Natural Selection 2 is het vervolg op de populaire Half-Life-mod Natural Selection uit 2002. Dit was een van de eerste spellen waarbij je bovenop het standaard shooter-mechaniek een commandant kreeg, die de wereld bekijkt vanuit een top-down perspectief. Eén speler per team neemt deze rol op zich en krijgt de mogelijkheid om bouwplannen op te stellen en slimme aanvalsroutes door te geven aan spelers. Als je team dit goed uitvoert, maak je goede kans om de vijandelijke mariniers/alienbasissen te vernietigen.

With great power comes great responsibility

Als leider blijf je fysiek aanwezig in de wereld. Bij de mensen staat de commandant in een metalen hokje, terwijl de alien boss in een 'hyve' hangt. Als je wilt kun je er ook weer uitstappen en meehelpen in het gevecht of een teammaat de controle geven. Als leider krijg je behoorlijk wat verantwoordelijkheid. Je zorgt bij de mariniers onder andere voor de armor upgrades, welke wapens beschikbaar komen, waar radarposten komen, waar turrets geplaatst worden en beheer je inkomstenbronnen. Je team moet ter plekke dingen in elkaar zetten met een lasser en zorgen dat de lokale krachtbron niet kapot gaat.

De aliens werken zoals in StarCraft met creep. De alien commandant breidt dit steeds verder uit over de map en maakt zo de wereld geschikt voor onder andere verdedigende planten, levensgeneratoren, onzichtbaarheidszenders en onderzoeksplekken voor klasse-upgrades. Alleen de support-klasse onder de aliensoorten kan dit proces wat versnellen, de andere aliens richten zich vooral op het vernietigen van de stroomtoevoer bij de mariniers. De mariniers kunnen weer de creep-verspreiding onderbreken door verbindingspunten kapot te hakken.

Naast het bouwen van een basis, zorgt een goede commandant ook voor zijn team. Zij kunnen namelijk de hele map zien en zware gevechten assisteren met ammo drops en med packs. Wij hebben potjes meegemaakt waarin de leider ons zo goed volgde en routes uitstippelde, dat we ons geen moment hoefden te vervelen en we de vijand overal tegelijk op de kaart wisten te onderdrukken. Krijg je daarentegen iemand aan de top die maar wat loopt te rommelen, dan word je van alle kanten overweldigd en is verlies onvermijdelijk.

Aliens versus Marines

Mariniers zijn altijd mariniers, zonder verschillende klassen. Alleen wanneer de research ervoor gedaan is, kun je je tijdelijk op bijvoorbeeld shotguns of vlammenwerpers richten. Dit kost spaarpunten en je behoudt het wapen slechts tot je sterft, dus daar moet je goed over nadenken. Vanaf een bepaald moment zijn éénpersoonsmechs beschikbaar en veel teams sparen net zo lang door tot ze met z'n allen in zo'n superunit kunnen stappen en de aliens volledig wegblazen.

Aliens maken wel gebruik van verschillende klassen. Je start altijd als Skulk, een snelle, bijtende plafondklimmer, oftewel de Facehugger uit Alien. De punten die je spaart kun je gebruiken om een ronde te veranderen in een Gorge (support zwijn), Lerk (vliegende dino met gifwolken), Fade (de Alien-alien, onzichtbare mêlee-attacker) of de Onos (gemuteerde neushoorn). De Skulk zijn, als ze niet samenwerken, ontzettend kwetsbaar tegen marines, en zullen dus vaker punten spenderen aan klasseverandering. Al kunnen ook zij door sparen voor hun superunit, de Onos.

Het komt redelijk vaak voor dat deze strategie, overweldigen met superunits, wordt gebruikt en hierdoor komen we behoorlijk wat gefrustreerde klachten tegen dat de ene fractie superieur is aan de andere. Mensen klagen ook over 't probleem dat de aliens afhankelijk zijn van mêlee-aanvallen, tegenover een ranged vijand. In onze ervaring won echter iedere partij even vaak. De bijtaanvallen zijn inderdaad onnauwkeurig en we missen een sterk ''hit and mis'' gevoel, maar je went er wel aan. Verlies kwam vaker door spelverlaters bij de tegenpartij, iets waar de makers geen oplossing voor hebben.

Spartaans

Sowieso missen we erg veel features en opties. Unknown Worlds Entertainment werkt al sinds 2006 aan dit vervolg. Nu is dat maar een klein team en hebben ze beperkte middelen, toch merk je enorm dat het spel achterloopt op de tijd. Er zijn totaal geen customization opties, geen extra features of spelstanden, gedetailleerde models of animaties, de laadtijden zijn onzinnig lang en je moet 't spel maar leren via een twaalftal gezellige, maar onduidelijke tutorialvideo's. Onhandig, want voor beginners is de complexiteit van het spel best afschrikwekkend.

Er wordt ook niets geregistreerd of vrijgespeeld, wat tegenwoordig de standaard is in het genre. Het spel bevat enkel de multiplayergame, klaar. Het voelt echt als een spel uit de Quake III-tijd, waardoor we ons afvragen waar nu eigenlijk die '2' in Natural Selection 2 voor staat. De gameplay leent zich uitstekend voor clanwars en live e-sports, maar 't is niet echt aantrekkelijk voor deze groepen anno 2012 gemaakt door het gebrek aan clan- en streaming-features. Een toffe game die iets te laat komt dus.