De Gooise hockey 'urrr' wordt in Amerika verruild voor een keiharde 'ah!'. Niets geen Klaas-Jan of Pieter-Bas, maar Iron Mike en Stevie Steel. Hockey op het ijs is hard, ruw en enkel aan soepel bewegende spierbonken besteed. De NHL franchise van EA Sports probeert al jaren de sport in optima forma op je beeldscherm te krijgen. Dit jaar is het de beurt aan NHL 06 om de serie verder te verbeteren.

NHL 06 heeft geen revolutionerende nieuwe functionaliteiten in huis. Natuurlijk heeft EA Sports, waarschijnlijk om de marketing van het spel ook een smoel te geven, wel wat speciale features aangekondigd, zoals de Skill Stick en R.P.M Physics. Door de Skill Stick kun je allerlei flegmatieke fratsen uithalen op het veld. Je kunt pirouetten maken, de puck tu en je benen door het goal in schieten, schijnbewegingen maken en ga zo maar door. De gameplay wordt door de Skill Stick nog meer arcade dan deze al is. Voor de meeste van ons een positief punt, al komen al die circusartiesten die cirkelend het veld over vliegen wel wat flauw over.

De tweede grote feature bestaat uit de R.P.M Physics, wat volledig uitgeschreven voor Realistic Puck Momentum staat. De puck is in NHL 06 geen futloos ding, maar een gevaarlijk wapen, waarmee je tegenstanders ook uit kunt schakelen. Schiet je hard tegen de tegenstander aan, dan kan deze geble eerd raken. Tijdens het spelen van NHL 06 spel merk je weinig tot niets van deze feature, daar je meer op het maken van goals let, dan op het toebrengen van zoveel mogelijk fysieke schade.

Over het algemeen is de gameplay van NHL 06 best te pruimen. Je pikt het spel aardig snel op en de aanvallende en verdedigende opties zijn voldoende. Zo kun je twee soorten schoten uit je mauw schudden, een 'wrist' shot en een 'slap' shot, waarbij de één snel en gericht en de ander langzaam en hard is. De situatie bepaalt welk schot het beste is, wat de dynamiek van het spel ten goede komt. Verdedigend kun je de puck van de tegenstander wegsnoepen, de spierbonk tegen de kant aan beuken (waarbij het glas van de omheining ook stuk kan), slyding-achtige bewegingen maken en de blokkende houdingen aannemen.

De wedstrijden in NHL 06 zijn heftig en snel. Je schaatst als een gek over het veld heen en verwi elt van aanval naar defensie (en andersom) binnen enkele seconden. Het pa en van de puck blijft enigszins een probleem: de computer lijkt soms niet te begrijpen welke speler je aan wilt spelen. De moeilijkheidsgraad is vrij hoog. Op het makkelijkste niveau win je zo met een nulletje of acht, maar vanaf de volgende moeilijkheidsgraad wordt het bikkelen. Grafisch laat het spel op EA Sports wijze geen steekje vallen, met mooi reflecterend ijs en goed geanimeerde ijshockeyers in het veld. Tevens zorgt EA Trax ervoor dat je ook muzikaal niets te kort komt, wat eveneens geldt voor het ingame commentaar, dat ook prima verzorgd is.