NFL Tour | Gamer.nl

Nog niet zo heel lang geleden vond'het grootste sportevenement ooit' plaats, aldus de Amerikaansemedia: de Superbowl. De New York Giants wonnen in een magistralelaatste kwart van de New England Patriots, de gedoodverfde favoriet.Veel mensen zullen nu geen idee hebben waar ik over praat, aangezienAmerican Football hier niet bepaald populair is. De laatste tijdkomen er daarom steeds meer arcade-versies uit die de echte sportniet eens benaderen. EA brengt daarom nu NFL Tour uit. Deze game iseen spirituele voortzetting van de uitstekende NFL Street reeks enheeft nauwelijks iets van de complexiteit die het echte AmericanFootball heeft, iets waarmee men hoopt een grotere doelgroep aan tespreken. Dat een simpeler sportspel dat meerarcade aanvoelt niet altijd werkt, liet Fifa Street 3 ons recentelijknog zien. Dat het ook wél kan werken, bewees de footballgameBlitz: The League ons alweer een flinke tijd terug. Waar kunnen weNFL Tour plaatsen in dit geheel? Om te beginnen kent de game alleofficiële namen die we uit de National Football League kennen.Beroemde namen als Eli Manning (dé man van de Superbowl 2008),Tom Brady (dé verliezer van de Superbowl 2008) en Michael Vick(de man die wegens hondengevechten geschorst is) komen allemaalvoorbij. Daarmee hebben we ook meteen één van devoornaamste pluspunten van het spel gehad.De regels van het kla ieke AmericanFootball zijn nogal veranderd in NFL Tour. Ten eerste zijn de teamsnogal veranderd. Geen volledige teams die op een enorm veld vier keervijftien minuten tegen elkaar spelen. Nee, elke kwart duurt maatnegentig seconde en elk team heeft maar zeven spelers die het klusjemoeten klaren.Ten tweede draait deze game maar om éénding: touchdowns scoren. Dit betekent dat de bal in de zogenaamde endzone gebracht moet worden. Op het moment dat dit gebeurt wordener zes punten gescoord. Normaal gesproken kunnen er ook nog fieldgoals gescoord worden die drie punten waard zijn. Om de snelheidniet uit de game te halen en om het geheel zo toegankelijk mogelijkte houden, is deze manier van scoren echter uit de game gehaald. Eengrote fout, aangezien dit juist een belangrijk gedeelte van dediepgang van de sport eruit haalt. Voor ons, de niet-wetendeNederlander, lijkt American Football namelijk vooral op het in elkaarinbeuken van grote mannen, maar het is waarschijnlijk éénvan de meest tactische sporten die de wereld kent.Dat is echter helemaal niet te merkenin NFL Tour. Zoals elke American Football game kent het spelverschillende tactieken waaruit voor elke play gekozen kanworden. Het aanvallende team krijgt vier van deze plays omtien yards (iets meer dan tien meter) in de richting van de endzonete komen. Lukt dit, dan krijgt dit team weer vier beurten om nog eenshetzelfde aantal yards vooruit te komen. Worden er minder dan tienyards overbrugd, dan gaat de bal naar het verdedigende team. Normaalgesproken moet voor elke play goed nagedacht worden over detactiek die toegepast wordt. Wordt de bal gegooid naar een teammatedoor de quarterback, of wordt de bal simpelweg rennend naarvoren gebracht? Bij NFL Tour maakt dit simpelweg nietsuit. Wat zeg je nou, Yarno? Ja, je hoorde het goed! Bij éénvan de meest tactische sporten ter wereld maakt het noppes uit wat jedoet. Dit heeft twee redenen. Ten eerste is de kunstmatigeintelligentie. Deze is zo dom als het achtereind van een varken. Jekunt makkelijk vier keer op rij precies dezelfde tactiek kiezen om debal af te spelen naar één van je teamgenoten. Decomputer zal na twee keer niet zoiets hebben van 'hey, dit is al tweekeer op rij. Mi chien probeert hij het wel een derde keer!'.Daarnaast heeft het gewoon geen enkel nut om eens te proberen geenpa te geven maar zelf eens een stuk te rennen. Ten eerste haal jenooit zoveel meters als met een goede pa en ten tweede word je doorje vriendjes niet goed genoeg gedekt om door de verdediging heen tekomen. Weer een falende kunstmatige intelligentie dus, dit keer vanje teamgenoten.Aan de andere kant is het verdedigenbijna onmogelijk. Dit komt doordat de computer jouw pogingen tottackelen absurd vaak kan ontwijken. Door op het juiste moment op eenbepaalde knop te drukken kan een verdedigende beweging door deaanvaller ontweken worden. Wanneer je aanvalt zal dit wel een paarkeer lukken, maar wanneer je verdedigt zal de computer zonder enigeproblemen vijf keer in één play je tackelontwijken. Er zit dus geen enkele balans in de gameplay van NFL Tour,waarschijnlijk het grootste minpunt van de game. De game kent, buiten de Tour modus dieje langs alle teams in de NFL loodst, nog twee andere speelmodi. Dezogenaamde Redzone Rush en Smash and Dash voegen echternauwelijks iets toe en voelen meer aan als veredelde minigames.Daarnaast kent het spel om de één of andere reden nogeen mogelijkheid tot het creëren van je eigen karakter. Totaalnutteloos, aangezien je karakter in geen enkel opzicht verbeterd kanworden gedurende de Tour modus. Zodra je een paar punten hebttoegekend aan je net gemaakt karakter (met een keuze uit mi chienwel zes verschillende gezichten en vier verschillende posturen!) iser geen enkele manier om deze gedurende het spel te verbeteren. Jemoet roeien met de riemen die hebt. Het liefst zou je echteroverboord springen om je roeiboot, in dit geval NFL Tour, aan zijnlot over te laten.Ook qua aankleding heeft NFL Tour nietsdat het waard is om deze game aan te schaffen. De graphics zijn overhet algemeen maar redelijk, waarbij vooral de diversiteit aanbewegingen uitblinkt door afwezigheid. Tel daarbij de verschrikkelijksnel irriterende semi-hiphop op die constant uit je speakers schalten er is maar één conclusie mogelijk: loop met eengrote boog om NFL Tour heen. Wil je een lekker toegankelijkeAmerican Football game die toch een beetje diepte heeft? Ga dan nietvoor NFL Tour. De game is simpelweg te beperkt door het gebrek aanregels en speelmodi, waardoor je na een half uur de game weer snelaan de kant legt. De besturing is verschrikkelijk frustrerend en dekunstmatige intelligentie werkt aan jouw zijde alleen maar tegen je.Het verdedigen van de tegenstander is ook haast onmogelijk doordatdeze op belachelijke wijze gebruikt maakt van het ontlopen van jetackles. Wil je een goede American Football game? Ga dan voor Madden08 wanneer je realisme wilt en pak het al iets oudere Blitz: TheLeague wanneer je niet erg bekend bent met de sport. Laat NFL Tourechter liggen.