Nieuwe besturing geeft WarioWare: Get It Together! een aangename twist

WarioWare-games zijn sinds het origineel op de Game Boy Advance niet meer weg te denken uit de line-up van Nintendo. Bijna elk platform heeft sindsdien wel een deel ontvangen, waarin knotsgekke microgames van een paar seconden aan elkaar worden geregen. Zo ook de Switch met WarioWare: Get it Together!, die de boel behoorlijk omgooit.

Op de Nintendo 3DS werd met WarioWare Gold uitgebracht, een soort best of van de inmiddels klassieke formule. Na vijftien jaar voelde de game als een mooie conclusie voor WarioWare. Ontwikkelaar Intelligent Systems voelde waarschijnlijk ook aan dat het tijd was voor een frisse wind en bedacht een nieuwe twist: in plaats van dat je zelf als speler de microgames speelt, zijn bekende WarioWare-personages als Jimmy T., Ashley, Orbulon en natuurlijk Wario in een game vol met bugs gezogen en moet je hén direct besturen om de microgames te voltooien. Dat lijkt een klein verschil, maar de realiteit is dat dit de grootste verandering voor WarioWare is sinds de start van de franchise.

WarioWare: Get It Together

Goed uit balans

Een klein voorbeeld: misschien ken je de klassieke microgame wel waar je een vinger in een enorme neus moet steken. In vorige games bewoog de hand automatisch heen en weer en zorgt een goed getimede druk op de A-knop ervoor dat de vinger de neus in vliegt. In het geval van deze Switch-game heb jij echter de directe controle over Wario of een ander bekend figuur uit de reeks, dat je vervolgens in de neus moet sturen. Dit ogenschijnlijk kleine verschil geeft de gameplay een unieke twist. Vooral omdat er een groot aantal personages zijn, die ieder hun eigen manier van besturen hebben en eigenschappen kennen.

Dat geen personage hetzelfde bestuurt, is de kracht van WarioWare: Get It Together! In de manier van voortbewegen namelijk lopen ze namelijk al behoorlijk uiteen. Sommige personages als Wario, Mona of Urbulon kunnen vrij rondvliegen, terwijl anderen alleen bepaalde punten kunnen vastgrijpen of zelfs moeten teleporteren. Daarnaast hebben de meeste personages (maar niet allemaal) een aanval of wapen tot hun beschikking, wat ook nog eens voor extra variatie zorgt. Een microgame kan zo compleet anders uitpakken, afhankelijk van met wie je deze moet uitspelen.

WarioWare: Get It Together

Neem een simpele microgame geïnspireerd door Super Mario Land op de Game Boy waarin je een vraagtekenblok moet openen. Met het personage Cricket is dat een fluitje van een cent, omdat hij simpelweg met de analoge stick bestuurd wordt en met de A-knop kan springen, net als de loodgieter zelf dus. Doe je dezelfde microgame met 9-Volt, dan wordt het al een stuk lastiger. Hij beweegt namelijk automatisch heen en weer op zijn skateboard, waardoor je goed moet timen wanneer je zijn jojo omhoog schiet.

De balans van deze personages is dus niet helemaal eerlijk verdeeld, maar dat komt de game juist ten goede. Get it Together! laat je zelf een team samenstellen waarbij het in eerste instantie verleidelijk is om je favorieten te kiezen - die het makkelijkst besturen - om het zo wat gemakkelijker te maken. Tijdens het spelen merkten we op dat het vooral ook leuk is om de game automatisch een team samen te laten stellen met willekeurige personages voor een extra uitdaging. De echte WarioWare-expert kiest misschien zelfs voor de personages die iets lastig te besturen zijn.

WarioWare: Get It Together

Microgames, multiplayer en modi

De game kent verschillende modi waarin je aan de slag kunt met de verschillende figuren, waarvan de verhaalmodus de belangrijkste is. Daarin speel je verschillende verzamelingen aan microgames en ontgrendel je gaandeweg de verschillende vrienden van Wario. Bij elke verzameling microgames wordt een tussenfilmpje vertoond, die overigens vrij flauw zijn. De verhaalmodus is voor het eerst ook geschikt voor twee spelers, wat de game-ervaring behoorlijk op z’n kop zet. Met twee spelers is het al snel stukken chaotischer, terwijl de game al chaotisch genoeg op zichzelf kan zijn. Het zorgt in ieder geval voor genoeg plezier, ondanks dat de microgames iets moeilijker worden. We hadden wel graag de optie gehad om de verhaalmodus met drie of vier spelers te spelen, zelfs als het hierdoor bijna nóg chaotischer wordt.

Verder biedt de game een Variety Pack-modus die in sommige gevallen wel met maximaal vier personen speelbaar is. Daarbij kunnen een paar simpele spellen worden gespeeld, waarvan sommige gebruikmaken van microgames uit de verhaalmodus. Die stellen niet zoveel voor, maar zijn wel leuk voor een avondje multiplayerplezier met een gevulde bank.

Uiteindelijk draait WarioWare om de microgames en dat zit in Get It Together! gelukkig helemaal goed. Er zijn meer dan tweehonderd microgames aanwezig die stuk voor stuk weer heerlijk bizar zijn.

-

Daarnaast bevat de game de Wario Cup-modus, waarbij wekelijkse uitdagingen met optionele online ranglijsten voor wat extra levensduur moeten zorgen. Die uitdagingen worden gescoord op tijd of score en houden rekening met de personages die worden gebruikt. Als men een makkelijker personage gebruikt zoals Wario, worden minder punten toegekend. Hier loont het dus echt om de uitdaging op te zoeken. Uiteraard kunnen de microgames ook los gespeeld worden en is er zelfs een mogelijkheid om het uiterlijk van de cast wat aan te passen.

Tot slot is er een systeem aanwezig waarbij verzamelde punten uit de verhaalmodus kunnen worden gebruikt om willekeurige items als zonnebrillen, eieren of floppydisks te krijgen. Die kunnen vervolgens aan teamleden worden geschonken om artwork of nieuwe kleurtjes worden ontgrendeld om het uiterlijk mee aan te passen.

WarioWare: Get It Together

Uiteindelijk draait WarioWare om de microgames en dat zit in Get It Together! gelukkig helemaal goed. Er zijn meer dan tweehonderd microgames aanwezig die stuk voor stuk weer heerlijk bizar zijn. Zo moeten spelers knofloken stelen, gezichten wassen, met draken vechten, okselhaar bijknippen, aliens kidnappen, het verkeer in Londen regelen en nog veel meer krankzinnige situaties overmeesteren. Sommige microgames vallen een beetje tegen omdat ze onduidelijk, te makkelijk of juist gruwelijk moeilijk zijn, maar ook dat is onderdeel van de ervaring. Intelligent Systems is er in ieder geval in geslaagd om de WarioWare-formule flink aan te passen om fans een nieuwe ervaring te bieden, zonder af te wijken van waarom deze serie leuk is.

Wario Ware: Get It Together! is vanaf 10 september beschikbaar voor Nintendo Switch

Goed

WarioWare: Get It Together! weet met een nieuwe manier van besturen een frisse twist te geven aan de inmiddels bekende microgamereeks. De enorme hoeveelheid microgames zijn weer ouderwets bizar, hoewel niet elk exemplaar even geslaagd is. Vooral samen is de verhaalmodus erg vermakelijk, waardoor het jammer is dat deze slechts twee spelers ondersteunt.

Nieuwe besturing met personages biedt fijne variatie

lekker veel creatieve en bizarre microgames

Niet elke microgame is een topper