NBA Street Volume 3 | Gamer.nl

Anno 2005 is geen sport meer veilig voor het Street virus. In totaal zullen er dit jaar sowieso drie games in de populaire aftakking van EA Sports BIG verschijnen, te weten: FIFA Street, NFL Street 2 en NBA Street Volume 3. Deze laatstgenoemde game is onlangs door de Canadese ontwikkelaar afgerond en ligt binnen korte tijd bij de lokale gamesboer in de schappen. Of de disk het ook waard is om naar de shop voor te dribbelen, lees je in deze review.

Het is alweer een tijdje geleden dat we de eerste Street game mochten verwelkomen. NBA Street, het eerste slachtoffer van EA Sports BIG arcade conversie, kwam eind/midden/begin X op de markt en wist een goede indruk achter te laten. Het succes werd vervolgens door NBA Street Volume 2 nog eens dunnetjes overgedaan en het mag dan ook geen verra ing zijn dat we nu deel drie in de winkel zien liggen. De cover van het spel geeft aan dat we nog steeds met een enorm stoere game te maken hebben, waarin veel te grote basketballers met veel te veel 'Amsterdamse bluf' centraal staan. Nu zeg ik eerlijk dat ik normaal gesproken niet zoveel heb met dit soort “het-leven-van-de-straat”-gedoe. NBA Street Volume 3 valt echter gelijk in goede smaak.

In NBA Street Volume 3 zijn verschillende modes aanwezig, waarvan de Street Challenge de meest aansprekende is. In deze mode stel je je eigen team, speler en court samen, en ga je vervolgens op pad om het meest gerespecteerde team van de wereld te worden. Zoals we gewend zijn van de hedendaagse EA games, zijn de customization opties enorm. Je bepaald niet alleen de lengte, breedte en het kapsel van je basketballer, maar kunt werkelijk iedere wenkbrauw een speciale twist meegeven. Ook het samenstellen van je eigen basketbalcourt biedt legio mogelijkheden, waaronder het kiezen van de ondergrond waar je op speelt, de basket zelf en X. Veel maakt het voor de gameplay niet uit, maar het is toch leuk om “een beetje van jezelf” aan de game toe te voegen.

Nadat je visueel helemaal klaar voor de strijd bent, is het tijd om de velden fysiek onveilig te gaan maken. Tijdens de wedstrijden staan negen van de tien keer de moves die je uit je mouw schudt centraal. Door de rechter analoge stick een willekeurige directie op te drukken, maak je de meest doldwaze bewegingen en kun je de tegenstander volledig het bos in sturen. Mix je de bewegingen aan elkaar, bijvoorbeeld een block, een pa eerbeweging en een snoeiharde dunk, dan verdien je nog meer punten. En nog beter: de GameBreaker-balk vult zich.

Zoals gewend in de Street games is ook in NBA Volume 3 de GameBreaker aanwezig. Hoe gevarieerder en moeilijker de acties zijn die je uithaalt, des te sneller vult de balk zich. Bij een volle balk kun je één allesverwoestende dunk maken. Dit levert je niet alleen een regulier punt op (en de tegenstander een minpunt), maar ook een dot skill punten. Deze skill punten bepalen vervolgens de waardering die je voor de wedstrijd krijgt en hebben er dus ook indirect mee te maken of je nieuwe tegenstanders en locaties vrijspeelt.