Nintendo Pocket Football Club – Intense clubliefde | Gamer.nl

Nintendo Pocket Football Club lijkt net zo min op echt voetbal als echt voetbal op echt voetbal kan lijken. Spelers die dotten van kansen om onverklaarbare redenen mi en. Vleugelspitsen die ballen niet voorgeven maar in het zijnet jagen. Verdedigers die onder ballen door springen. Keepers die verrast worden door onmogelijke afstand choten. Het zit er allemaal in.

Maar als het dan wel allemaal past en pa t zoals het hoort, dan lijkt het virtuele voetbal ook op de mooiste momenten waarvoor je naar het echte stadion zou gaan. Talenten die doorbreken en het verschil maken. Cruciale reddingen van de keep in een cupmatch tegen een betere tegenstander. Een me cherpe counter over meerdere schijven. Nintendo Pocket Football Club (NPFC) weet het clubgevoel op zijn eigen koddige manier prachtig aan te wakkeren.

De kaarten heb je zelf in de hand…

Weet jij de verzameling klunzen en beunhazen tot een ijzersterk team te smeden? De opzet van NPFC is een bekende, maar daarom niet minder vermakelijke. In den beginne bestaat je team uit hopeloze voetballers die geen pepernoot raken, snel vermoeid raken en totaal niet op elkaar zijn ingespeeld. Met een beperkt budget zijn nauwelijks versterkingen te halen en binnen ettelijke minuten moet je eraan geloven en staan jouw spelers een eerste pot spelen. Al snel zit je met het schaamrood in de digitale dug-out. Een antwoord op de vraag aan het begin van deze alinea is in eerste instantie ontkennend.

Nintendo Pocket Football Club

Gedurende matches dient zich echter de oplo ing aan. Bepaalde acties in het veld triggeren dat jij als coach verbeterpunten ziet, gepresenteerd als verschillende trainingskaarten. Verliest een speler een sprintduel, dan stelt jouw Mii-coach/-evenbeeld voor dat een speler eens zou moeten trainen op sprinten. Een mislukt kopduel idem dito. Je speler mist een grote kans? Wellicht dat wat olietherapie zou kunnen helpen – hier een kaartje.

De kaarten zijn na elke wedstrijd te gebruiken op een speler, waardoor een set van vaardigheden zijn te verbeteren (op een schaal van E – S). Een slidingkaart zorgt ervoor dat de kracht verhoogd wordt, naast bijvoorbeeld de techniek. Zo zijn spelers langzaam te vormen naar eigen inzicht. Vleugelspelers laat je vooral kaarten gebruiken die snelheid verbeteren, terwijl bonkige spitsen gewoon zuiver moeten schieten en een kopduel dienen te winnen.

Wie kaarten handig combineert, ontdekt speciale combo’s die voor een vergroot effect zorgen. Al snel sla je aan het experimenteren, of spaar je speciale combo’s op zodat je je nieuwe talenten snel het nodige handige voetenwerk kunt bijleren. Nieuwbakken talenten blijken bovendien vaak leergieriger dan de oude rotten die je al langer hebt opgesteld, waardoor het soms ook verstandiger blijkt om niet al je kaarten constant te investeren in je eerste elf.

Bovendien sta je na een wedstrijd soms boven de keuze of het wel slim is om überhaupt te investeren in spelers: dit is ook gelijk een aanslag op hun conditie waardoor ze een vergroot risico op ble ures hebben. NPFC vertelt je niet wat de beste keuze is, maar geeft je hier de vrije hand in. Elke besli ing maak jij zelf en als dat talent dat op de bank zat na een half jaar specifieke training plots een meerwaarde blijkt te zijn voor je basiself, dan is dat de verdienste van de speler zelf. NPFC stelt spelers erg goed in staat om eigen heldenverhalen te maken.

Eigen heldenverhalen

De heldenverhalen zie je niet alleen terug in sec statistieken in het trainingsmenu, maar ook daadwerkelijk tijdens de virtuele potjes voetbal die worden afgewerkt. Spelers lijken naarmate ze vaker samenspelen en beter worden, elkaar ook beter te vinden en pa es of acties worden minder onlogisch dan ze voorheen waren. Het blijft echter hotseknotsebegoniavoetbal voor slechtzienden; wie op zoek is naar een titel die dat gedeelte realistisch overbrengt moet verder kijken.

Nintendo Pocket Football Club

Toch zijn de wedstrijdsimulaties voldoende intere ant om de aandacht vast te houden. Je ziet al vrij snel welke spelers één-op-één-duels verliezen en er zijn afdoende tools om een wedstrijd naar eigen hand te zetten. Er is aan te geven hoe aanvallend jouw team moet spelen, hoe ver de linies uit elkaar liggen en uiteraard wat de positie van iedere speler is. Deze paar opties stellen je in staat om ook tijdens een pot je tactiek net genoeg om te gooien als de nood aan de man is en het “vrouwen en kinderen eerst is”, zoals onze Evert zou zeggen. Vaak genoeg pakken jouw besli ingen mooi uit en ben je voor jezelf al snel de trainer die de gouden wi el toepaste. Of de man die besloot dat jouw team op de eigen zestien moest gaan hangen toen het voorkwam tegen de grote kampioen uit de bovenste divisie, et cetera. Het is echt jouw eigen teampje dat dat vooral elkaar heeft gebokst. En ze lopen daar met jouw zelfgemaakte embleem en de door jouw gekozen clubnaam. Gevolg: intense clubliefde.

Compacte titel

Doordat de binding met jouw eigen team zo sterk is, maakt het weinig uit dat NPFC niet uitblinkt in variatie. Het spelen van wedstrijden en het uitvoeren van trainingen vatten de activiteiten goed samen. Spelers zullen nooit of te nimmer klagen dat ze op de bank moeten zitten, er zijn geen speciale willekeurige gebeurteni en en een clublied schrijven zit er helaas ook niet in. Een paar van dit soort kleine elementen die een seizoen zouden onderbreken, hadden niet mi taan. Vooral als je in een net iets te comfortabele leidende positie zit en je potjes makkelijk wint en vlakjes doorspeelt. NPFC is compact in zijn opties, dat merk je.

Op deze momenten zou de game net wat beter op het fijne ‘mijn eigen club’-gevoel kunnen inspelen, zoals het de rest van de tijd wel weet te doen. Gelukkig zijn er vier verschillende voetbalniveaus en ben je letterlijk tientallen uren verder voordat jouw club echt helemaal aan de absolute top staat. Bovendien is er online nog te kijken hoe jouw sterrenensemble zich verhoudt ten opzichte van andere Europese spelers, van Ovale Bal FC tot de Frankfurter Boys. Uiteindelijk zullen jouw eigengemaakte reisverhalen naar die eindbestemming memorabel zijn, dat kunnen we je beloven.

Nintendo Pocket Football Club is te downloaden via de eShop op 3DS en kost tot 1 mei €11,99. Daarna kost de titel €14,99.