NBA 2K13 - Ode aan basketbal | Gamer.nl

NBA 2K13 - Ode aan basketbal | Gamer.nl

De bombastische beat van Kanye Wests H*A*M* pompt door de speakers, terwijl de goudgele achtergrond van de menu’s deinst op de melodie. Meteen is duidelijk dat NBA 2K13 naast een basketbalgame ook een uiting is van stijl en de basketbalcultuur. Ben je iemand met een aantal paartjes Air Jordans, alle kleuren Snapbacks en een muziekcollectie vol hiphop, dan ga je op en top genieten van alle randverschijnselen in NBA 2K13. Je kunt uren besteden aan het ontwerpen van je eigen Nikes, sparen voor een nieuwe G-Shock of rustig oefenen met de heerlijke tonen van Mobb Deep op de achtergrond . De gehele game ademt basketbal en de stijlvolle hiphopcultuur voegt een hoop flair en uitstraling toe.

Diezelfde esthetiek zit ook doorgewerkt in de aanloop en het verloop van de wedstrijden. Voordat een wedstrijd begint krijg je een teaser te zien met strakke basketbal highlights, verknipt met videoclips van Kanye West, Rihanna of een verdwaald nummer van Coldplay of U2. Vervolgens introduceren de commentatoren de wedstrijd en kijk je rond in een sfeervol en imposant stadion. Het benadert het gevoel van het kijken en beleven van een echte wedstrijd tot in de perfectie.

Basketballen zoals het hoort

Waar het echter allemaal om draait is natuurlijk het basketballen zelf. NBA 2K12 speelde al als een zonnetje, maar 2K13 legt de lat met kleine vernieuwingen weer een stuk hoger. De belangrijkste toevoeging is het gebruik van de rechterstick. Net zoals in FIFA kun je daar mee dribbelen en lichaam chijnbewegingen mee maken. Het voelt als een logische toevoeging en je vraagt je oprecht af waarom deze functie niet eerder is toegevoegd. In samenwerking met de stick waar je mee loopt kun je nu in ieder geval veel makkelijker openingen creëren en post moves uitvoeren. Voor de rest is er aan alles een beetje getweaked en getuned, en kom je vrijwel geen enkele storing tegen die de vloeiende gameplay in de weg zit.

Het resultaat is een game waar doorgewinterde fans maandenlang in kunnen duiken terwijl nieuwkomers het spel moeiteloos oppakken. De ervaren speler kan uitgebreid gebruik maken van ingenieuze plays en in de dynamiek van het spel looplijnen maken en van tactiek wi elen. Het resultaat zie je vervolgens gelijk terug in het spel, wat mede komt door de slimme kunstmatige intelligentie. Als je als beginner online speelt tegen Amerikanen of tactisch begaafde vrienden, dan kom je met leuke dribbels weliswaar een klein beetje vooruit, maar wordt je alsnog keihard afgemaakt.

Toch is NBA 2K13 een game die elke sportliefhebber een kans zou moeten geven, ook als je geen verstand hebt van basketbal. De leercurve van de controls is bijvoorbeeld erg goed; je raakt snel gewend aan het pa en, schieten en verdedigen. Daarnaast zijn er een hoop trainingsmogelijkheden om de basisbeginselen van het basketbal door te krijgen. Wat dan weer wel tegenzit is de vrij hoge moeilijkheidsgraad tijdens het spelen. Zelfs op het rookieniveau is een gemiddelde wedstrijd als een beginner moeilijk te overbruggen. En als je met een team als de Miami Heat speelt is het erg verleidelijk om de bal naar Lebron James te spelen en met speels gemak vanuit elke hoek de moeilijkste punten te maken. Als je echter flink wat potjes speelt krijg je de logica van het basketbal door en omarm je na een tijdje vanzelf de schoonheid van de sport.

Veel modes, veel fun

Als je de game opstart raak je overdonderd door alle verschillende modi. Naast de nieuwe MyTeam-modus en het gesplitste MyTeam en MyCareer, kun je onder andere aan de gang met A ociation, Season, Create a Legend en Blacktop. Een groot voordeel is dat al deze modi met elkaar verbonden zijn met één puntensysteem. Met de minuten die je maakt in potjes verdien je bijvoorbeeld zogeheten VC Coins die je weer kunt besteden aan attributen voor je speler of nieuwe spelers in je team.

De MyTeam, MyPlayer en MyCareer zullen modi zijn waar veel spelers in hun eentje de meeste tijd aan gaan besteden. Het is gekmakend verslavend om aan je eigen speler te sleutelen en van hem een superster te maken met een bijpa end miljoenencontract en een horde fans. Het tempo ligt daarbij lekker hoog en je hoeft niet eerst saaie wedstrijden te spelen om in de draft terecht te komen. Ook ben je al vrij snel van een noemenswaardig niveau en blijf je niet frustrerend op de bank zitten, omdat je stats simpelweg te laag zijn. De MyTeam-modus kun je vergelijken met Ultimate Team uit FIFA. Dat betekent dat je kaarten moet sparen om aan je team te sleutelen en online tegen andere MyTeam teams speelt om zover mogelijk in de play offs te komen. Hoe beter je presteert tegen andere teams, hoe meer beloningen je krijgt zoals oude en hedendaagse sterren of andere zeldzame kaarten.

Ook zit elk NBA-team wederom in de game, net als vele kla ieke teams, een celebrity team en een aantal dream teams. Wil je met Justin Bieber – met een belachelijke rating van 97- en zijn kornuiten het team wat goud won op de Olympische spelen verslaan, dan kan dat dus nu.

Sportgame zoals het hoort

Alle facetten aan NBA 2K13 zijn aldus van een uiterst hoog niveau. Er zijn een aantal modi waar je diep in kunt duiken en het spelen van potjes, zowel offline als online, zorgt sowieso voor uren aan plezier. Elke wedstrijd heeft betekenis door het pa ievolle commentaar, het enthousiaste publiek en het authentieke gedrag van de spelers. De toevoeging van Jay-Z leek vreemd en overbodig op het eerste gezicht, maar blijkt achteraf een zege. De strakke presentatie geeft de game uitstraling en flair, en mi chien is dat een motivatie om nieuwkomers over de streep te trekken. Iedere basketballiefhebber weet al dat hij deze game in huis moet halen. Dat zouden meer mensen moeten doen.