NBA 2K9 | Gamer.nl

De EiffelTowers, Matrixx Magixx, EclipseJet-MyGuide en  Upstairs Weert: een mooi kwartertje niet? Leg het viertal voor aan de gemiddelde jandoedel op straat en een groot vraagteken vormt op het gezicht. Eiffel-wie? Wat al de namen gemeen hebben, is dat ze ieder staan voor een team uit de Nederlandse Eredivisie. De Eredivisie voor basketbal welteverstaan. Geen van allen schittert echter in NBA 2K9, de nieuwste editie in de basketbalserie van 2K Sports.Wat wel schittert in NBA 2K9 is het basketbal zelf. NBA 2K9 is namelijk een verra end goede basketbalgame, waarin ten opzichte van vorig jaar vooral de gameplay zich etaleert. Je loopt niet langer zo het veld uit, kunt niet meer met het achtelijke ik-plak-aan-de-aanvaller-vast-systeem verdedigen en scoort gemakkelijker met lay-ups. De snelheid van de game is weer iets lager komen te liggen. Je moet echt je best doen om een goede aanval op te zetten of succesvol te verdedigen. Het creëren van aanvallen wordt je makkelijker gemaakt door de mogelijkheid om icoontjes boven de hoofden van spelers te zetten om aan te duiden waar je de bal heent wilt pa en.  Dit systeem voorkomt dat je onbedoelde pa es maakt en geeft daardoor meer controle.

Ook leuk en nuttig is het opzetten van bepaalde plays. Met een druk op de schouderknop krijg je een klein menuutje in beeld waarin je bijvoorbeeld kunt kiezen om ruimte te maken voor de speler.  Je hebt dit soort hulpmiddelen ook echt nodig, want de AI leert vrij snel hoe jij aanvalt. Ook is NBA 2K9 sowieso niet weggelegd voor gamers die oude NBA Jam-tijden willen herleven. De game vereist geduld, inzicht en heeft een scala aan bewegingen waar je U tegen zegt.

De veelzijdigheid aan bewegingen is haast frusterend wanneer je begintaan NBA 2K9 en dat de tutorials van een erbarmelijk zijn, maakt het ookniet veel beter. Ellenlange schermen vol tekst die je zelf maarstapsgewijs door moet lopen is wat NBA 2K9 een tutorial noemt.Werkelijk iedere combinatie van bewegingen met de analoge pookjeslevert een andere uitkomst op. Dit is later een pluspunt, want de gameduikt daardoor écht de diepte in. De leercurve is echter wel zo stijlals een rots in de Rocky Mountains. Klimmen, vallen, nog dieper vallenen uiteindelijk tien keer plat op je mond liggen voordat je het doorhebt. Wanneer je het dan eenmaal door hebt, levert het succesvoluitvoeren van een dergelijke beweging wel een enorme voldoening op.

Ondanks de hoge instapdrempel is het spelen van NBA 2K9 geen straf. Grafisch is het allemaal behoorlijk indrukwekkend, met natuurgetrouwe animates, fenomenaal nagebootste spelers en een levendige ambiance in de arena. De ESPN-achtige presentatiestijl met prima commentaar komt eveneens goed over en geeft je echt het gevoel dat je een NBA-wedstrijd aan het spelen bent. Raar is wel dat zodra je de rust in gaat tu en de kwarten er niemand in de studio zit die dan in beeld komt. We vermoedendat de Amerikaanse Mart Smeets al een paar whiskeys aan het hijsen is in de kroeg. Op het veld is het enige grafische minpunt dat de spelers niet echt integreren met de omgeving en met kartelrandjes soms wel in de arena geplakt lijken. Daar tegenover staat wel weer dat menig speler zijn eigen, karakteristieke bewegingen heeft, wat erg gaaf uitgewerkt is en het realisme alleen nog maar verhoogt.

NBA 2K9 zit weer tjokvol modi en deze zijn nog steeds in een vrij onoverzichtelijk, niet makkelijk werkend menu verpakt. Fijn is wel dat de A ociation-modus waarin je seizoen lang het management van een team voor je rekening neemt, weer terug is. Ook naast het normale basketbal valt er plezier te beleven met dunkwedstrijden, driepunterwedstrijden en meer van dit soort minigame-achtige spelletjes. Het vormt niet de hoofdmoot van de game, maar biedt wat welkome variëteit.

Een nieuwe online speleigenschap is dat je vijf-tegen-vijf kunt spelen. Hoewel het spelen met vijf personen de gameplay iets minder vloeiend maakt, werkt het systeem goed en is het ook leuk. Iets minder in de multiplayer mode is de camera, die niet altijd optimaal is en je soms het overzicht ontneemt. Dit weegt echter niet op tegen het speelplezier van de vijf-tegen-vijf gameplay.