Ninja Gaiden Sigma | Gamer.nl

Ninja Gaiden is voorvelen een kla ieker binnen zijn soort. De franchise is begonnen op de NES (bijons Shadow Warriors geheten), maar beleefde zijn echte hoogtepunt met deXbox-versie die in 2004 verscheen. Een dik jaar later werd dezelfde gameopnieuw uitgebracht met enkele toevoegingen en een nieuwe ondertitel: Black.Ninja Gaiden komt uiteindelijk in zijn definitieve vorm uit op de PlayStation 3in de vorm van Ninja Gaiden Sigma. Hoog tijd om te kijken of de game zijn kwaliteitheeft behouden en of deze derde versie op Sony's zwarte monster ook hetaanschaffen waard is. De inleiding doet waarschijnlijk vermoeden dat Sigma eentweede herhaling is van dezelfde game. Mocht dit inderdaad zo over zijngekomen, dan bied ik bij deze mijn excuses aan. Het is behoorlijk moeilijk omte omschrijven wat Sigma dan wél precies is. Het is geen Ninja Gaiden 2, maarook geen simpele cash-in van deoriginele game. Sigma kent namelijk een aantal waardevolle toevoegingen die hetspelen van deze game waardevol maken voor iedere gamer, zelfs voor diegenen diede titels op de Xbox van voor tot achter doorgespeeld hebben. De aanpa ingenen toevoegingen in Ninja Gaiden Sigma variëren van substantieel tot zeer klein,maar ze dragen allemaal bij aan de nieuwe ervaring. Er is sprake van nieuwewapens, vijanden, items en zelfs een compleet nieuw speelbaar personage. Ook is het numogelijk om bepaalde gedeeltes van de game te spelen die voorheen alleen in eentu enfilmpje te zien waren. Zo loop je aan het begin van de game door eenbrandend gebouw in het dorp van je clan om het uiteindelijk op te nemen tegende slechterik in de game. Hoewel je dit gevecht niet kan winnen, is detoevoeging enorm leuk om te spelen. Al met al kan gezegd worden dat Sigma demeest complete en dus definitieve versie is van de Ninja Gaiden-serie.Waarschijnlijk de grootste toevoeging is de mogelijkheid ommet Rachel te kunnen spelen. Deze vrouwelijke, rijkelijk door de Heer bedeeldeblondine kennen we natuurlijk uit de originele Ninja Gaiden, maar daar had zijslechts een ondersteunende rol. Dit keer kunnen we zelf in haar strakke lerenpakje kruipen en verschillende monsters en ander gespuis voorzien van eenenkeltje onderwereld. Rachel heeft in Sigma drie aparte hoofdstukken gekregenen deze speel je door de hoofdstukken van Ryu heen. Rachel heeft een grotehamer/bijl als wapen en haar logge, maar destructieve speelstijl varieert enormvan de snelle en furieuze actie die je van Ryu gewend bent. De hoofdstukken vanRachel bieden een totaal andere speelwijze en zijn een aardige toevoeging op delevels met Ryu, zonder veel in te hoeven leveren wat kwaliteit betreft. Delevels met Rachel zijn echter wel een stukje makkelijker dan de rest van degame, maar pa en over het algemeen prima binnen de (speel)stijl van het spel.Zodra je de game hebt uitgespeeld, kan je ook nog eens met het vrouwelijkeidool stoeien in enkele Mi ions die ook volledig nieuw zijn.Het grootste deel van Sigma zal je nog steeds doorbrengen inde huid van Ryu Hayabusa. Deze ninja, die we ook kennen uit de Dead orAlive-serie, is nog steeds op zoek naar de kwaadaardige Doku. Deze machtige krijgerheeft de clan van Ryu volledig uitgeroeid en zijn dorp in vlammen op latengaan. Tot overmaat van ramp is het legendarische zwaard “Dark Dragon Blade” ooknog eens gestolen. Ryu laat dit natuurlijk niet over zijn kant gaan en gaat opreis met één enkel einddoel: wraak. Je begrijpt dat Ryu zijn wervelendeslachting van wraak niet met zijn blote vuisten in gang zet. Zoals een echteninja betaamt heb je de beschikking over een aanzienlijk arsenaal aan wapens.De game bevat alle wapens uit Black, maar is ook een nieuw wapen. Twee zelfs omprecies te zijn. Redelijk vroeg in de game heb je namelijk al de beschikkingover de Dragon's Fang en de Tiger's Claw, twee katana's die je tegelijk kuntgebruiken. Deze zwaarden spelen praktisch hetzelfde als je trouwe Dragon Sword,maar zijn een tikje trager, waardoor de balans gewaarborgd blijft. Daarnaastziet het er natuurlijk ultiem wreed uit om je vijanden met chirurgischeprecisie in mootjes te hakken met behulp van deze uit de klauwen gegroeide koksme en. Elk wapen in degame vereist duidelijk een andere speelstijl en je zult gaandeweg het spel zelfmoeten kijken welk wapen je het fijnst vindt en je