NBA 2K21

NBA 2K21 is de typische jaarlijkse sportgame

Het bewezen concept met minimale verbeteringen

Geschreven door Cody van den Bogert op

NBA 2K21 is de beste basketbalgame op de markt, maar dat is al jaren zo. De verbeterde Pro Stick biedt spelers weliswaar een nieuwe manier van spelen, maar de ervaring blijft in de kern onveranderd. MyCareer is wederom goed uitgewerkt en vertelt een boeiend verhaal. Helaas bieden microtransacties veel sneller resultaat dan hard werken en wordt MyCareer ook dit jaar grotendeels verwaarloosd door spelers de optie te bieden om hun weg omhoog te kopen met echt geld. Het bewezen concept van de franchise blijft dus onveranderd en dat maakt NBA 2K21 weinig verrassend, maar wel een prima basketbalgame.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • MyCareer, vloeiende aanvallen vanwege de Pro Stick
  • Minpunten
  • Microtransacties winnen van grinden, weinig vernieuwend, dezelfde MyTeam-problemen
Een jaarlijkse sportgame verandert doorgaans niet van het één op het andere jaar in een compleet ander spel. Dat geldt ook voor NBA 2K21. Wat mogen we dan wel verwachten? Minder technische mankementen, betere servers, nog realistischere zweetdruppels en een verse start als virtuele prof. De balans tussen het grinden en betalen om je personage tot een ster te maken, is echter nog steeds scheef.

Dat de game jaarlijks grafisch mooier wordt, is natuurlijk geen verrassing. De gameplay staat echter al enige tijd stil. Dit jaar wordt er eindelijk iets toegevoegd dat het spel een extra dimensie geeft. De verbeterde Pro Stick introduceert niet alleen een nieuwe manier van schieten, maar biedt ervaren spelers ook een optie om hun speelstijl opnieuw uit te vinden. In plaats van een schot juist te timen, dient er nu gemikt te worden. Dat doe je door de rechterpook precies in het midden van de balk los te laten. Wanneer er een schot wordt ingezet, verschijnt er een mikpunt. Eindigt dit mikpunt in het midden van de balk, dan verdwijnt de bal in het net.

NBA 2K21

De rechterpook heeft in 2K21 veel meer betekenis dan in de vorige delen. Naast schieten, kan er namelijk ook worden gedribbeld. De verbeterede Pro Stick geeft spelers dus veel meer opties tijdens het aanvallen. Dit resulteert in vloeiende gameplay en maakt aanvalssituaties een stuk instinctiever. Vanuit een perfecte dribbel kan er direct een schot worden gelost, zonder dat je per ongeluk de verkeerde kant op wijst met de rechterpook.

In de voetsporen

Interessante keuzes, prima voice-acting en een degelijk verhaal maakt ook deze MyCareer-modus een fijne toevoeging aan de basketbalgame. Dit keer draait het verhaal om Junior, de zoon van College Basketball-legende Duke. In verschillende tussenfilmpjes is te zien dat de band tussen vader en zoon niet optimaal is. Zo ziet Junior zichzelf liever op een Football-veld dan op een basketbalveld en dat levert de nodige discussies op. Pas na het overlijden van Duke start Junior zijn loopbaan als basketballer. Gedurende het verhaal leren we steeds meer over de relaties tussen vader en zoon. Flashbacks zorgen er voor dat Junior de fouten van zijn vader weet te vermijden, wat uiteraard wordt beloond met een carrière in de NBA.

Wanneer je het verhaal van MyCareer hebt doorlopen, begint de game eigenlijk pas echt. Of moeten we het de eeuwige grind noemen?

Hoewel de emotionele impact van het zogeheten The Long Shadow-verhaal minimaal is, weet het wel slim in te spelen op de nieuwe mogelijkheden van MyCareer. Zo zien we Junior groeien als basketballer terwijl hij de overstap maakt van High School naar College en later naar de NBA. Daarbij is de optie om zelf een college uit te kiezen een leuke bijkomstigheid waarmee een diepere kijk in de ontwikkelingen van NBA-talenten wordt geboden. Zo komt de speler voor lastige keuzes te staan die de toekomst van Junior kunnen beïnvloeden. Kies je er bijvoorbeeld voor om vaderfiguur Archie aan te stellen als zakenwaarnemer, of riskeer je liever de mogelijkheid om zijn gevoelens te kwetsen en teken je een contract bij een groot marketingbureau? Wanneer de speler voor Archie kiest, verbetert dat de teamgeest in de ploeg, maar word je minder snel bekend onder het publiek. Een deal met het grote marketingbureau kan juist veel geld, faam en media-aandacht opleveren.

NBA 2K21

Oneindig grinden of betalen

Wanneer je het verhaal van MyCareer hebt doorlopen, begint de game eigenlijk pas echt. Of moeten we het de eeuwige grind noemen? Jouw personage heeft inmiddels wel een hogere rating dan 65, maar wil je in The Neighborhood naam voor jezelf kunnen maken, wordt het aangeraden om minstens een rating van 85 te hebben. En dat duurt wel even, maar door genoeg partijen te spelen in The Neighborhood of door meerdere seizoenen te spelen in MyCareer, ontvang je uiteindelijk genoeg VC voor een sterk personage. Helaas biedt 2K ook dit jaar weer een ‘goedkope’ manier om je personage flink te boosten. Zo is het ook dit jaar weer mogelijk om VC te kopen met echt geld. Het is en blijft oneerlijk ten opzichte van spelers die wedstrijd na wedstrijd spelen en hun personage langzaam maar zeker zien uitgroeien tot prof.

En dat terwijl The Neighborhood zo’n leuke make-over heeft gehad. In plaats van de gebruikelijke stenen veldjes, is het speelveld nu verplaatst naar het strand. De faciliteiten van The Neighborhood zijn vrijwel hetzelfde. Er kan getraind worden in The Gatorate Facility, een eigen gymzaal worden gebouwd in MyCourt en worden gebasketbald op de verschillende velden. Daarnaast kunnen spelers ook dit jaar hun geluk testen met daily spins. Alleen is deze voortaan gevestigd in Jeff’s Arcade.

NBA 2K21

Verder is Neighborhood weinig verrassend - de boel is vooral wat meer aangekleed. Gebouwen zijn gesloten en flipperkasten zijn buiten werking. Ook aan MyTeam is niet veel veranderd. Nederlanders hebben nog steeds geen toegang tot de Auction House en dat spreekt de nieuwe maandelijkse doelstellingen behoorlijk tegen. Veel van deze opdrachten zijn namelijk niet te voltooien zonder toegang tot de Auction House, wat min of meer het equivalent is van de transfermarkt. Hopelijk komt er in de nabije toekomst een oplossing voor dit gebrek in Nederland.

Er is weinig zo constant als jaarlijkse sportgames, zelfs in onstuimige tijden. Het nieuwste deel van 2K’s NBA-franchise ligt ‘gewoon’ weer in de winkel. Toch valt de bal ook dit jaar niet ver van de basket, want afgezien van een vernieuwde schietpook en een aantal minimale verbeteringen, spelen we wederom de ongeëvenaarde NBA-simulatie als de jaren hiervoor. Grinden verliest nog steeds van microtransacties en dat gaat ten koste van offline modi als MyCareer.

NBA 2K21 is reeds verkrijgbaar voor PlayStation 4, pc, Xbox One en Nintendo Switch. De game verschijnt ook als lanceergame voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Meer reviews:

The Binding of Isaac ontvangt eind dit jaar grote update Monster Hunter World: Iceborne-update komt morgennacht uit