NBA Street Showdown (PSP) | Gamer.nl

Van alle Amerikaanse sporten is basketbal mi chien wel de meest populaire en begrijpelijke sport in Nederland. Hoewel het aantal liefhebbers ervan in het niet valt bij het aantal voetbalfans, ziet EA nog wel handel in basketbal games. Met hun laatste basketbal game, NBA Street Showdown, brengt de ontwikkelaar ditmaal deze edele sport naar de PSP. Hoewel, edel? De titel draagt niet voor niets de naam Street, dus verwacht geen basketbal volgens de officiële regels. Lees voor een impre ie van de game de review hieronder.

De Street games van EA pa en naadloos in de typische urban stijl die aanwezig is bij zoveel games van deze uitgever tegenwoordig. NBA Street Showdown op de PSP is hierop geen uitzondering. Ondersteund door een hiphop/r&b soundtrack en stoer pratende basketbal spelers, keer je terug naar de roots van het basketbal. Dit is eigenlijk ook meteen een van de weinige games waar de typische urban sfeer niet mi taat. Immers, de roots van vele Amerikaanse basketbalspelers liggen op de basketbalveldjes in de achterbuurten van de VS. Althans, dat is wat ons wordt wijsgemaakt.

In NBA Street Showdown speel je in teams van drie spelers tegen elkaar op verschillende urban style basketbalvelden. Dankzij bezit van de officiële licentie, heeft EA een grote selectie aan NBA spelers in de game weten te stoppen Ook zijn er een aantal legendarische basketbalspelers aanwezig. Grote kans dus dat jouw favoriete speler aanwezig is. Je kunt zelfs je eigen spelers uitkiezen voor je team, zodat je jouw eigen dreamteam kunt samenstellen. Het is ook mogelijk om je eigen mannelijke of vrouwelijk speler te creëren, om zo een geheel 'custom' team te maken. Deze optie gaat echter niet zo ver als in een aantal andere EA games, waarin zelfs specifieke gezichtskenmerken aan zijn te pa en. De optie is echter uitgebreid genoeg om afwi elende spelers te kunnen maken.

De hoofdmoot van de game bestaat uit de King of the Courts mode. Hierin zul je opeenvolgend een aantal speelvelden aandoen en tegen verschillende teams spelen. Dit is ook de mode waarin je dingen kunt vrijspelen, zoals nieuwe moves en nieuwe basketbalvelden. Voor even een kort potje tu endoor, zijn er andere gamemodes voor handen. De Pick Up optie stelt je in staat om vlug een potje te spelen met het team en locatie van je keuze. Een paar minigames zijn ook aanwezig, Zo is er de Arcade Shootout en Shot Blocker. In de eerste minigame sta je voor je een soort kermiskraampje, waarbij het zaak is je bal in een van de baskets te gooien. Een leuk tu endoortje dat, naarmate je verder komt, moeilijker wordt gemaakt door bewegende baskets. In Shot Blocker is het taak om te voorkomen dat twee basketbalspelers de bal in de basket weten te krijgen. Naarmate je vordert in deze mode, gaan je tegenstanders steeds moeilijkere ballen gooien en zelfs samenwerken. Hoe meer ballen je tegenhoudt, hoe hoger je puntenaantal. Beide minigames zijn opvallend verslavend en staan garant voor een aantal goede uurtjes gameplay.

De gameplay in de drie tegen drie potjes is voor deze handheld versie van NBA Street best diepgaand. Naast de standaard basketbal moves, zijn er een groot aantal extra bewegingen toegevoegd. Door de gewone actie knoppen, zoals verdedigen, ontwijken of schieten, te combineren met de turbo functie onder de twee schouderknoppen, kunnen uitgebreide moves en combo's worden gemaakt. Het uit je hoofd leren en het uitvoeren van alle combinaties zal mi chien eventjes duren, maar daardoor geeft het uitvoeren van een prachtige move je wel meer voldoening. Als je eenmaal een aantal combo's achter elkaar hebt uitgevoerd, begint er een combometer vol te raken. Wanneer deze helemaal gevuld is, kun je een Gamebreaker activeren die je in staat stelt een supermove uit te voeren. Wel voelt de gameplay soms wat traag aan. Zeker bij het maken van een aantal combinaties, lijkt het net of je spelers op het scherm ietwat achter de feiten aanlopen. Toch is dit niet een bijzonder storend mankement, hoewel het reageren op bewegingen van de tegenstander bemoeilijkt.