NFL Street 3 (PSP) | Gamer.nl

EA Sport Big heeft al jaren succes met zijn Street-titels. Dit zijn sportgames waarin je traditionele sporten op een erg lo e manier mag spelen doordat veel van de bestaande regels geschrapt zijn en je dus veel vrijer bent om je eigen ding te doen. NFL Street 3 past qua uitstraling perfect in het rijtje van de hippe EA-sporttitels, maar toch ziet het ernaar uit dat dit spel heel wat minder toegankelijk is voor de doordeweekse gamer dan pakweg NBA Street.

In Amerika is NFL een begrip geworden, terwijl we in Europa nog altijd geen al te grote intere e tonen in het keiharde American Football. Precies daarin ligt ook het grootste probleem bij NFL Street 3: er zijn niet zo heel veel inwoners binnen Europa, laat staan de Benelux, die intere e hebben in deze sport. Het logische gevolg daarvan is dat de regels van NFL voor de gemiddelde Europeaan erg complex en vooral overdonderend overkomen. Ben je toch een liefhebber van NFL die over de nodige voorkennis beschikt, lees dan gerust verder.

In NFL Street 3 moet je, zoals alle andere Street-titels, als speler zoveel mogelijk respect verdienen. Naast het scoren van punten is het tijdens straatmatches namelijk ook van groot belang dat het potje dat je speelt er indrukwekkend en vooral hip uitziet. Buiten de mogelijkheid om in NFL Street 3 je teamleden volledig naar je eigen smaak samen te stellen, zit het spel ook vol met bekende namen zoals Chad Johnson en Byron Leftwich, die in het 'echte leven' ook daadwerkelijk actief zijn binnen de NFL. In deze Street-versie van de sport zijn deze spelers, en vele anderen natuurlijk, echter actief als straatspelers, waardoor de zaakjes er anders voorliggen.

In NFL Street 3 zul je het meeste tijd doorbrengen in de Respect the Street-sectie, een mode waarin het allemaal draait rond indruk maken. Je mag op tien verschillende locaties je ding gaan doen, gaande van New York tot Colorado. Voordat je aan de slag gaat, moet je natuurlijk eerst je team samenstellen. Naar goede EA-gewoonte zijn de aanpa ingsmogelijkheden weer erg uitgebreid, waardoor je zelf gemaakte team ook echt uniek aanvoelt. Niet alleen is het mogelijk om je ploegmaten een door jou gekozen outfit aan te trekken, je mag bijvoorbeeld ook zelf je teamlogo gaan samenstellen. Eens je ploeg klaar is om het speelveld te betreden gaat het eigenlijke spel van start.

Na het kiezen van een regio waarin jij met je team actief wilt zijn, krijg je de keuze uit een heleboel verschillende tegenstanders. Het is echter zo dat je als groentje binnen het Street-milieu nog niet genoeg respect hebt om al te strijden tegen the big boys. Om het nodige respect te verdienen moet je namelijk op een zo stijlvol mogelijke manier matches tegen minder goede teams proberen te winnen. Om het allemaal wat intere anter te maken bevat elke match die je speelt ook nog eens bepaalde doelstellingen.

Zo is het bijvoorbeeld tijdens het spelen van een Bank-match de regel dat alle style points (punten die je krijgt door stijlvolle bewegingen tijdens het spelen te maken) niet rechtstreeks naar de speler gaan die ze daadwerkelijk verdiend heeft, maar eerst in een verzamelpot terechtkomen. Het is pas nadat een van de teams een touchdown heeft weten te maken dat alle tot dan toe verdiende style points vrij zullen komen en naar het scorende team gaan. Naast Bank zijn er nog andere mogelijkheden zoals Time Attack, Defensive Scoring en Play Elimination. Toegegeven, dit soort gameplayelementen hebben we al eerder zien opduiken in Street-games, maar het voegt nog steeds wat meer diepgang toe aan de matches.Eens je op het veld staat zijn er twee mogelijkheden: of je wist voor het spelen van het spel al wat af van de algemene spelregels die binnen NFL gelden, of je snapt er geen reet van en je haakt af. In het eerste stukje van de review vermelde ik het al, maar NFL Street 3 is een erg moeilijk spel voor mensen die nog nooit eerder in aanraking zijn gekomen met de sport. Andere Street-games, zoals FIFA Street, hebben deze hoge instapdrempel niet, waardoor zelfs de grootste voetballeek een potje kan winnen. Het grote probleem zit in NFL Street 3 dan ook bij de veelheid aan mogelijke opstellingen, aanvalsmogelijkheden en speciale NFL-termen die simpelweg bij Europeanen vreselijk onbekend in de oren klinken. Het spel is wel uitgerust met een tutorial, maar na het doorspelen ervan weet je nog steeds niet genoeg om het spel helemaal te doorgronden. Amerikanen hebben dit probleem uiteraard niet, waardoor de verkoopcijfers daar dan ook beduidend hoger zullen liggen.

Zet je toch door, dan heeft het spel enkele leuke dingen in petto voor je. De bewegingen die je tijdens het spelen zelf uit kunt voeren zien er soepel en vooral, naar analogie met het hele spel, erg cool uit. Het is bijvoorbeeld mogelijk om objecten te gebruiken om je op af te stoten waardoor je hoog kan springen, terwijl tegen de zijmuren van het speelveld oplopen ook helemaal geen probleem is. Hoe meer stoere bewegingen je weet uit te halen tijdens een match, hoe meer style points je krijgt, waardoor je eventueel het potje wint en het bijhorende prijzengeld mee naar huis mag nemen. Met dat gewonnen geld kun je dan acce oires of kledij voor je spelers gaan kopen in de winkel.

Grafisch ziet het spel er op de PSP ietswat matig uit, zeker als je het gaat vergelijken met de PS2-versie. Het spel is op het kleine scherm wat te donker met als gevolg dat vele details verloren gaan. Toch heeft EA naar goede gewoonte weer een pa ende soundtrack weten toe te voegen die het Street-gevoel enkel maar weet te versterken. Terwijl sommige PSP-games soms te kampen hebben met de nogal moeilijke ligging van de knoppen op de PSP speelt NFL Street 3 gelukkig erg soepeltjes en vooral verra end intuïtief, mits je natuurlijk snapt wat je nu precies moet doen in het spel. Natuurlijk is er ook een multiplayer mode aanwezig waardoor je met een paar vrienden aan de slag kan gaan met NFL Street 3, een functie die het spel voorziet van de nodige replaywaarde.