Puzzelspelletjes: we kennen ze allemaal wel, maar ze zullen nooit jarenlang in ons geheugen gegrift staan. Meestal zullen ze niet meer dan de predicaten 'degelijk' of  'functioneel' met zich mee tooien. Het hoogst haalbare zal wellicht 'divers' en 'verslavend' zijn, maar 'memorabel' of 'overweldigend' is voor het genre te hoog gegrepen. Gelukkig hoeft de puzzelgame Numblast dat ook helemaal niet te zijn, want het doet goed wat een puzzelgame goed hoort te doen.

In Numblast krijg je een speelveld met daarin vier soorten blokjes, genummerd met de cijfers één tot en met vier en elk voorzien van hun eigen kleur. Het is de bedoeling om vier blokjes met hetzelfde nummer in een vierkantje te krijgen om punten te scoren. Dit doe je door clusters van vier blokjes rechtsom of linksom te draaien. Wanneer je een vierkantje van bijvoorbeeld vier drietjes hebt, veranderen deze in viertjes en knallen ze weg. Als er echter een setje viertjes naast ligt, dan zul je deze ook wegwerken. De vieren zullen, alvorens ze verdwijnen, naar eentjes draaien. Je kunt hiermee potentieel een lange keten van getallen maken en een groot deel van het speelveld wegwerken.

Bovendien heb je, als je een vierkantje van gelijkcijferige blokjes bij elkaar hebt, heel kort de tijd om er blokjes naast te leggen om de combinatie te vergroten. Als je snel bent, kun je zo gigantische combinaties maken en hoge puntenaantallen scoren. Het principe is redelijk slim uitgedacht, omdat zowel inzicht als vingervlugheid, en de combinatie ervan, essentieel zijn om topscores te behalen. Wanneer je blokjes te lang niet wegwerkt, zullen ze veranderen in statische blokken, die je niet meer kunt bewegen. Hoe voller je speelveld geraakt met deze blokjes, hoe minder je kunt draaien om combinaties te maken. Wanneer je hele speelveld niet meer combineerbaar is, heb je verloren.

Spelmodi

De game telt drie spelmodi. De eerste is de modus waarin je net zolang door kunt gaan, tot je verloren hebt. Hoe verder je komt, hoe sneller je blokjes statisch wordt en hoe sneller je dus moet combineren. Dan is er de modus waarbij je binnen een bepaald tijdsbestek zoveel mogelijk punten dient te halen. Hierbij is het echt essentieel dat je megacombo's maakt. De laatste modus, de puzzelmodus, is een enorm interessante, omdat die voor totaal andere gameplay zorgt, maar toch het basisprincipe van Numblast aanhoudt.

In die puzzelmodus is het zaak om met een beperkt aantal draaibewegingen een vooraf neergelegde puzzel op te lossen. Op een speelveld is een aantal blokjes neergelegd en de speler moet zien uit te vogelen welke blokjes hij, met slechts enkele mogelijkheden, moet zien te draaien om alle blokjes weg te werken. Er zijn maar liefst vijftig puzzels voorhanden (waarvan je de tweede helft pas ontgrendelt als je de eerste vijfentwintig hebt volbracht) en ze variëren van simpel tot ware breinbrekers. De uitdaging is om deze puzzels in zo weinig mogelijk draaibewegingen te volbrengen. Het leuke aan de puzzelmodus is dat de gameplay totaal verschilt van het snelle combineren uit de andere twee speelmodi, maar evenwel uitstekend werkt met dezelfde mechanieken.

Roze aap

Numblast is gemaakt door de Japanse tak van Sony en dat is maar al te goed te merken. De game kent een ronduit belachelijk verhaaltje waarbij een leerling door met de Numblast-kubussen te knoeien, de leraar in een roze aap heeft veranderd. Wanneer je bepaalde trofeeën behaalt, dan kotst de aap een ei uit waaruit een beest komt. Het is tamelijk onzinnig en bij zoveel onzin zal zelfs de grootste Japanofiel achter zijn oren laten krabben.

Verder is Numblast simpelweg een prima puzzelspelletje. Online ranglijsten houden bij de PS3-versie de vorderingen bij en voor een prijs van slechts vijf euro kun je eigenlijk geen miskoop doen. Hoewel de game 'gewoon' en leuk tussendoortje is als niet-pretentieus puzzelspel, slaagt het zeer wel in de opzet.