Naruto: Ultimate Ninja Heroes | Gamer.nl

Naruto is hot. Danbedoel ik niet dat de roodharige driftkikker waar de franchise naar is vernoemdnou zo aantrekkelijk is, nee, ik doel op de populariteit van de anime/manga ende daaraan verbonden producten. Naruto is begonnen als animeserie in Japan (naaraanleiding van de manga) en heeft al een behoorlijke tijd geleden de oversteekgemaakt naar Amerika. De populariteit is inmiddels niet meer te meten. Ditheeft onder andere geresulteerd in een groot aantal videogames die geheel inhet teken van Naruto staan en ook bij ons zullen verschijnen. Uitgever NamcoBandai bijt de spits af met Naruto: Ultimate Ninja Heroes voor de PSP, die deactie zoals we die kennen van de serie eindelijk draagbaar maakt.Naruto: Ultimate Ninja Heroes is eigenlijk een herziene versievan Naruto: Ultimate Ninja die eerder voor de PS2 uit is gekomen. De game is ine entie een beat 'em up zoals we die kennen van Smash Bros. en de Power Stonegames. Kernelementen hier zijn dus hectische gevechten in een 3D-wereld,waarbij gebruik gemaakt kan worden van verschillende niveaus in het level enallerhande items die tot je beschikking staan om je tegenstander het leven zuurte maken. Het bronmateriaal leent zich natuurlijk perfect voor een degelijkknokspel en de overzeese populariteit van de games geeft aan dat er zeker vraagnaar is. Naruto: Ultimate Ninja Heroes weet zijn 'voorganger' op een aantalfundamentele punten aan te vullen. Het grootste minpunt van de PS2-versie wasnamelijk het ontbreken van een degeljke online modus. Deze zit wel in de gamevoor de PSP, zij het in een 'light' versie, aangezien je alleen ad hoc kuntspelen. Tevens heb je ook de mogelijkheid om de game te delen en zo te spelenmet een vriend(in) van je, terwijl je maar één exemplaar van de game nodighebt.

Zoals gezegd is de gameplay van de game grotendeelshetzelfde gebleven. Ook in Ultimate Ninja Heroes vecht je met personages uit deanime, alleen bestaat er dit maal ook de mogelijkheid om je eigen team van driesamen te stellen. Een groot deel van de gameplay draait namelijk om het vechtenin teams van drie man. Je kunt uit een aantal vaststaande teams kiezen, zoalsTeam Kakashi, met natuurlijk Sasuke, Sakura en Naruto zelf, maar je kunt ook jeeigen team samen stellen. In de Heroes Mode neem je het met je team op tegeneen vijftal andere teams uit de game.

Voordat het gevecht aanvangt, kun je vanbepaalde vaardigheden gebruik maken om zo het gevecht voor het begin al ietsnaar jouw voordeel toe te trekken. Zo kun je je eigen snelheid een boost geven,of bijvoorbeeld de levenspunten van de tegenstander al wat naar beneden halen.Strategisch gebruik is vereist, aangezien je deze vaardigheden vaak maar eenenkele keer kan gebruiken. Een nadeeltje is wel dat je tijdens het gevecht nietkan wi elen van personages en dus alleen van de volgende gebruik kan makenals de voorgaande het loodje heeft gelegd. Weet je alle gevechten te voltooien,dan ontgrendel je een aantal nieuwe personages en verdien je zogenaamde'scrolls', die je in kunt zetten bij een andere modus, de Promotion Test.

In de Promotion Test zul je gevechten onder bepaalde eisenmoeten volbrengen om zo punten binnen te halen. Met deze punten kun jeuiteindelijk de diverse karakters van betere eigenschappen voorzien. Een miniemRPG-elementje dus. Voor de rest bestaat er nog de mogelijkheid om wat kleinehebbedingetjes zoals filmpjes te bekijken in een speciale modus en kun jenatuurlijk je lusten botvieren op een computergestuurde tegenstander, maarafgezien van de eerder genoemde modes valt er eigenlijk bar weinig te beleven.Iets van een verhaalmodus zou welkom zijn geweest, maar die is dus ver tezoeken.

Op zich is dit niet erg, aangezien Ultimate Ninja Heroes een fighterpur sang is en dus de meeste tijd in de arena doorgebracht zal worden. Hetvechten zelf is op zich best lekker uitgewerkt. Je kunt van verschillendeplatformen binnen een level gebruik maken om ze je opponent te ontwijken of te verra en. Elke keer dat je een combogoed landt, komt er chakra vrij. Deze chakra kun je opsparen en later loslatenen als je dan een klap weet te plaatsen, zet je een karakteristieke aanval vanhet betreffende karakters in werking. Zo maakt Sasuke gebruik van zijn Chidorien gooit Neji zijn Byakugan in de strijd. Echt diepzinnig wordt het vechtenechter nooit, aangezien je maar een enkele knop hebt om mee te vechten. Verderkun je nog projectielen gooien, maar verwacht geen diepzinnig vechtsysteem diezich kan meten met andere grootmachten binnen het genre.Al met al is Naruto: Ultimate Ninja Heroes echt een game voor de fans. Gamers die de anime een warm hart toedragen zullen verrukt zijn om te horen dat er een scala is van 20 verschillende karakters (waarvan er acht ontgrendeld moeten worden ) en dat ra lechterikken als Uchiha Itachi en Orochimaru ook van de partij zijn. Helaas is deze game duidelijk voor het grootste deel gericht op de westerse gamers en is de optie om de stemmen in het Japans te zetten niet aanwezig en zul je het dus moeten doen met de bij vlagen tenenkrommende Engelse personages. Mensen die te weinig affiniteit hebben met de franchise zullen snel op de game uitgekeken zijn door de platvloerse gameplay en de weinige inhoud. Ben je echter een fanaat van zowel de franchise als het genre, dan kun je Naruto: Ultimate Ninja Heroes best een draai of wat in je PSP gunnen.