Nintendo Labo

Nintendo Labo geeft je voldoening tijdens het bouwen

De eerste twee Labo Kits uitvoerig getest

Geschreven door Michel Musters op
Laten we vooropstellen dat Nintendo Labo nauwelijks een game genoemd kan worden. Met dat in het achterhoofd leek het Gamer.nl geen goed idee om dit product met andere games te vergelijken en wordt er dus ook geen cijfer aan deze recensie gehangen. Wel hebben we natuurlijk meer dan genoeg te vertellen na een weekend uitvoerig knutselen met de Variety Kit en de Robot Kit.

Nintendo Labo bestaat uit verschillende bouwpakketten waarmee je aan de hand van digitale instructies met karton allerlei objecten in elkaar zet. Daarna kun je er je Switch-scherm en/of je Joy-Cons in stoppen om vervolgens een aantal speciaal voor Labo ontwikkelde spellen te spelen. Nintendo heeft vooralsnog twee pakketten uitgebracht: de Variety Kit, waarmee vijf uiteenlopende objecten (Nintendo noemt elk project een ‘Toy-Con’) gemaakt kunnen worden voor diverse bijgeleverde spellen, en de Robot Kit, waarmee je een soort robotpak voor jezelf maakt voor een iets uitgebreider spel.

Nintendo Labo

Plezier met bouwen

Wij hadden veruit het meeste plezier bij het in elkaar zetten van de verschillende Toy-Cons zelf. Via een helder menu wordt duidelijk uitgelegd hoe je iets in elkaar zet. Eerst wordt aangegeven welke kartonnen platen je uit de doos moet halen en welke figuren je daar uit moet halen. Vervolgens wordt stapsgewijs per figuur uitgelegd hoe je het zo in elkaar knutselt dat je er een game mee kunt besturen. In het Variety Kit zitten vijf verschillende Toy-Cons, die uiteenlopend een kwartiertje tot een uur of twee à drie duren om in elkaar te zetten. De Robot-Kit bestaat uit één groot project waar je met gemak drie à vier uur mee zoet bent. Na het bouwen kun je met een los verkrijgbaar versierpakket je creatie van allerlei stickers en kleuren voorzien, maar niets weerhoudt je ervan om materiaal te gebruiken dat je al thuis hebt liggen.

Bij het opstarten van de bijgeleverde software kun je kiezen uit de verschillende Toy-Cons. Het is logischer om klein te beginnen, maar in de praktijk maakt het niet zoveel uit: de software die op het Switch-scherm of je televisie wordt afgespeeld legt glashelder uit wat er moet gebeuren. Je bepaalt zelf de snelheid waarmee de uitleg op het beeldscherm getoverd wordt. Heb je toch even iets te snel op A gedrukt om naar de volgende stap te gaan, dan kun je altijd terugspoelen.

Nintendo Labo

Je bent het grootste gedeelte van de tijd bezig met het vouwen van het karton op de daarvoor bestemde vouwlijnen. Op die plekken buigt het karton gemakkelijk mee, waardoor je altijd zeker weet dat je op de juiste plek een vouw maakt. Het karton zelf voelt lekker stevig aan en we hebben geen een keer tijdens het bouwen per ongeluk iets echt kapotgemaakt. Het karton klikt gemakkelijk in elkaar in de daarvoor bestemde gaatjes en het eindresultaat voelt altijd dusdanig stevig en solide dat je niet bang bent dat de hele boel uit elkaar valt na een speelsessie. Wel was er bij het maken van een stuurtje een gedeelte van het karton dat niet meer zo goed op zijn plaats bleef zitten, doordat we het een aantal keer in en uit elkaar hadden gehaald. We hebben dit met wat plakband verstevigd en het probleem was opgelost.

Het bouwen geeft enorm veel voldoening. Je kijkt regelmatig op het scherm om te zien wat de volgende stap is, maar bovenal ben je, of het nou alleen is of met je partner of kinderen, fysiek met je handen bezig. Je bouwt echt iets. Doordat je alles stap voor stap in elkaar zet, verbaas je je constant over hoe inventief de kartonnen creaties en de bijbehorende stickers en elastiekjes in elkaar steken en een groter geheel vormen. Over deze creaties is echt goed nagedacht, zoveel is duidelijk.

Nintendo Labo

De games

Na het afmaken van elke creatie kun je aan de slag met de bijgeleverde software. Heb je bijvoorbeeld een piano gebouwd, dan kun je zomaar wat pingelen op de toetsen om muziek te maken, met verschillende knoppen en schakelaars het geluid en de toonfrequentie aanpassen, of zelfs eigen deuntjes spelen en ze opslaan. Het motorstuurtje bevat een simpele racegame met drie tracks, al kun je door de bewegingssensor van de Joy-Con te gebruiken een eigen track maken door objecten in je huis te scannen. Met de vishengel kun je – verrassing – vissen vangen en met het robotpak uit de Robot Kit word je in een stad gedropt waar je alle gebouwen aan gort kunt slaan en schoppen. Omdat dit de enige software in de Robot Kit is, is deze game wat uitgebreider, met uitdagingen en zelfs een ‘vrije’ modus na lang genoeg spelen.

