Need for Speed Carbon: Own the City | Gamer.nl

Traditiegetrouw brengt EA zijn gamesop zoveel mogelijk platformen uit. Het mag dan ook geen verra ingzijn dat een succesvolle franchise als Need for Speed op zowel dehandhelds als de consoles uitkomt. Dit is niet anders voor denieuwste aanwinst in de reeks, genaamd Need for Speed Carbon. De gamedie wij testen krijgt de toevoeging Own the City en is te spelen opde handheld met het grote scherm, de PSP.

De verschillen tu en de console- enhandheldversie van de game worden echter niet alleen bepaald door detoevoeging van een subtitel. Het verhaal, de gameplay, de besturingen natuurlijk ook het audiovisuele aspect hebben veranderingenondergaan. In de game volgen we een jonge coureur die wraak wil nemenop degene die ervoor gezorgd heeft dat z'n broer tijdens een race isomgekomen in een dodelijk ongeluk. Hierbij krijgt hij de hulp van eenaantal oude vrienden die hem bijstaan tijdens de race. En hier hiermee hebben we ook meteenéén van de aspecten te pakken die nieuw zijn in Own theCity. In totaal is het mogelijk om tijdens een race maximaal tweehulpjes of secondanten te gebruiken. Er is te kiezen uit drie soortensecondanten. De eerste is de vechter. Deze kan tijdens een raceingezet worden om auto's te raken en uit te schakelen die voor jerijden. De tweede is de wreker, die een spijkermat kan lanceren om debanden lek te prikken van een tegenstander. De derde is de drafter.De drafter komt op commando voor je rijden, waardoor gebruik gemaaktkan worden van de draft of sliptream van deze auto. Hierdoor is hetmogelijk om een snelheidsboost te krijgen. De secondanten kunnen elk beter wordengemaakt door ze meer in te zetten. Niet lang na het starten van degame kunnen er ook nieuwe secondanten gerekruteerd worden uitrivaliserende gangs. Hierbij zijn er ook een aantal die extracapaciteiten hebben. Zo zijn er regelaars die ervoor kunnen zorgendat er meer prijzengeld is te krijgen na een race. Anderen, demonteurs, zorgen ervoor dat je na een race een prestatieboost krijgt.De uitwerking van de secondanten is eigenlijk best goed. Integenstelling tot de consoleversie van Carbon is het zelfs betergeïmplementeerd en voelt het meer intuïtief aan. Wel is hetjammer dat vechters en wrekers alleen auto's kunnen aanvallen dievoor je rijden. Iets wat in het begin van de game bijna nooitvoorkomt door de nogal lage moeilijkheidsgraad. Het komt dan ook vaakvoor dat de secondanten zitten te zeuren om wat actie, terwijl jegewoon eerste ligt. De stad waarin wordt geracet, isopgedeeld in meerdere districten. Deze districten wordengecontroleerd door bendes. Een district kan worden over genomen dooreen aantal races te doen en tot slot de leider van de bende teverslaan. Als een district overgenomen is, kun je ervoor kiezen eenaantal ex-leden van de andere gang te ronselen. Ook worden erauto-onderdelen en geld vrijgespeeld. Op verschillende manieren is tekiezen uit verschillende races. Zo is het mogelijk om vrij door destad te rijden om tegenstanders uit te zoeken of met behulp van eenmenu direct de mi ies te selecteren. Dit laatste is zeer aan tebevelen, want het rijden door de stad voegt absoluut niets toe aan degame. De nachtelijke stad ziet er op zich wel mooi uit, maar is doorde kleine hoeveelheid verkeer nogal steriel te noemen. Bovendien ishet veel leuker om de routes te leren door te racen en niet door tecruisen. De circuits zelf zijn jammer genoegbehoorlijk eentonig. Ook de layout van de meeste tracks is van eendermate kwaliteit dat er niet veel kunde voor nodig is om de finishte halen. Zo zijn de meeste routes voorzien van bochten waar gewoongas kan worden gegeven zonder te remmen. Remmen is over het algemeenwel nodig hoor, maar niet altijd een vereiste.In Own the City kun je kiezen uitverschillende soorten races. Hoewel ze op het eerste gezichtbehoorlijk afwi elend lijken, blijkt het doel na enige races gedaante hebben toch steeds hetzelfde te zijn: je tegenstander voorblijven.Dit is in een racegame natuurlijk logisch, maar door het gebrek aantegenstanders tijdens een race wel behoorlijk saai. Als je eenmaalmet twee secondanten racet, blijven er maar drie tegenstanders overom tegen te racen. Als deze eenmaal op een achterstand zijn gezet, ishet uitrijden van een race saai te noemen. Echter, als je goedetegenstanders tegenover je hebt, zijn de races vaak erg hectisch ensnel. De besturing van de auto's is zeergoed. Waar ik in de consoleversies nogal moeite had met het wennenaan de besturing, was dit in Own the City niet zo. De auto's hebbenprecies dat gevoel dat ze moeten hebben. Ze liggen niet te los, maarook zeker niet te vast op de weg. De verschillende typen auto's(Amerikaans, Europees, Japans) reageren allemaal wat anders. Na enigtunen van de onderdelen van de auto's begint dit wel minder teworden. Meestal wordt de wegligging verbeterd met bepaaldeonderdelen, maar hierdoor is het gedrag van de auto's minder goed tedifferentiëren. Het tunen zelfs is zoals we kunnen verwachtenvan Need for Speed. De verplichte motor, onderstel en rem upgradeszijn allemaal weer aanwezig. Veel leuker is het om de auto's optischte tunen. Hoewel het op de PSP niet mogelijk is om de onderdelengeheel vorm te geven zoals jij dat wilt, is er toch een redelijkuniek wagenpark te creëren. Voor de echte tuningfreaks zijn tochde console versies aan te raden.

In tegenstelling tot veel PSPgames is er in Own the City wel online te racen tegen andere spelers.De races zijn hetzelfde als offline, maar de aanwezigheid vanmenselijke racers voegt veel toe. Wel raak je de functionaliteit vande secondanten kwijt. Er is zelfs een ranking systeem dat het gevoelvan competitie moet verhogen.Zowel op grafisch als visueel gebied isOwn the City geen hoogvlieger. De auto's worden naar behorenweergegeven, maar zien er vaak wat korrelig uit. Ditzelfde geldt ookvoor de stad. Het geluid laat ook gemengde gevoelens achter. Hetpiepen van de banden en de crashes klinken zeer behoorlijk, maar hetmotorgeluid van de auto's blijft hier jammerlijk bij achter. Zeklinken simpelweg te magertjes om overtuigend te zijn. Zoals in veelvan de laatste games van EA is de soundtrack dik in orde. Need for Speed Carbon: Own the Cityheeft zowel zijn goede als slechte punten. De goede puntenoverheersen gelukkig, waarvan een goed weggedrag van de auto's en hetsysteem van de secondanten de hoogtepunten zijn. De online mode isook een zeer grote aanwinst. Een matig geluid en een nogal saaie stadzorgen echter voor een minder goede ervaring. Bovendien kunnen race aai zijn door het gebrek aan tegenstanders. Own the City isuiteindelijk een game geworden voor de casual speler, die ookonderweg niet zonder zijn Need for Speed fix kan.