Met het gruwelijke en verdomd enge Condemned 2: Bloodshot nog vers in het achterhoofd stop ik Obscure II, een spel dat eveneens tot doel heeft spelers de stuipen op het lijf te jagen, in de Nintendo Wii. Meer dan een half jaar geleden deed zich een vergelijkbare situatie voor, al verdween het blinkende schijfje toen nog in mijn goede oude PlayStation 2. Benieuwd of Hydravision Entertainment de extra ontwikkeltijd ten volste heeft benut om van Obscure II voor de Wii iets moois te maken.Het eerste wat opvalt is dat het spel er nog steeds hetzelfde uitziet als zes maanden geleden, wat niet bepaald in het voordeel van de Wii-versie werkt. De ontwikkelaar had best wat meer kleur mogen toevoegen, of ten minste enkele opvallende foutjes kunnen weghalen. Zo bewegen de personages nog steeds verschrikkelijk houterig, kloppen sommige schaduweffecten voor geen meter en lijkt het alsof de dialogen helemaal niet gelijk lopen met de bijhorende gezichtsuitdrukkingen, vergelijkbaar met een slecht ingesproken Japanse film. Opvallend is wel dat de muziek die vaak erg opvallend aanwezig is nog steeds knap klinkt en perfect past bij de sfeer van het spel. Hoge koorstemmen en onheilspellende deuntjes die dreigen in je hoofd te blijven rondspoken zijn geen uitzondering, waarvoor hulde. De vergelijking met een bioscoopprent kan overigens nog verder doorgetrokken worden. Obscure II kent namelijk de opbouw van een typisch Amerikaanse tienerfilm, compleet met oneliners doorspekt met overduidelijke clichés en foute, puberale humor. Bovendien maak je gedurende het spel kennis met een groepje ontzettend eendimensionale personages, zoals de gespierde, domme voetbalfreak, de Aziatische computernerd en de blonde bimbo. Ook de verhaallijn is eerder lachwekkend dan angstaanjagend te noemen: een hoopje studenten snuift een vreemd goedje op, krijgt een verontrustende droom en wordt daarna wakker in een campus waarin zowat iedereen een monster is geworden. Dat de verhaallijn kant nog wal raakt is verder geen doodzonde, als je het spel maar op de juiste manier bekijkt. In een B-film maakt de foute sfeer net deel uit van de charme, en dat is ook het geval in Obscure II. Dit neemt echter niet weg dat we de andere aspecten van het spel niet serieus moeten bekijken. Zo heeft de game duidelijk te kampen met besturingsproblemen, iets wat we een half jaar geleden ook merkten toen we de game op de console van Sony speelden. Obscure II laat zich volledig besturen met de Wiimote en Nunchuck. De eerste moeilijkheden komen al boven water eens je het camerastandpunt manueel wilt aanpassen. Dit kan enkel gedaan worden door de cursor, die je bedient met de Wiimote, naar een hoek van het beeld te bewegen waardoor de camera mee zal draaien. Het is in het verleden al gebleken dat dit geen al te beste methode is en ook in Obscure 2 is het bijstellen van je gezichtsveld een onhandige onderneming.Wat eveneens nogal onlogisch aanvoelt is de manier waarop je met vuurwapens moet schieten. In plaats van gewoon op monsters te mikken en te schieten met de knop aan de onderkant van de Wiimote, hebben de makers van het spel het systeem lekker verwarrend gemaakt. Voordat je kunt beginnen knallen moet je je cursor op je doelwit plaatsen, op een knop drukken om je pistool ernaar te richten, en dan pas is het mogelijk om je vuurwapen te gebruiken. Waarom niet gewoon mikken en knallen? Onnodige complexiteit is nooit goed, zelfs niet in een spel dat je eigenlijk van het begin af aan niet al te serieus moet nemen. Verder zijn er nog een paar dingen die een loopje nemen met de logica. Zo moet je om bepaalde handelingen uit te voeren vaak met de Wiimote schudden om ze uit te voeren. Leuk zou je denken, was het niet dat de ontwikkelaar je zelfs voor de meest simpele acties als een bezetene met de controller laat zwaaien. Het schudden heeft zelfs vaak niets te maken met hetgeen je in het spel aan het doen bent. Op en neer bewegen met de Wiimote om een batterij op te laden of om over een ravijn te springen, ik blijf het gek vinden.Wat Obscure II wel nog steeds redelijk uniek maakt is de mogelijkheid om samen met een vriend op pad te gaan. Op elk moment kan een tweede speler je een handje komen helpen door een controller in de hand te nemen. Het leuke is dat een heleboel puzzels enkel opgelost kunnen worden met z'n tweetjes. Heb je echter geen maatje in de buurt, dan neemt de computer de controle van je handlanger over. In dat geval is het regelmatig nodig dat je bewust van personage wisselt om van zijn of haar unieke vaardigheden gebruik te maken. Wil je snel wat monsters neerhakken, dan kies je best voor de spierbundel. Is het daarentegen nodig om een elektronisch slot te kraken, dan moet je het Aziatische meisje gebruiken. Dit alles kan echter niet voorkomen dat Obscure II voor de Wii de middelmaat niet kan overstijgen.