Nog niet zo heel lang geleden vond 'het grootste sportevenement ooit' plaats, aldus de Amerikaanse media: de Superbowl. De New York Giants wonnen in een magistrale laatste kwart van de New England Patriots, de gedoodverfde favoriet. Veel mensen zullen nu geen idee hebben waar ik over praat, aangezien American Football hier niet bepaald populair is. De laatste tijd komen er daarom steeds meer arcade-versies uit die de echte sport niet eens benaderen. EA brengt daarom nu NFL Tour uit. Deze game is een spirituele voortzetting van de uitstekende NFL Street reeks en heeft nauwelijks iets van de complexiteit die het echte American Football heeft, iets waarmee men hoopt een grotere doelgroep aan te spreken. Dat een simpeler sportspel dat meer arcade aanvoelt niet altijd werkt, liet Fifa Street 3 ons recentelijk nog zien. Dat het ook wél kan werken, bewees de footballgame Blitz: The League ons alweer een flinke tijd terug. Waar kunnen we NFL Tour plaatsen in dit geheel? Om te beginnen kent de game alle officiële namen die we uit de National Football League kennen. Beroemde namen als Eli Manning (dé man van de Superbowl 2008), Tom Brady (dé verliezer van de Superbowl 2008) en Michael Vick (de man die wegens hondengevechten geschorst is) komen allemaal voorbij. Daarmee hebben we ook meteen één van de voornaamste pluspunten van het spel gehad. De regels van het klassieke American Football zijn nogal veranderd in NFL Tour. Ten eerste zijn de teams nogal veranderd. Geen volledige teams die op een enorm veld vier keer vijftien minuten tegen elkaar spelen. Nee, elke kwart duurt maat negentig seconde en elk team heeft maar zeven spelers die het klusje moeten klaren. Ten tweede draait deze game maar om één ding: touchdowns scoren. Dit betekent dat de bal in de zogenaamde end zone gebracht moet worden. Op het moment dat dit gebeurt worden er zes punten gescoord. Normaal gesproken kunnen er ook nog field goals gescoord worden die drie punten waard zijn. Om de snelheid niet uit de game te halen en om het geheel zo toegankelijk mogelijk te houden, is deze manier van scoren echter uit de game gehaald. Een grote fout, aangezien dit juist een belangrijk gedeelte van de diepgang van de sport eruit haalt. Voor ons, de niet-wetende Nederlander, lijkt American Football namelijk vooral op het in elkaar inbeuken van grote mannen, maar het is waarschijnlijk één van de meest tactische sporten die de wereld kent. Dat is echter helemaal niet te merken in NFL Tour. Zoals elke American Football game kent het spel verschillende tactieken waaruit voor elke play gekozen kan worden. Het aanvallende team krijgt vier van deze plays om tien yards (iets meer dan tien meter) in de richting van de endzone te komen. Lukt dit, dan krijgt dit team weer vier beurten om nog eens hetzelfde aantal yards vooruit te komen. Worden er minder dan tien yards overbrugd, dan gaat de bal naar het verdedigende team. Normaal gesproken moet voor elke play goed nagedacht worden over de tactiek die toegepast wordt. Wordt de bal gegooid naar een teammate door de quarterback, of wordt de bal simpelweg rennend naar voren gebracht? Bij NFL Tour maakt dit simpelweg niets uit. Wat zeg je nou, Yarno? Ja, je hoorde het goed! Bij één van de meest tactische sporten ter wereld maakt het noppes uit wat je doet. Dit heeft twee redenen. Ten eerste is de kunstmatige intelligentie. Deze is zo dom als het achtereind van een varken. Je kunt makkelijk vier keer op rij precies dezelfde tactiek kiezen om de bal af te spelen naar één van je teamgenoten. De computer zal na twee keer niet zoiets hebben van 'hey, dit is al twee keer op rij. Misschien probeert hij het wel een derde keer!'. Daarnaast heeft het gewoon geen enkel nut om eens te proberen geen pass te geven maar zelf eens een stuk te rennen. Ten eerste haal je nooit zoveel meters als met een goede pass en ten tweede word je door je vriendjes niet goed genoeg gedekt om door de verdediging heen te komen. Weer een falende kunstmatige intelligentie dus, dit keer van je teamgenoten. Aan de andere kant is het verdedigen bijna onmogelijk. Dit komt doordat de computer jouw pogingen tot tackelen absurd vaak kan ontwijken. Door op het juiste moment op een bepaalde knop te drukken kan een verdedigende beweging door de aanvaller ontweken worden. Wanneer je aanvalt zal dit wel een paar keer lukken, maar wanneer je verdedigt zal de computer zonder enige problemen vijf keer in één play je tackel ontwijken. Er zit dus geen enkele balans in de gameplay van NFL Tour, waarschijnlijk het grootste minpunt van de game. De game kent, buiten de Tour modus die je langs alle teams in de NFL loodst, nog twee andere speelmodi. De zogenaamde Redzone Rush en Smash and Dash voegen echter nauwelijks iets toe en voelen meer aan als veredelde minigames. Daarnaast kent het spel om de één of andere reden nog een mogelijkheid tot het creëren van je eigen karakter. Totaal nutteloos, aangezien je karakter in geen enkel opzicht verbeterd kan worden gedurende de Tour modus. Zodra je een paar punten hebt toegekend aan je net gemaakt karakter (met een keuze uit misschien wel zes verschillende gezichten en vier verschillende posturen!) is er geen enkele manier om deze gedurende het spel te verbeteren. Je moet roeien met de riemen die hebt. Het liefst zou je echter overboord springen om je roeiboot, in dit geval NFL Tour, aan zijn lot over te laten. Ook qua aankleding heeft NFL Tour niets dat het waard is om deze game aan te schaffen. De graphics zijn over het algemeen maar redelijk, waarbij vooral de diversiteit aan bewegingen uitblinkt door afwezigheid. Tel daarbij de verschrikkelijk snel irriterende semi-hiphop op die constant uit je speakers schalt en er is maar één conclusie mogelijk: loop met een grote boog om NFL Tour heen. Wil je een lekker toegankelijke American Football game die toch een beetje diepte heeft? Ga dan niet voor NFL Tour. De game is simpelweg te beperkt door het gebrek aan regels en speelmodi, waardoor je na een half uur de game weer snel aan de kant legt. De besturing is verschrikkelijk frustrerend en de kunstmatige intelligentie werkt aan jouw zijde alleen maar tegen je. Het verdedigen van de tegenstander is ook haast onmogelijk doordat deze op belachelijke wijze gebruikt maakt van het ontlopen van je tackles. Wil je een goede American Football game? Ga dan voor Madden 08 wanneer je realisme wilt en pak het al iets oudere Blitz: The League wanneer je niet erg bekend bent met de sport. Laat NFL Tour echter liggen.