijker, vanuit derdepersoonsperspectief heb je de beschikking over een aantal aanvallen voor dichtbij en kun je je een stuk sneller voortbewegen. Ook kun je vanuit het derdepersoonsperspectief de diverse sprongen in het spel eenvoudiger maken. Met een druk op de knop wissel je tussen beide standpunten, wat je gedurende spel dan ook veelvuldig zult doen.

In Stranger's Wrath toer je langs verschillende dorpjes. Op een bepaald moment in het spel dient telkens één dorp als uitvalsbasis. In zo'n dorpje tref je de bountystore aan, de plaats waar je een contract kunt aannemen en je premies kunt innen. Ook bevindt zich in het dorpje een winkel, waar je upgrades en kogels kunt kopen. De dorpjes worden bevolkt door een heel leger Clakkerz. Dit zijn kipachtige vogels, die altijd in zijn voor een gesprek. Eenmaal je een contract hebt aangenomen, kun je op jacht naar een bepaalde crimineel. Er zal dan een poort openen in het dorp, die voorheen gesloten was. Je kunt trouwens maar één contract tegelijk aannemen, maar de volgorde kun je wel zelf weten. Eenmaal alle contracten in een dorpje volbracht zijn, ga je door naar het volgende dorp.

Naast de grote crimineel met de hoge premie, is er ook een hoop klein grut dat je in mag rekenen en waarvoor je ook enig geld, Moolah, mag innen. Tegenstanders inrekenen doe je door ze 'op te zuigen'. Je kunt tegenstanders zowel levend als dood opzuigen, al brengen ze in levende vorm heel wat meer Moolah op. Het opzuigen neemt trouwens aardig wat tijd in beslag, vooral als de tegenstander nog niet dood is. Je zorgt beter eerst dat de kust veilig is, voordat je eraan begint. Tegenstanders hebben een aantal sterren boven hun hoofd die de mate van dood- of bewusteloosheid aangeven. Bij drie gele sterren vallen ze bewusteloos op de grond, bij drie rode sterren leggen ze het loodje. De eindbazen vergen vaak wat meer moeite om in te rekenen en hebben soms een specifieke zwakke plek waar je rekening mee moet houden. Ook zijn er eindbazen die vaak vrij makkelijk het loodje leggen, maar moeilijk bewusteloos te krijgen zijn. Het is dan een uitdaging om toch de volle premie binnen te halen en hem levend in te rekenen.