dan volledig hierin trainen.Hierdoor ben je naar het einde toe berekend op elke vijand en heb je vooriedere situatie het perfecte wapengerei tot je beschikking. Je kunt niet alleenmet de genoemde zwaarden aan de gang, maar ook met verschillende nunchaku's,stokken en ook een enorme hakbijl is van de partij. Je kan ook nog steeds magiegebruiken die “ninpo” wordt genoemd en deze kan je versterken door met jeSIXAXIS te schudden als je de spreuk uitvoert. Een ietwat vreemde exclusieve toevoeging aanSigma, maar het werkt wel.Ninja Gaiden heeft altijd bekend gestaan vanwege zijngrafische krachtpatserij en de moeilijkheidsgraad. Deze twee elementen zijn ookdit keer weer in een positieve hoedanigheid aanwezig. De game ziet er nogsteeds enorm mooi uit, zeker met de grafische update die mogelijk wordt gemaaktdoor de kracht van de PlayStation 3. De game ziet er enorm schoon uit enkartelrandjes zijn minimaal aanwezig. De kleuren zijn diep en helder en deverschillende designs (van vijanden tot omgevingen) zijn over het algemeen eenlust voor het oog. Er bekroop me echter wel steeds het gevoel dat het allemaalnóg iets mooier had gekund wanneer de game vanaf de grond af aan was ontwikkeldvoor de hardware van Sony. Black zag er in HD via de Xbox 360 al zeer fijn uiten vergelijking met die versie is het grafische aspect van Sigma ietsondermaats. Dit kan je echter ook opvatten als geleuter van een verwend kreng,want hoe je het ook wendt of keert, Sigma is een lust voor het oog. De gamedraait met een constante frameratevan 60 beeldjes per seconde en de technische spierballen van de PlayStation 3hebben er totaal geen moeite mee om deze beeldverversing constant te houden,zelfs niet wanneer je omgeven wordt door hordes vijanden en de actie op zijn hevigstis. Zoals ik eerder al even aanhaalde, Ninja Gaiden Sigma is Moeilijk.Juist, met de hoofdletter M. De vorige incarnaties waren al niet deallermakkelijkste games en Sigma zet deze traditie trouw voort. Demoeilijkheidsgraad zit hem vooral in het feit dat de vijanden veel schade doenen zelfs de op het eerste gezicht simpelste tegenstander kan je doden. Je zultelke situatie defensief moeten benaderen om vervolgens op zoek te gaan naargaten binnen het aanvalspatroon van je tegenstander om dan dodelijktoe te slaan. Goed gebruik maken van je moves en vooral van je omgeving ishierbij een must. Ninja Gaiden speelt dus heel anders dan bijvoorbeeld eenDevil May Cry of een God of War, games die vooral offensief georiënteerd zijn.Sigma is echter niet zo moeilijk als de Black-editie en is qua niveau praktischhetzelfde als het origineel.

Er zijn nu bijvoorbeeld meer winkeltjes te vindenwaar je je wapens kunt upgraden en potions kan inslaan en vlak voor sommigemoeilijke bazen zijn savepoints geplaatst. Het opnieuw spelen van lange stukkenbehoort nu gelukkig tot de verleden tijd. Helaas wordt de speler af en toe nog welgeplaagd door een bij vlagen vervelend camerasysteem. De camera laat namelijkvaak de actie vanuit een bepaald vast punt zien en hierdoor kan je soms wel eens hetoverzicht over de situatie verliezen. Dit probleem kan echter goed verholpenworden als jezelf even aanleert om de camera achter je te centreren door op deR1-knop te drukken. Beginners kunnen behoorlijk geïntimideerd raken door hetniveau van de game, maar ook hier baart oefening kunst en het gevoel vanvoldoening die de game oplevert is het beste wat maar weinig hedendaagse gamesje te bieden hebben. De game daagt je uit tot het bittere eind, maar wanneer eenmaal deaftiteling aan je voorbij rolt, heb je wel het gevoel dat je eindelijk NinjaGaiden (wederom) meester bent geworden.Tijdens het lezen heb je vast wel even naar het eindcijfergekeken. Ik heb de game beoordeeld vanuit het oogpunt van iemand die de game alheeft gespeeld in een eerdere versie, ik heb namelijk zelf ook de versies op deXbox volledig door gelopen. Mocht dit echter je eerste Ninja Gaiden-ervaringzijn, dan mag je met een gerust hart nog een punt bij de score optellen en ja,dat wordt dan de “perfecte” score. Ninja Gaiden is een legendarische game en deSigma-uitvoering bevestigd die status door de meest complete versie af televeren. Sigma is een legitieme reden om een PlayStation 3 aan te schaffen enis zonder twijfel de beste game die op dit moment op dat platform verkrijgbaar is.