NBA 2K16

Ode aan basketbal

Geschreven door Bas Bastiaans op

• <p>NBA 2K16 oppert liefde voor de ware basketbalsport. Van de authentieke bewegingen van de spelers tot de tactische diepgang: in alles is de nieuwste telg van 2K Sports de meest complete basketbalmuze aller tijden.&nbsp;</p>
    Score: 90 Fantastisch
    • Sterk verbeterede verdediging, MyCareer en Pro Am, Herkenbare spelers, Oogstrelend
    • Spike Lee’s filmische aanpak is nogal cheesy, Hoge leercurve voor beginners
Het is al jaren zoeken naar de minpunten in de alom geroemde NBA 2K-serie. Vooral op het front van gameplay. Desondanks zet 2K16 weer een sterke stap vooruit en heeft het spel een onmiskenbare eigen smoel. Alle verbeteringen komen bij elkaar in een basketbalgame die nog nooit zoveel basketbal was. Een betere kunstmatige intelligentie, meer animaties en betere graphics lijken een formaliteit, maar NBA 2K16 is absoluut geen formaliteit.

Het echte basketbal

Net als in Fifa 16 ligt de grootste verandering in de kunstmatige intelligentie, en dan vooral in de verdediging. Wil je al dribbelend door een drukke verdediging glibberen? Dat gaat niet meer lukken. NBA 2K16 is geen NBA Street. Zo word je als vanzelf gedwongen om op te zoek te gaan naar openingen en doordacht te passen en te lopen. Het is een genot om te zien hoe de tegenstander anticipeert op jouw spel en jou daarmee constant een nieuwe uitdaging aanwendt. Verzaken is dan ook geen optie. Zomaar wat doen resulteert geheid in balverlies.

Vanzelfsprekend ben je al verdedigend eveneens genoodzaakt op het scherpst van de snede te spelen. Dat betekent dat je moet anticiperen op het aanvalsspel van je tegenstander, mee moet lopen met je man en de bal aandachtig moet volgen. In drie jaar tijd is NBA 2K enorm gegroeid in zijn verdedigende mogelijkheden. Daar waar je eerst nog slechts ‘in de weg kon lopen’ kom je er nu niet meer mee weg om met wijde armen voor je tegenstander te gaan staan. Qua physics is NBA 2K16 zo volgroeid dat je met verfijnd lichaamscontact een speler net even genoeg uit balans kunt brengen in zijn aanloop naar de basket. In zijn totaliteit blijft 2K16 prachtig binnen de lijntjes van basketballogica. Puristen zullen smullen.

Er is niets bevredigender dan een zelf gecreëerde opening in dribbelen en af te ronden met een fijne jumpshot

NBA 2K16 is anderzijds geen game voor beginners. Anders gezegd: beginners zullen de tactische mogelijkheden zonder meer overweldigend vinden. Met de linker trigger open je een raster aan mogelijkheden tot verschillende plays. Als je daarvan geen verstand hebt is het alsof je moet koken met een Pools kookboek. Los van wat simpele trainingsvideo’s is het daarnaast lastig om überhaupt een poging te doen te begrijpen wat er mogelijk is. De enige mogelijkheid is oefenen, oefenen en oefenen. Probeer eens een combinatie looplijnen uit, zie hoe de tegenstander daarop anticipeert en leer jezelf langzaam maar zeker een aantal favoriete plays aan. Een beetje rondpassen en al doende openingen vinden lukt vast en zeker, maar er is niets bevredigender dan een zelf gecreëerde opening in dribbelen en af te ronden met een fijne jumpshot.

Basketbalepos

Als basketballiefhebber is het makkelijk je te verliezen in het grote aantal modi van NBA 2K16. MyTeam is de Ultimate Team-equivalent, MyGM geeft je de volledige leiding over een basketbalclub en MyLeague laat je een volledig zelfgemaakte basketbal league  spelen. Een enorme verbetering is daarbij dat 2K Sports zijn zaakjes online goed voor elkaar heeft. Niet alleen werken de servers stabiel, tevens is het via de nieuwe Play Now-modus veel interessanter om online potjes te spelen. Deze online modus beschikt nu over een competitiesysteem waarbij het mogelijk is te promoveren en degraderen. Al met al zijn er voldoende mogelijkheden tot dagen, zo niet weken aan spelplezier.

Bijzonder is deze keer de aandacht die er in NBA 2K16 wordt gelegd op je eigen speler, en dan vooral de verhalende aanpak van de MyCareer-modus. In samenwerking met Spike Lee wordt de opkomst van jouw speler ondergedompeld in een fijn, filmisch proces. Het geheel is bij vlagen cheesy en zowel het script als acteerwerk overtuigt niet altijd, maar het resultaat treft doel: een band opbouwen met je eigen speler. Nadat je het ‘Livin da dream’-verhaal hebt doorlopen gaat MyCareer namelijk op dezelfde wijze verder als je gewend bent. Dat betekent dat je je speler kunt uitbouwen van een basketbaltalent tot een onvergetelijke superster. Een uiterst vermakelijke toevoeging is overigens ook de Pro-Am-modus, waarin je met jouw speler meedoet aan online 5-tegen-5-potjes.

Zoals alleen Amerikanen dat kunnen

Zodra je de basketbalarena betreedt ontdoet zich een feest aan herkenning. De cheerleaders, de voorbeschouwing en het publiek zorgen als vanzelfsprekend voor een waar spektakel waar je je ogen op kunt uitkijken. Zelden zagen we een sfeer en beleving  een spelervaring zo goed ondersteunen. Als je in de allerlaatste seconde met een 3-punter de overwinning binnensleept, nadat je net minutenlang hebt gezwoegd en gewerkt, wordt het kippenvel je meer dan eens meester. NBA 2K16 is daarmee andermaal niet alleen de beste basketbalgame, maar ook de beste sportgame.

Sword Art Online: Hollow Realization aangekondigd Vechten voor de keizer in Warhammer: End Times Vermintide
4