Naast springende loodgieters, apen en helden in groene pakjes, houdt Nintendo boegbeeld Shigeru Miyamoto ook wel van een beetje aanklooien in z'n achtertuin. De game Pikmin ontstond en zeven jaar na de oorspronkelijke release op de GameCube verschijnt het spel nu voor de Wii onder de naam New Play Play Control! Pikmin. En hoewel de game dus al wat jaartjes meegaat, heeft het zijn charme niet verloren. Pikmin is terug en de game zal ook dit keer ongetwijfeld vele harten veroveren.

New Play Control! is een nieuw initiatief van Nintendo, waarbij de meest geliefde games van de Nintendo GameCube opnieuw uitgebracht worden voor de Nintendo Wii. Hierbij ligt de focus voornamelijk op een vernieuwde besturing, die speciaal aangepast zou moeten zijn naar het gebruik van de Wii Remote. Door het veelvuldige gebruik van de zin 'New Play Control' op het hoesje zowel als op de CD, zal vrijwel iedereen meteen doorhebben dat het om een oude game gaat. Daarnaast ligt de prijs aanzienlijk lager (adviesprijs: 29,99 Euro) dan een nieuwe Wii-game, waardoor het extra aantrekkelijk is om jezelf te wagen aan deze GameCube-topper.

In de wereld van Pikmin ben jij Captain Olimar, die met zijn ruimteschip tegen een meteoriet botst en een noodlanding moet maken op aarde. Na de ruige landing merkt Olimar dat zijn schip helemaal kapot is. Gelukkig verschijnt er naast zijn schip een mannetje met een bloemknopje op zijn hoofd, die hij Pikmin noemt. Na deze ene Pikmin komen er steeds meer die luisteren naar zijn opdrachten en al snel kan hij de Pikmin gebruiken om een scala aan actie's te ondernemen waar hij te zwak voor is. Uiteindelijk zijn de Pikmin essentieel om de verspreide onderdelen van zijn schip terug te vinden. Als een echte leider ben jij aangewezen om je Pikmin de juiste kant op te sturen en ze verdere opdrachten te geven.

Pikmin was in zijn tijd een baanbrekend spel. Het combineerde een aaibaar uiterlijk met een strategische kant. Op de Nintendo GameCube bestuurde je de Pikmin met een combinatie van de analoge stick en de actieknoppen. Op deze manier bewoog je voort in de werelden en gaf je richting aan je Pikmin-leger. Het richting geven aan je Pikmin gebeurde eerder door middel van een aanwijzer die ietwat van Olimar verwijderd was. Op het moment dat een Pikmin gegooid werd, kwam deze op de plaats terecht waar de aanwijzer stond. Hoewel deze manier van spelen absoluut geen klachten opgeleverd heeft, weet Nintendo het dusdanig te verbeteren dat het een sterk spel nog sterker maakt.

In New Play Control! Pikmin speelt de bewegingsgevoeligheid van de Wii Remote een grote rol. Hoewel Olimar nog steeds bestuurd wordt met de analoge stick (in dit geval degene op de Nunchuck), kun je door middel van de bewegingssensor in de Wii Remote de aanwijzer om Olimar heen verplaatsen. Hoewel dit een kleine verandering lijkt, heeft dit een groot effect op hoe je het spel speelt. Doordat je de aanwijzer beweegt met de Wii Remote, kun je in luttele seconden van de ene kant naar de andere kant vliegen en kun je sneller op situaties reageren.

Een opmerkelijk verschil tussen GameCube- en Wii-versie is de manier waarop je de Pikmin een bepaalde richting uit kunt sturen. Voorheen kon je door middel van de gele C-stick ervoor zorgen dat de Pikmin zich aan één kant verzamelden en zich opstelden om actie te ondernemen. In de New Play Control!-versie geef je dit commando door middel van de ondertoets op de vierpuntstoets, waarna je Pikmin zich automatisch in de richting van je aanwijzer zullen bewegen. Omdat de Pikmin echter altijd vlak naast je blijven staan met dit commando, voelt het werken met de originele C-stick toch simpeler dan met deze nieuwe  besturing. Dit is echter maar een minimaal verschil en het enige minpunt aan de nieuwe besturing.

Hoewel de nieuwe besturing vanzelfsprekend in de schijnwerpers staat bij New Play Control! Pikmin, is er nog iets aangepast aan de game wat de algemene ervaring ten goede komt. In de originele versie kon je namelijk slechts je vorig gespeelde dag in de 30-dagen cyclus herspelen. In New Play Control! Pikmin kun je echter elke dag opnieuw spelen, waardoor je bijvoorbeeld dag twee opnieuw kunt doen. Hoewel dit voor sommigen wellicht een onderdeel van de ervaring was, is tijdreizen nu officieel geaccepteerd. Het tijdreizen zou de game ook wat toegankelijker kunnen maken voor het brede publiek. Door dit grotere publiek krijgt een game als Pikmin hopelijk de aandacht die het al had moeten krijgen op de Nintendo GameCube.