Myst 3: Exile | Gamer.nl

1993 is een belangrijk jaar geweest in de geschiedenis van de games. In dat jaar introduceerde Cyan een nieuwe adventure. De naam was Myst en meer dan 5 miljoen mensen zwichtten voor de ijzersterke puzzels en de mooie verhaallijn. Riven is het vervolg op Myst en ook die game kon ongeveer 3.5 miljoen keer verkocht worden. De Myst serie is erg succesvol, en daarom kon een derde deel dan ook niet uitblijven. Myst 3: Exile moet in April in de winkels liggen en zal het adventure genre weer een stukje succesvoller moeten maken. Maar waarom is de Myst serie eigenlijk zo'n succes geworden?

Het antwoord is erg simpel. Ontwikkelaar Cyan heeft ervoor gezorgd dat de adventure game voor elk familielid toegankelijk is. Oude mensen hoefden nu geen verschrikkelijk moeilijke combo's in volle actie uit te voeren, en de jonge mensen verveelden zich niet met de game omdat de puzzels uitstekend waren. Kortom: een fantastische formule die veel goede beoordelingen kreeg.

Omdat er meer dan 5 Miljoen Myst games verkocht zijn, zullen de meeste gamers hier wel weten wat voor game het is. Voor diegene die het nog niet weten zal ik het even nader toelichten. In deze adventure game kijk je door het oogpunt van de hoofdpersoon, net als in 1st person shooters zoals Quake. Je hoeft echter alleen de muis te gebruiken om te bewegen en rond te lopen. De bedoeling is dat je op verschillende plaatjes klikt en in elk plaatje zijn verschillende doorgangen en puzzels. Al deze kamers waar je in komt hebben verschillende objecten die je op kan pakken. Door het combineren van voorwerpen of het gebruiken van allerlei elementen in een bepaalde ruimte, los je de puzzels op. Na een tijdje wordt er steeds meer bekend over het verhaal, en dat brengt ons bij een punt dat Myst extra intere ant maakt voor de hardcore adventure freaks.