Het is een trend om vervolgen te maken en een rage om vervolgen van vervolgen te maken. Electronic Arts loopt echter wat vooruit en komt met een vervolg op een vervolg op een vervolg op.. juist, je snapt het. Need for Speed: Hot Pursuit 2 is de 6e game in de reeks en moet het arcade racen weer aan de top brengen. Het spel is op meerdere platformen uitgekomen en de reacties op de verschillende versies zijn gemengd. Wij keken naar de PC versie en maakten de balans op.

Need for Speed: Hot Pursuit 2 is zoals gezegd dus het 6e deel in de NFS reeks. Over de vorige twee versies kan over het algemeen gezegd worden dat het geen slechte games waren, maar zeker ook geen goede. Toch is de serie zonder uitmuntende gameplay toch behoorlijk bekend en succesvol geworden. Electronic Arts probeert met NFS:HP2 verder te bouwen op één van de aantrekkelijkste titels uit de reeks, namelijk deel 3, met de bijnaam Hot Pursuit. Zoals deze naam al doet vermoeden lag de nadruk in de game uit '97 op de onze blauwe vrienden, de politie. De laatste titel in de rij van spellen is in 2000 uitgegeven, wat de ontwikkelaar 2 jaar de tijd gegeven heeft om een nieuwe cashcow neer te zetten.

In deze twee jaar is er op grafisch gebied behoorlijk wat gebeurd, wat we ook aan het spel aflezen. De intro movie is werkelijk fenomenaal te noemen, je hebt soms totaal niet in de gaten dat je naar computerbeelden zit te kijken. Na een spectaculair begin komen we in het menu terecht, waarin we uit 4 soorten gameplay kunnen kiezen. Ten eerste heb je de single race en de multiplayer mode, welke ieder voor zich spreken. Interessanter zijn de twee andere speelstijlen. Eén daarvan is de Hot Pursuit mode, in deze mode kun je kiezen uit bepaalde opdrachten, variërend van het rijden van A naar B, tot het spelen van politie en zoveel mogelijk mensen oppakken. Dit alles moet binnen een bepaalde tijd gebeuren. De tweede optie is de Championship mode, waarin er een reeks opeenvolgende races gespeeld moet worden om verder te komen. Dit verder komen is in beide opties verwerkt is een soort diagram, je begint met één mogelijkheid, die zich vertakt in twee mogelijkheden, deze twee mogelijkheden vertakken zich ieder ook weer in twee challenges enz. Uiteindelijk komt het diagram weer in één tak terug, een soort 'final race'.

Het is begrijpelijk dat je in het begin stadium nog niet de beschikking krijgt over de beste auto's, je begint rustig aan met wagens die een top van 180 km/h hebben, totdat je eindigt in de ultra snelle McLaren F1 LM, met een topsnelheid van 380 km/h. Er zijn bij iedere race, zowel als in de championship als in de hot pursuit mode, drie gradaties, welke ieder voor andere punten zorgen. Er kan goud, zilver of brons behaald worden. Het spreekt voor zich dat goud het meeste punten oplevert. Met deze punten kan je auto's en maps kopen voor in de single challenge mode, niet alles is namelijk van te voren al speelbaar.