Hoewel gamers teleurgesteld waren met het uitstel van DriveClub, kunnen wij ons voorstellen dat EA een gat in de lucht sprong bij het horen van het nieuws. Met het verdwijnen van DriveClub bij de lancering van de PlayStation 4 heeft de uitgever niet langer concurrentie als het gaat om het bevredigen van de racebehoeften van gamers.

Need for Speed Rivals

Vooral mooier

En bevredigend voelt het zeker wanneer je met meer dan 200 kilometer per uur over de wegen van Redview County scheurt. Op de PlayStation 4 is dat gevoel niet alleen lekker vanwege de snelheid, maar ook omdat je veel meer geniet van de omgeving. Het verschil met de vorige generatie valt al snel op, vooral omdat de next gen-versie full hd is, tegenover de 720p die we de laatste jaren gewend zijn geraakt op de consoles. Het levert een haarscherp beeld op waar de details vanaf spatten.

Dat uit zich vooral in een flink stuk mooiere weerseffecten: van bliksemschichten in de verte tot een laaghangende zon die je haast verblindt met de reflectie op het wegdek. Daarnaast wordt er flink gestrooid met particle effects. Bij het rondscheuren vliegen de stofdeeltjes door het scherm en je ziet de regendruppels van je auto afglijden. Het zijn vooral details, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Ook is het goed om te zien dat de texture pop-in niet meer aanwezig is en de framerateproblemen verholpen zijn, hoewel de frames per seconde nog wel steeds vastgezet zijn op een maximum van 30.

Nieuwe, vreemde dingen die ons opvielen zijn vooral minuscule problemen, die verder niet van invloed zijn op de speelervaring. Zoals een paar keer een geflipt laadscherm met allerlei rare kleuren en een berg in de achtergrond die een aantal maal voor een halve seconde paars werd. Dit zijn zaken die wij niet tegengekomen zijn tijdens het spelen van de PlayStation 3-versie. Andere problemen die ons wel al eerder opvielen, zijn jammer genoeg ook nog steeds aanwezig in deze versie. Zoals (politie)auto's die plotseling vanuit het niets voor je op de weg verschijnen en het beeld dat af en toe voor een volle seconde blijft hangen, voordat je weer verder schiet. Vooral dat laatste kan nog wel eens storend zijn, maar in tegenstelling tot op de PlayStation 3 zijn we dit vreemde fenomeen gelukkig minder vaak tegengekomen.

Need for Speed Rivals

Weinig verschil

Inhoudelijk verschilt de PS4-versie verder niet van de PS3-versie die wij pasgeleden recenseerden. Dat ls logisch, maar het is vooral jammer dat het aantal mensen dat via AllDrive tegelijk online dezelfde spelwereld bevolkt nog steeds zo laag ligt. Aangezien Redview County nogal uitgestrekt is, voelt het soms wat leeg wanneer je maar zeer sporadisch iemand anders tegenkomt. De vele computergestuurde politiewagens en racers veranderen hier maar weinig aan.

Het lijkt er overigens wel op dat de kunstmatige intelligentie iets pittiger is op de PlayStation 4. In een paar uur met de next gen-versie waren we al vaker gearresteerd dan in de volledige carrièremodus op de PS3. Ook hebben we het idee dat de politie en medestraatracers veel vaker gebruikmaken van hun achtervolgingstechnologie om ons dwars te zitten. Het maakt de races en achtervolgingen in ieder geval een stukje uitdagender op deze manier.

Uiteindelijk is de aanschaf van Need for Speed: Rivals voor de PlayStation 4 puur afhankelijk van het feit of je het spel al voor de huidige generatie hebt of niet. Deze versie is op bijna geen enkel punt beter of slechter, het grafische gedeelte daargelaten. Maar wanneer je het spel nog niet in huis hebt en je op zoek bent naar een vermakelijke arcaderacer, dan zit je weer ouderwets goed bij de Need for Speed-reeks.

Need for Speed Rivals

Deze game is getest op PlayStation 4. Eerdere ervaringen met de Xbox One-versie komen overeen met die van de PlayStation 4-versie en worden daarom als gelijk gezien.