Naruto Shippuden Ninja Council 3 European Version | Gamer.nl

Om het makkelijk te maken is Naruto Shippuden: Ninja Council 3 European Version eigenlijk Naruto Shippuden: Ninja Council 4 in de VS en het vijfde deel uit de Ninja Council-reeks voor Nintendo's draagbare spelcomputers. Niet dat het veel uitmaakt, maar het betekent wel dat het weer tijd is om de voorhoofdbeschermer om te doen, de kunais af te stoffen en Konoha met een bezoekje te vereren. Dattebayo!

Zoals de naam al verraadt, speelt Naruto Shippuden Ninja Council 3 zich af tijdens het vervolg op de Naruto-serie, genaamd Shippuden. Het spel bestrijkt het hele eerste seizoen en vertelt het verhaal van de reddingsmi ie die op touw wordt gezet als de leider van het bevriende zanddorp wordt ontvoerd door twee leden van de kwaadaardige Akatsuki-organisatie. De tien stages die je onderweg tegenkomt kunnen gespeeld worden als één van de vijf hoofdpersonen: Naruto, Sakura, Rock Lee, Kakashi of Neji. Naast je held moet je twee ondersteunende personages kiezen die tijdens het spelen via het touchscreen opgeroepen worden om bijvoorbeeld een aanval los te laten of om gezondheid te herstellen. Uiteraard geldt hierbij dat zich steeds nieuwe personages aanbieden en elk personage zijn eigen unieke gave heeft.

Kwaliteit

Zodra je Naruto Shippuden Ninja Council 3 opstart, vraag je jezelf of er niet per ongeluk een Gameboy Advance-spel in je DS is terecht gekomen. Zowel de tu enstukjes, de animaties als het geluid doen sterk terugdenken aan de kwaliteit die GBA-spellen leverden. Een gemiste kans als je ziet dat de DS wel degelijk in staat is om video te integreren in een spel of op zijn minst gesproken tekst kan bevatten.

Het spel zelf is een een mix tu en platformen vechten in een 2D-wereld. De mix in deze Naruto-titel is helaas mislukt. De platformgedeeltes kent een erg slechte besturing, waarbij vooral het springen voor frustratie zorgt. Regelmatig donder je de afgrond in omdat je het platform waar je op mikt niet bereikt, je onderweg het dak lichtjes aanraakt of je totaal niet kan zien waar je heen springt. Het overzicht op zowel je scherm als de kaart op het onderste scherm is namelijk miserabel. Verlies je vervolgens een leven, dan begin je weer van voren af aan in het level. Om toch wat overzicht te krijgen tijdens het spel is het mogelijk om tijdens het pauzeren van het spel de kaart op het onderste scherm te verschuiven. Zodoende kun je zien hoe de omgeving er verderop uitziet. De optie haalt echter alle vaart uit de game en helpt nog niks als er verschuivende platformen in het spel zijn.

Beperkt

Het vechten is ook erg beperkt. De enige combo in het spel bestaat uit drie keer de aanvalsknop indrukken. Naast deze standaard slagen kunnen via het touchscreen speciale aanvallen (maximaal drie per personage) ingezet worden die chakra kosten, zoals de Rasengan van Naruto. Wil je een speciale aanval doel laten treffen, dan moet eerst een minigame voltooid worden. Zo niet, dan faalt je aanval alsnog en ben je, net als bij een mi er, chakra kwijt. De mingames variëren van erg makkelijk (kra en van links naar rechts) tot irritant. Zo moeten in zeer korte tijd drie tekens uit een draaiende ring gekozen worden,  wat vaak neerkomt op blind zo snel mogelijk op het scherm tikken in de hoop dat je de tekens raakt.

De speciale aanvallen en ondersteunende gaven van je teamgenoten gebruik je eigenlijk alleen bij een eindbaasgevecht. Door de simpele opzet van het vechtsysteem valt al te raden dat deze gevechten één grote teleurstelling zijn. Je wint gevechten door een speciale aanval in te zetten, wat in het spel neerkomt op net zolang rond huppelen totdat je weer genoeg chakra hebt om zo'n aanval uit te voeren.

Bezigheidtherapie

Naast deze speciale aanvallen hebben de speelbare personages, behalve Rock Lee, een gave die tijdens een stage ingezet kan worden om een ander pad te bewandelen. Zo kan Sakura een voor de anderen onbreekbaar rotsblok kapotslaan. Deze paden komen echter altijd op hetzelfde punt uit en voegen eigenlijk geen drijfveer toe om een level nogmaals met een ander personage te doorlopen.

Alle tien de stages zijn binnen vier uurtjes doorkruist, waarna je eventueel kan proberen de multiplayer personages aan te schaffen van je verdiende centen. In deze multiplayer kunnen vier man tegen elkaar knokken, waarbij de tactiek eigenlijk hetzelfde blijft als bij de eindbaasgevechten. Dit kan zowel lokaal als via Nintendo WiFi gedaan worden. Voor lokaal moet wel elke speler een eigen cartridge hebben. Veel spelers zul je sowieso niet tegenkomen, waardoor het vrijspelen van de personages meer bezigheidstherapie is dan een daadwerkelijke beloning.