Oddworld: Munch's Oddysee | Gamer.nl

In 1997 verscheen Oddworld: Abe's Oddysee op de Playstation. Het spel bracht een vernieuwde gameplay met zich mee omdat het communiceren met mede-Mudokons en/of vijanden een groot onderdeel was van het spel. Deze communicatie werd met 3 spraakknoppen tot stand gebracht, waardoor Abe kon praten tegen zijn omgeving. Op deze manier kon je vijanden weglokken van hun plaats of Mudokons de opdracht geven om je te volgen, wachten of een taak vervullen en zo diverse puzzels over de hele game oplo en.

Het spel werd vanwege de vernieuwde gameplay en de vreemde, maar erg grappige wereld uitermate populair, vooral in Europa.

Nog geen jaar later lag het tweede deel, Oddworld Abe's Exoddus, al in de winkels. Het verhaal (daar komen we zo op terug) ging verder waar Oddworld: Abe's Oddysee ophield. De gameplay was voor het grootste gedeelte hetzelfde, maar er waren meer spraakmogelijkheden toegevoegd en de puzzels waren uitgebreider en uitdagender geworden. Abe's Exoddus was iets beter dan z'n voorganger en werd ook een succes. Een vervolg was onvermijdelijk maar bij het verschijnen van Abe's Exoddus was het echter al bekend dat er meerdere delen zouden verschijnen. Abe's Exoddus was namelijk het eerste deel in de Oddworld Quintology, een serie van 5 spellen die zich afspelen in de Oddworld universe.

Abe's Oddysee wordt beschouwd als een bonu pel en maakt geen deel uit van de Oddworld Quintology. Rond deze tijd was Sony al druk bezig met de ontwikkeling van de Playstation 2. Dit derde deel, dat niet zoals zijn voorgangers 2d, maar 3d zou worden, zou dan ook zijn opwachting maken op de Playstation 2. Microsoft wist echter de exclusieve rechten op te kopen waardoor Oddworld: Munch's Oddysee exclusief op de X-Box zou verschijnen. De rest is geschiedenis.

Abe in Oddworld: Abe's Oddysee & Oddworld: Abe's Exoddus

Omdat Oddworld: Munch's Oddysee het tweede deel is uit de Oddworld Quintology kunnen we nog drie andere delen verwachten. Elk deel uit de Oddworld Quintology zal een andere gameplay hebben en centraal staan rondom een ander personage (?). De enige link tu en de spellen is dat het afspeelt op Oddworld, een wereld vol diverse culturen. Op welke console de volgende delen zullen verschijnen is nog niet bekend. Maar de engine is er nu, dus we kunnen in periodes van 2 of zelfs 1 jaar een nieuw deel verwachten.