Mytran Wars | Gamer.nl

Gefeliciteerd! Jij behoort tot een van de weinige personen die deze review heeft aangeklikt. Mytran Wars is namelijk één van de minst aansprekende games die de laatste tijd is verschenen De titel van het spel zal weinig intere e wekken. De Mytran kennen we niet en Wars zijn er zoveel. Het doosje oogt vrij standaard en rommelig: met goed kijken zien we een paar soldaten, een buitenaards wezen en een grote robot. Wie toch de moeite neemt het spel uit het schap te pakken om de achterkant te bekijken, zal evenmin enthousiast worden. De plaatjes tonen vage, paars-oranje gekleurde wezens: harder kunnen kleuren niet vloeken. De tekst beschrijft een oorlog tu en de mensheid en een buitenaards ras en jij mag het universum redden. Het genre blijft onduidelijk uit de tekst, maar nadere inspectie van de screenshots biedt uitkomst: een turn-based strategiespel. De laatste persoon die het doosje nu nog vasthad, legt hem terug in het schap.

Buiten dat Mytran Wars zich totaal niet weet te verkopen, is het best een goede game. Het vertoont nog de meeste overeenkomsten met Advance Wars, mi chien wel de populairste reeks in het turn-based strategy-genre. Alleen heb je in Mytran Wars geen basis en hoef je ook geen eenheden te bouwen of gebouwen te claimen. Je begint met een vaste groep eenheden en zult de klus daarmee moeten klaren. In dat opzicht lijkt het mi chien meer op Warhammer 40.000: Squad Command, maar het mist de dynamiek die in die game wel aanwezig was.

Onderzoeken en upgraden

Je eenheden in Mytran Wars zijn grote mechs of grote aliens, afhankelijk van welk ras je speelt. Elk ras heeft drie basistypen: een kleine, snelle en zwakke eenheid, een grote, logge en sterke, en eentje die ergens in het midden zit. De kleine eenheden gebruik je als scout of ter ondersteuning, terwijl de grotere eenheden geschikt zijn voor de frontale aanval. Elke individuele eenheid kun je voorzien van flink wat upgrades, zoals andere wapens, bepantsering en speciale vaardigheden, waarmee je, ondanks de karige drie types, flink wat variatie kunt aanbrengen in je legertje. Met de credits die je verdient tijdens de mi ies kun je versterking kopen in de vorm van eenheden en upgrades, met de research points kun je nieuwe soorten upgrades onderzoeken. Goed investeren in de zwakke punten van je eenheden is noodzakelijk om in de moeilijkere mi ies de vijand te kunnen verslaan.

De strategie zit hem in het op het juiste moment inzetten van de juiste wapens en speciale vaardigheden, alsook een strategische opstelling van je eenheden. Het is verstandig buiten de aanvalszone van de vijand te blijven en je sterkere eenheden voorop te zetten. Vijanden zijn kwetsbaarder wanneer ze van de zijkant of van achteren worden aangevallen. Ook heeft elke vijand zijn eigen wapens en bepantsering, wat hem kwetsbaarder maakt tegen bepaalde soorten aanvallen. Hierdoor zie je niet in één blik hoe ver vijanden kunnen lopen en aanvallen in één beurt, iets wat in Advance Wars veel inzichtelijker is. Je moet al een aardig geoefend speler zijn, wil je hier goed op in kunnen spelen.

Niet voor doetjes

Mytran Wars is dan ook niet voor doetjes. Het spel is al vrij snel behoorlijk pittig en geeft je weinig sturing. Eén enkel foutje kan het verschil tu en leven en dood betekenen en foutjes zitten in Mytran Wars in hele kleine hoekjes. Lang niet altijd is goed te anticiperen op het gevaar dat achter de fog of war schuilgaat. Buiten behoorlijk wat tactiek, kent  Mytran Wars ook behoorlijk wat trial and error. Wil je niet steeds weer opnieuw moeten beginnen, dan is de beste remedie regelmatig (vrijwel elke beurt) je spel op te slaan.

En dan kom je op het punt dat zelfs voortdurend opslaan je niet verder lijkt te helpen. Vijanden zijn ineens aanzienlijk steviger dan je eigen eenheden en zelfs met de meest krachtige, speciale aanvallen krijg je ze er niet onder. De conclusie: de upgrades die je hebt onderzocht voor je eenheden, zijn blijkbaar niet de goede in deze mi ie. Of de voorgaande mi ies had je toch beter moeten doen, om voldoende onderzoekspunten te verkrijgen. De makkelijkste oplo ing om toch verder te komen, is door eerdere mi ies opnieuw te doen en zo secundaire doelen wel te behalen. Deze mi ies zijn vaak toch net wat makkelijker zodra je je leger flink hebt verbeterd, waardoor die secundaire doelen makkelijker te halen zijn.

Mytran Wars laat je aanvankelijk ronddobberen en geeft je geen duidelijke indicatie dat je eerdere mi ies opnieuw moet doen. Nadat je een paar keer tegen de muur bent gelopen, begint het pas te dagen. Met deze insteek is Mytran Wars behoorlijk hardcore: je zult zelf uit moeten zoeken welke upgrades nuttig zijn en welke eenheden je nodig hebt. Ook zul je goed de eigenschappen van je wapens en vijanden zelf moeten vergelijken tijdens het aanvallen, want een indicatie van hoe goed je aanval wordt krijg je niet. Voor veel gamers is dit net teveel rompslomp voor een leuk, tactisch spelletje. Voor wie Advance Wars te beperkt is, is Mytran Wars mi chien een goed alternatief. Het zit speltechnisch in ieder geval goed in elkaar en zodra je lekker bezig bent, kan de saaie aankleding de pret niet drukken. Je doet oude mi ies opnieuw om je leger steeds sterker te maken. Zodra je klaar bent om de volgende mi ie aan te gaan, is de voldoening van succes des te groter.