New Pokémon Snap

New Pokémon Snap is om in te lijsten

Pokémon als nooit tevoren

Geschreven door Cody van den Bogert op

New Pokémon Snap toont hoe compleet het universum van Pokémon na 25 jaar is. Levendige omgevingen, verstopte verhaallijnen en zichtbare karaktereigenschappen brengen pokémon tot leven als nooit tevoren. Het verbeterde progressie- en beoordelingssysteem zorgt voor een fijne spelbeleving terwijl al het goede van het origineel intact is gebleven.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Levend ecosysteem, gevarieerd, goed doordacht puntensysteem, nieuw progressiesysteem
  • Minpunten
  • Grafisch inconsistent
Om maar met de deur in huis te vallen: ja, New Pokémon Snap is in ieder opzicht beter dan het eerste deel. Maar met twintig jaar aan technologische vooruitgang, is dat wel het minste wat je mag verwachten. Ontwikkelaar Bandai Namco doet echter veel meer dan een stoffig concept oppoetsen: het brengt de wereld van pokémon tot leven als nooit tevoren.

Doordat er in 1998 nog niet zoveel pokémon bestonden als nu en de Nintendo 64 nu eenmaal over geringe rekenkracht beschikt, voelt de originele Pokémon Snap wat leeg en beperkt aan. In dat opzicht is het maar goed dat het vervolgdeel lang uitbleef. Naast een aantal consolegeneraties, zijn er ook genoeg pokémon bijgekomen en was de keuze reuze tijdens het selectieproces voor dit nieuwe deel.

New Pokémon Snap is zo trouw aan het origineel gebleven, dat het eigenlijk meer voelt als een remake dan een vervolg. Het concept van de game is dan ook vrijwel onveranderd. Dus wat maakt New Pokémon Snap dan ‘nieuw’? Het antwoord op deze vraag houdt zich, net als veel pokémon, schuil in het levendige ecosysteem, het nieuwe progressiesysteem en een uitstekend beoordelingssysteem.

Balans

In New Pokémon Snap bezoek je afgelegen plekken om de meest bijzondere pokémon in hun natuurlijke habitat te fotograferen. Dat doe je in opdracht van de lokale professor van de nieuwe Lental-regio, professor Mirror. Door kiekjes van alle dierlijke inwoners van de archipel te bestuderen, hoopt de professor het mysterie dat bekendstaat als het ‘illumina-fenomeen’ te ontcijferen. Een kleine fotocollage per pokémon moet de professor uiteindelijk voorzien van alle informatie die hij nodig heeft.

Een complete collage bestaat uit vier verschillende afbeeldingen van dezelfde pokémon. Op iedere foto wordt er een andere pose of actie uitgevoerd door de pokémon, die wordt beoordeeld met een aantal sterren (één tot en met vier). Zo wordt een etende Pikachu beloond met twee sterren, terwijl een slapende Pikachu drie sterren oplevert. Pas wanneer alle acties zijn vastgelegd, is de fotocollage compleet. Aan het einde van een rit kunnen spelers één foto per pokémon laten zien aan de professor. Om alle sterren van iedere pokémon te behalen, moeten spelers levels dus meermaals doorlopen.

de eerste natuurdocumentaire in de wereld van pokémon - het enige wat ontbreekt, is de stem van David Attenborough.

In tegenstelling tot het origineel, worden spelers echter niet gedwongen tot het herspelen van levels. Omgevingen groeien in New Pokémon Snap namelijk mee met de voortgang van de speler; met elk gestegen onderzoeklevel raken pokémon meer aan je gewend en durven ze steeds meer van zichzelf te laten zien. Op die manier worden er organisch nieuwe routes, tijdstippen, spawnplekken en hulpmiddelen vrijgespeeld per omgeving.

Die subtiele introducties zorgen ervoor dat de balans tussen nieuwe en herhalende content gewaarborgd blijft. Zo voelt het erg verfrissend als je na vier strandwandelingen plots het water mag betreden, zeker omdat het water weer nieuwe poémon met zich meebrengt. Daarnaast geeft het voldoening dat schuwe pokémon na een aantal bezoeken niet meer bang voor je zijn en hun gezicht of ware aard durven tonen. Een Lapras laat zich immers niet zomaar zien.

