NHL 2K9 | Gamer.nl

Er zijn twee ijshockeygames op de markt: NHL 09 van Electronic Arts enNHL 2K9 van 2K Games. Beide verkopen ze voor geen meter in Nederland,omdat dit land wel warm kan worden van Gianni Romme die ruim dertienminuten lang exact hetzelfde rondje schaatst, maar niet van eensupersnel, actievol en spectaculair potje ijshockey.

NHL 2K9 vecht een strijd tegen de Nederlandse consument die het tochniet kan winnen. Zelfs de echte ijshockeyfanaat kiest niet snel voorNHL 2K9, omdat de concurrent nu eenmaal een stuk realistischer is en deechte fan meer kan bieden. Daarom zit NHL 2K9 in de problemen in ditlandje, en dat terwijl het spel voor de gemiddelde Nederlandseconsument mi chien wel meer te bieden heeft dan NHL 09.

NHL 2K9 laat namelijk een wat meer arcade-achtige versie van de sportzien, die overal wat minder diep op ingaat, maar waarin de lol centraalstaat. IJshockey is in deze game lekker snel en eenvoudig op te pakken.Zeker wanneer je kiest voor de kla ieke besturingsoptie zul je metenige kennis van games als FIFA of Pro Evolution Soccer al snel jeeerste goals kunnen scoren. De profe ionele besturing biedt bovendienwat meer diepgang. Je bestuurt je hockeystick dan namelijk met hetrechter pookje. De stick volgt min of meer jouw beweging met je pookje.Dus met een snelle tik naar boven schiet je snel op doel, beweeg je destick naar de puck om die van een tegenstander af te pakken, en duw jede pook snel naar boven en dan naar beneden om je tegenstander tetackelen. De beste besturingsoptie is echter Hybrid, een combinatietu en Cla ic en Pro. De ene actie werkt nu eenmaal beter met destick, de ander met een knop. Met Hybrid kun je zelf kiezen.

Het hoge tempo en de lage instapdrempel zorgen ervoor dat je meteenveel plezier kunt hebben met NHL 2K9. Dat alles draait om de simpelelol, wordt bevestigd door de optie om de zamboni (ijsmachine) tebesturen in de pauze. Dit is een grappige minigame die je na één keerspelen wel zult vergeten. Het klinkt allemaal erg oppervlakkig, maarzodra je dan de Franchise-modus induikt, is het voorbij met deongecompliceerde pret. Opeens kom je terecht in een zeer uitgebreidemanagermodus die je werkelijk alle touwtjes van je eigen ijshockeyteamin handen geeft. Gelukkig kun je die touwtjes ook best uit handen gevenaan de computer en jezelf beperken tot het spelen van de wedstrijden.

Ondanks het hoge pleziergehalte en het prima aanbod aan spelmodi heeftNHL 2K9 ook een aantal problemen. De grootste is dat de game maarweinig is gegroeid sinds de vorige delen. Zowel de gameplay als debelangrijkste spelmodi zijn maar weinig veranderd sinds het vorigedeel. Iets wat onder handen genomen had moeten worden, is dekunstmatige intelligentie van de spelers. Regelmatig blijft eentegenstander achter de goal hangen met de puck en gaan je medespelersop bijzonder onlogische plekken staan als jij een voorzet wil geven.

Een manier om de soms wat gebrekkige kunstmatige intelligentie teomzeilen is natuurlijk door online te spelen. De online modus van NHL2K9 steekt goed in elkaar en geeft je de optie om met vijf tegen vijfte ijshockeyen. Bovendien zijn er online competities, ranglijsten entoernooien. Online valt er meer dan genoeg te vinden om je lange tijdzoet te houden.

De tijd die 2K Sports heeft gestoken in de online modus kwamen zeduidelijk tekort voor het oppoetsen van de graphics en het geluid. Degame ziet er zeer aardig uit, maar daar is alles dan ook wel meegezegd. De muziek is prima, en het commentaar is vrij goed. Wel is hetjammer dat je toch vaak nog intonatiefouten hoort bij de commentatoren,doordat verschillende lo e stukken tekst aan elkaar zijn geplakt. Hetis nog zeker geen Evert ten Napel en Youri Mulder, maar had een stukbeter gekund.