Op sportgebied zijn wij Nederlanders, voor wie het nationale gevoelnog heeft na het WK, maar een raar volkje. De hele natie is gek vanvoetbal, maar écht heel goed erin zijn we niet. Waar we wel inexcelleren, is met een stick in de hand met het ijzer onder de voeten:hockey en schaatsen. Maar ijshockeyen kunnen we vervolgens weer niet.Ik snap het inmiddels niet meer, maar gelukkig hoef je niet hoogbegaafdzijn om EA Sports’ nieuwste ijshockeygame NHL 07 onder de loep tekunnen nemen.

In voetballand levert EA Sports een fiere strijd met Konami’s ProEvolution Soccer serie. Ook in ijshockeyland moet de ontwikkelaarconcurrentie duchten en wel van 2K Games, dat met de NHL 2K serie ookdigitaal een puckje probeert te raken. Een slap vervolg zit er dus nietin en ook dit jaar heeft EA Sports weer de volledige trukendoosopengetrokken om de game aantrekkelijk te maken.

De screenshots bij dit artikel zijn afkomstig van de Xbox 360-versie

De functie die men met de meeste bombarie aangekondigd heeft, is hetbesturen van de volledige game zonder je vingers van de analoge sticksaf te hoeven halen. Dit blijkt tevens ook de grootste vernieuwing in degame te zijn. In NHL 07 bestuur je, net als in bijna iedere anderegame, de speler met de linker analoge stick. De rechter analoge stickwordt in echter niet gebruikt om trucjes mee uit te halen (á la FIFAStreet), maar om te pa en. Via handige pijltjes in beeld wordtaangegeven waar je teamgenoten zich bevinden en met een lichte duw inde juiste richting wordt de puck gespeeld.

Ben je in de buurt van het vijandelijke doel en zie je een schietkans,dan hoef je vervolgens niet op de X- of B-knop te drukken, maar kun jeschieten met de rechter schouderknop. Verdedigend is het idem dito, alheb je wel meer dan enkel de rechter analoge stick nodig om echt goeduit de voeten te kunnen. Het basi ysteem vergt enkele gewenning, maaris voor een game als NHL 07 (waarbij je niet als bij voetbal hoge enlage pa es wilt kunnen geven) een absolute verbetering. Het werktintuïtief en geeft je vooral aanvallend een soepelere manier vanspelen.

De gameplay van NHL 07 is sowieso behoorlijk soepel te noemen. Ook alsniet die-hard ijshockeyer heb je in een mum van tijd door wat vooraanvals- en verdedigingsvormen wel en niet werken. Het scoren zelfblijkt zeker op de hogere niveaus geen makkie te zijn, waarbij je nogkunt kiezen of je de computer een hoek uit laat kiezen, of dat je zelfbepaalt waar je schot op goal terecht komt. Persoonlijk koos ik voorhet eerste, omdat ik in de supersnelle gameplay van NHL 07 absoluutgeen tijd vond om (als je dan eindelijk goed voor de goal staat) ooknog eens een hoek te kiezen. Gelukkig is er om te oefenen een leukemini-game, waarbij je één-op-één met de keeper zo vaak mogelijk moetscoren uit een aantal mogelijkheden.

NHL 07 barst niet uit elkaar van de modes, maar met de aloude DynastyMode onder de kap is dit ook geen probleem. In de Dynasty Mode neem jede rol aan van manager en kun je naast ijshockeyen, ook de financiëleen tactische zaken omtrent je team regelen. De Dynasty Mode isuitgebreider dan voorgaande jaren en geeft je nu als doel om ook goedte letten op de eisen die de eigenaar van de club (of het bestuur) vanje vraagt. Verdient een speler bijvoorbeeld niet teveel in verhoudingtot andere spelers? Voor iedere juiste zet verdien je‘vertrouwenspunten’, die je weer kunt gebruiken om je team teverbeteren.

De titel van het spel is nog steeds NHL 07, maar dit houdt niet in datenkel de National Hockey League uit de Verenigde Staten van de partijis. Ook de Noorse Eliteserien, Duitse DEL, Tsjechische TipsportExtraliga en Finse SM-LIIGA zijn aanwezig met alle officiële teams enspelers. Persoonlijk voor mij een stuk minder aansprekende competities,maar ik kan me voorstellen dat mensen die in deze landen wonen enhelemaal leip zijn van ijshockey, dit helemaal tegekgaaf vinden.Overigens kun je alle competities en teams up-to-date houden door despelers heen en weer te schuiven. Ook is het mogelijk om in ware EASports’ traditie je eigen speler te maken en deze in een team teplaatsen.

NHL 07 is een prima game die zowel door de cracks als door beginnendeijshockeyers (je kunt alle regels ook uitzetten voor een honderdprocent arcade beleving) gespeeld kan worden. De gameplay is heerlijksnel en de nieuwe besturing zorgt voor een intuïtief gevoel. Met deDynasty Mode onder de kap biedt het spel je ook genoeg speelplezier,zowel met het regelen van randvoorwaarden als door het spelen vanwedstrijden. Petje af voor EA Sports.