Toch moet gezegd worden dat het spelen van deze simpele, arcade-achtige games veel minder leuk is dat het in elkaar zetten van de Toy-Cons zelf. Het maken van de kartonnen objecten is eigenlijk de selling point van Labo, de bijgeleverde games zijn er alleen om te tonen dat echt alles werkt. Tijdens het spelen verbaas je je vooral over het feit dat die kartonnen objecten die je net in elkaar hebt gevouwen ook echt een racegame besturen of geluid produceren. Het doet je eveneens beseffen dat er indrukwekkende techniek in de Joy-Cons en het Switch-scherm zit. Toch raakten we de software na een kwartiertje tot halfuurtje spelen al beu en keken we vooral uit naar het volgende bouwproject. Een uitzondering op die regel zijn de simpele op afstand bestuurbare wagentjes die je in een kwartier in elkaar flanst met een kleine hoeveelheid karton en twee Joy-Cons per wagen. Deze bewegen zich echt, fysiek, in je huiskamer rond. Dit blijft veel langer leuk dan het vangen van een stel virtuele vissen op het scherm of het rondrijden op een virtuele track, juist omdat het zo uniek en anders is.

Tot slot bevatten zowel de Variety Kit als de Robot Kit een ‘garage’. Hierin kun je zelf bepaalde eigenschappen aan de Joy-Cons toewijzen. Dat is vooral handig wanneer je na het bouwen van alle Joy-Cons écht creatief bent geworden en je eigen kartonnen creaties verzint en maakt. Op die manier kun je in feite een oneindige hoeveelheid projecten starten en het prikkelt hopelijk ook andere spelers om eigen gemaakte gidsen op internet te zetten, mocht je zelf niet zo creatief zijn (dat zijn wij vooralsnog namelijk ook niet).

Nintendo Labo

Nintendo Labo schittert tijdens het bouwen van de Toy-Cons en in de paar minuten na het bouwen dat je de bijgeleverde software uitprobeert en ziet hoe vernuftig het allemaal werkt. De bijgeleverde games zijn echter niet bedoeld voor langdurig speelplezier. Dat is in principe niet erg: zeker bij de Variety Kit (69,99 euro) hebben we met gemak zo’n vijftien uur besteed aan het bouwen en maakten we met veel voldoening het laatste project af. De Robot Kit (79,00 euro) is duurder en bevat ook minder bouwplezier doordat het om één groot bouwproject gaat. Vooral eerstgenoemd pakket kunnen we dus iedereen aanraden. En we bedoelen ook echt iedereen, niet alleen vaders en moeders die creatief met hun kinderen bezig willen zijn; het zal je verbazen hoe leuk het is om uit het niets écht iets te maken.

Nieuwe circuits en kortingen voor GTA Online Call of Duty: Black Ops 4 bevat waarschijnlijk perks
5

Reacties op: Nintendo Labo geeft je voldoening tijdens het bouwen

• Fpsbig

• 2 mei 2018 10:42
    Leuk review, en leuk om te lezen dat je het aan iedereen aan raad en slim om er in dit geval geen cijfer aan te koppelen. Ik zou opzicht het kleine pakket nog wel een keer willen proberen, maar 70 euro is met och wat te veel. Allicht als die een keer voor 30 euro te krijgen is. Ben vooral benieuwd naar alle creatieve mensen die toffe stuff gaan delen op youtube.

• watashi wa maurice desu.

• 2 mei 2018 12:27
    @Fpsbig

Dit komt niet snel zoveel goedkoper in de winkel denk ik .
    Aangezien karton een waarde heeft, en dit veel meer ontwikkeling en naproduktie nodig heeft. Een game eenmaal klaar hoeft alleen maar op een shop of disc/cartridge te worden gezet, maar dit blijft elk pakket een produktie van verschillende lijnen die dit maken.
    Die kosten blijven hoogen worden elk jaar hoger zodra oud papier en karton prijs stijgt( en dat gebeurd vaak meerdere keren per jaar).
    Ik werk in karton en zie dus ook die jaarlijkse karton stijgingen en dat niemand meer voorhebt eindproduct wil betalen( dozen bijvoorbeeld) maar dat de producent( wij dus) wel een hoger grondstof prijs krijgen.
    Daar zal Nintendo ook wel last van hebben.
    Dat is het nadeel van een branche die met zulk materiaal werkt.

Nu vind ik 70 euro ook wel prijzig, dus ik denk wel dat de marge hoog is.

• Qinneth

• 2 mei 2018 10:56
    Tsja, ik vind een product als dit nog steeds heel erg Japans, en ik verwacht ook eigenlijk dat in andere landen de verkoop tegen zal vallen. Dit betekent niet dat Labo niet goed werkt, maar echt westers vind ik het niet.

• obi-twan kenobi

• 2 mei 2018 12:37
    Gisteren is er een leuke honest game trailer over Nintendo labo verschenen.

• Fpsbig

• 2 mei 2018 13:06
    @Watashi. Ik verwacht ook niet dat het snel goedkoper zal worden helaas, maar dat betekend iig dat ik t niet ga spelen :p. Toffe bijdrage van de karton bussines ;) ik dacht wel ergens te hebben gelezen dat nintendo de blauwdrukken online zet dus als over een paar maanden de losse games voor 10 euro worden verkocht omdat de kids t karton hebben gesloopt kunnen we altijd nog bananen dozen bij de lokale supermarkt verzamelen :p.