Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Nuclear Throne

Nuclear Throne

Game of Throne

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

  • Nuclear Throne schudt je door elkaar en grijpt je bij je lurven totdat je de troon eindelijk beklimt. De chaotische schietactie en opeenstapeling van mutaties, gecombineerd met de willekeurige opbouw van de levels zorgen ervoor dat iedere speelbeurt net even anders verloopt. Dat de game soms vastloopt en wat kleine irritaties oproept is maar een smetje op een verder wrede en uitdagende game.
    Score: 85 Uitstekend
    • Geweldige chaotische actie, enorm veel opties en upgrades, bomvol geheimen
    • Vastlopers, bugs en instabiele framerate

De weg naar de Nuclear Throne is lang en vol gevaren. Een verkeerd wapen meenemen of te gehaast de strijd aangaan en je kunt weer helemaal van voor af aan beginnen. Nuclear Throne past daarmee prima in de traditie van andere roguelikes die willekeurig samengestelde levels gevuld met willekeurig gekozen vijanden combineren met keiharde consequenties voor te vroeg sterven.

Het past ook bij de wilde post-Apocalyps die Nuclear Throne voorschotelt. Helemaal naar het begin van de bomvol met vijanden gestopte levels teruggestuurd worden is nog tot daar aan toe, al je mutaties en wapens kwijtraken is een nog hardere les. De hectische schietactie onder de knie krijgen, waarbij je met de ene stick richt en de andere rondloopt, is daarbij cruciaal. Een beetje mutant kan best wat hebben, maar heeft zonder goed gemikte schoten weinig kans tegen de andere gruwelen die hem, haar of het te wachten staan. 

Nuclear Throne

Keuzestress

De woestenij barst gelukkig van de wapens die afrekenen met alle wezens op het scherm wat gemakkelijker maken. Er opent zich pas een portaal naar het volgende gebied wanneer alles en iedereen vakkundig is omgelegd in een chaotisch vuurgevecht. Lukraak blijven schieten is echter geen optie door de beperkte ammunitie waarmee met vrijwel ieder wapen rekening gehouden moet worden. Omdat je er maar twee tegelijk kunt meenemen en er verschillende soorten wapens zijn moet je bij iedere nieuwe vondst een afweging maken. Neem je het nieuwe wapen met meer kogels mee of vertrouw je op je trouwe schietijzers met een beperkt aantal schoten?

Die keuzes worden lastig of moeilijker gemaakt door de upgrades die je kunt kiezen nadat er genoeg straling (de ervaringspunten in deze game) is verzameld. Deze mutaties richten zich op meer gezondheid, maar ook op meer ammunitie of een sterkere vorm van bijvoorbeeld laserwapens. Afhankelijk van de mutant die je hebt gekozen levert dat opties op die voor een compleet andere speelervaringen zorgen.

Nuclear Throne

Gemuteerde speelstijl

De hoofdrolspelers en potentiële opvolgers van de troon hebben namelijk ieder zo hun unieke functies. De visman kan aan de kant rollen en pakt standaard meer kogels op, de kristal kan vijandelijk vuur tijdelijk blokkeren en later vrij te spelen personages bieden zelfs de mogelijkheid om kadavers op te blazen of om overbodige wapens op te eten voor extra kogels en gezondheid.

Iedere poging om de troon te bereiken kan daardoor compleet anders in elkaar steken. Op welke wapens of upgrades je je richt verandert de gameplay aanzienlijk en zorgt voor de mogelijkheid om dezelfde gebieden tientallen zo niet honderden keren net even iets anders te spelen. De game laat je hierin vrij en geeft bovendien geen tot weinig uitleg over wat de beste manier is om de troon te bereiken. Dat mag je helemaal zelf uitzoeken.

Geheimen en frustraties

Het prettig rommelige stijltje, het beeld dat bij grote ontploffingen mee schudt en de bizarre personages maken bovendien dat je steeds weer benieuwd bent wat er achter het volgende portaal schuilt. Nuclear Throne barst van de geheimen waar je zomaar op kan stuiten of actief naar op zoek kan gaan. Een cruciale eigenschap voor een game die honderden pogingen vraagt om hem voor de eerste keer te kunnen uitspelen.

Met de diepgang en de actie zit het wel goed, maar de technische kant van de game gooit af en toe roet in het eten. Vastlopers, crashes en een framerate die de chaos op het scherm niet kan bijhouden horen er helaas allemaal bij. Ook enkele designkeuzes, zoals de plaatsing van de menuknoppen in het pauzescherm, zijn niet helemaal handig. Heb je het spel even gepauzeerd dan is de kans net iets te groot dat je per ongeluk ervoor kiest om terug naar het hoofdmenu te keren.

Nuclear Throne is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4 en PlayStation Vita. De game is ook verkrijgbaar voor de pc. 

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Pc-versie Street Fighter 5 krijgt Steam OS-ondersteuning Nieuwe game van Bioshock-maker wordt open wereld op kleine schaal
3

Reacties op: Nuclear Throne

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • gimbal2

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Sinds de laatste patch van de laatste patch (97) zijn de crashes wel grotendeels weg bij mij; volgens mij is het nog wel crashy-crashy als je naar het scherm gaat om de daily scores te bekijken.

    Maar ik vind het spel echt gruwelijk moeilijk geworden; rond update 94/95/96 wist ik nog wel af en toe te loopen en kwam ik 9/10 keer voorbij de opper-hater lil' hunter; sinds update 97 ga ik eigenlijk al vaker dood in de scrapyard van loop 0 dankzij bullet hells :/ Het is net alsof de kogels een grotere hitbox hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Nuclear Throne is de perfecte actiegame: snel, chaotisch en destructief. Toch vind ik dat er te weinig nieuwe content is ontwikkeld sinds ik de game een jaar terug voor het eerst speelde. Daarom voelt de uiteindelijk release een beetje 'leeg'. Ook als early access developer moet je er voor zorgen dat de release een big bang is, een happening voor je backers. Daar is niet over nagedacht in de rush om de playstationversie af te maken.

    En de chicken is zwaar generft terwijl het mijn favoriete character was :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Ik snap werkelijk niet hoe een spel als dit framerate problemen kan hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.