Uitstekend puntensysteem

In praktijk kies je er vaak zelf voor om gebieden meerdere keren te spelen - je wil immers de mooiste foto’s maken. Tijdens het eerste rondje in een level is er bovendien te veel te zien om te fotograferen, en kom je vaak met matige kiekjes op de proppen. Matige foto’s leveren weinig punten op, terwijl deze punten uiteindelijk het aanzien als fotograaf weerspiegelen. De professor beoordeelt alle foto’s wederom op een aantal aspecten. Zo wordt er rekening gehouden met de grootte, de positie, en de pose van de pokémon. Er wordt zelfs rekening gehouden met de achtergrond van de foto.

Het algoritme achter dit puntensysteem zit verrassend goed in elkaar. In het eerste deel werd er stiekem maar op één ding gelet: de grootte van het beestje. Toegegeven, in New Pokémon Snap zijn daarmee nog steeds de meeste punten te behalen, maar met enkel deze punten ga je het niet redden. De balans met andere factoren is erg goed en het gebeurt haast nooit dat de minder mooie foto wint. Een goed voorbeeld van het verbeterde beoordelingssysteem is er dat er rekening wordt gehouden met de ‘balans’ in de afbeelding; als er meerdere pokémon op de foto staan, is het belangrijk dat deze gelijk over de afbeelding zijn verspreid. Dat levert een divers fotoboek op en wekt de indruk dat artistieke benaderingen ook echt worden beloond.

New Pokémon Snap

Een levend ecosysteem

Hoe leuk foto’s maken ook is, New Pokémon Snap zou lang niet zo goed zijn geweest als de omgevingen niet zo sprekend en levendig waren. De ervaring zou zelfs omschreven kunnen worden als de eerste natuurdocumentaire in de wereld van pokémon - het enige wat ontbreekt, is de stem van David Attenborough. Doordat de all-terrain-wagen van New Pokémon Snap, de NEO-ONE, zo wendbaar is, is het mogelijk om de meest ontoegankelijke en exotische plekken te bezoeken. Zodra je op deze prachtige plekken ook nog tegen zeldzame pokémon stuit, giert de adrenaline werkelijk door je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan een Wailord die een centimeter voor je uit het diepe water opduikt of een Tyranitar die er een oerkreet slaat, recht in je gezicht.

New Pokémon Snap biedt een zekere interactie met pokémon die je in geen andere Pokémon-game vindt. Daarnaast kunnen spelers hun Pokémon-kennis op een totaal andere manier uiten dan gebruikelijk. Wanneer je inzicht in de interesses en het karakter van een pokémon hebt, begrijp je sneller hoe je het beestje het beste kunt benaderen.

Dat doe je met verschillende attributen, zoals de appels uit het origineel en een nieuwe scan waarmee je soms de aandacht trekt. Maar wat je precies moet doen vereist een nauwkeurige observatie van de monsters, iets wat in de rpg-spellen minder goed naar voren komt maar in de anime een grote rol speelt. Red je bijvoorbeeld een bange Squirtle van een hongerige Sharpedo, dan is de kans groot dat hij je later in het level op een speciale manier komt bedanken.

Discrepantie

Soms is New Pokémon Snap helaas iets té trouw aan het origineel. Zo voelt het gooien van appels nog altijd wat klunzig aan en is er bij tijd en wijle spraken van lichte framedrops. Zo kent de game wel meer grafische imperfecties, zoals textures met een opvallend lage resolutie bij sommige achtergronden. De discrepantie tussen het prachtig geanimeerde water en ouderwetste, hoekige muren is daarbij vooral opvallend.

Dat zijn echter spaarzame momenten en vinden alleen plaats in bepaalde, donkere levels. Verder is er eigenlijk niets mis met New Pokémon Snap en is het een bijzonder waardevolle toevoeging voor de Pokémon franchise.

New Pokémon Snap verschijnt op 30 april voor Nintendo Switch

De Grote New Pokémon Snap Review - Bonuslevel #43 Prototype van Castlevania-game voor Dreamcast nu speelbaar
15