Dat de doelgroep van Gamer.nl MySims niet zal waarderen en daardoor ook nooit voor eigen vermaak zou kopen, staat als een paal boven water. Toch zal de game voor vooral de wat jongere gamers (zoons, dochters, broertjes, zusjes en eventueel je buurjongen of –meisje) best nog vermakelijke uurtjes opleveren. Al was het alleen maar om het erg hoge 'schattigheidgehalte'.

MySims is geen nieuwe game, het verscheen vorig jaar al op de Nintendo Wii en DS. Pas een jaar na dato brengt EA de simplistische versie van The Sims naar de PC. Dit niet geheel toevallig gelijktijdig met de release van MySims Kingdom, het vervolg op MySims dat wederom uitkomt op de Wii en DS. Overigens begrijpen we de keuze van EA wel. MySims past perfect bij de PC als gameplatform, zeker als je kijkt naar de besturing. De besturing zou namelijk nooit werken op console met een standaard gamepad. In MySims neem je de rol aan van een Master Builder en ben je hoofdzakelijk bezig met het ontwerpen en bouwen van huizen, meubels en andere prulletjes. Je begint in een dorpje dat in verval is geraakt en nog maar weinig tevreden bewoners kent. Jouw taak is simpel: herbouw de stad en zorg dat het weer ouderwets gezellig wordt.

Tot hier zou de game ook voor de wat oudere gamer best nog aantrekkelijk kunnen zijn, maar al snel blijkt het tegendeel waar. Je eerste taak is het bouwen van je eigen huis en wie denkt dat hij in The Sims-stijl een huis kan ontwerpen met alle toeters en bellen, komt bedrogen uit. Het spel bied je, voor The Sims begrippen, maar weinig mogelijkheden. Je krijgt de keuze uit een handvol ramen en deuren, een dozijn bouwblokken en wat extraatjes zoals een tuinhek en een windwijzer. Zoals gezegd, is het voor een vrij jonge gamer prettig om op deze manier te beginnen, maar gamers die de volledige Sim City-reeks en The Sims al hebben uitgespeeld zullen er weinig plezier aan beleven. Het duurt dan ook niet lang voordat we ons eigen paleisje hebben en we op zoek gaan naar de volgende opdracht.

Een opdracht die niet lang op zich laat wachten, want we worden direct aan de hand meegenomen en netjes naar het volgende onderdeel van het spel gebracht: de E ences. Om jouw meubels en huizen wat kleur mee te geven heb je E ences nodig. Deze E ences vind je overal in MySims en variëren van simpele Apple- tot Videogame- en Action Figure E ences. Ze hebben allemaal een eigen, kleurrijke lay-out en kunnen op bijna alles worden geschilderd. Later in het spel zullen de bewoners van jouw stadje specifieke eisen stellen aan het uiterlijk van hun meubeltjes. Je zult dus op zoek moeten gaan naar verschillende soorten E ences. En juist die zoektocht was een minpunt van de Wii-versie. Om het begeerde goedje te vinden moet je namelijk aan bomen schudden, met een soort metaaldetector in bepaalde gebieden zoeken of met de bewoners praten. In bomen vind je bijvoorbeeld Apple E ences, in de grond Stone E ences en via bewoners ontvang je Happy of Scary E ences. Omdat je de handelingen, zoals het schudden aan bomen, niet kan doorklikken, wordt het al snel een eentonig gebeuren om telkens maar weer die E ences te zoeken. En helaas is er in dat opzicht ook in deze versie geen verandering gekomen.

Uiteindelijk kun je dus met je verzamelde E ences het meubilair van je stad verfraaien. Meubilair dat je zelf in elkaar mag zetten aan de hand van blauwdrukken die je ontvangt na het voltooien van verschillende opdrachten. In het begin krijg je slechts eenvoudige blauwdrukken, maar gaandeweg het spel krijgen de verschillende meubelstukken steeds complexere vormen. In ieder geval complex genoeg om er een zevenjarige even mee zoet te houden. Wanneer je in de ontwerpfase zit, krijg je het te bouwen meubelstuk namelijk al te zien. De benodigde blokken worden ook al voor je uitgezocht en er rest je vervolgens niets meer dan het juiste blok op de juiste plaats te zetten. Als creatieve inslag kun je het ontwerp enigszins verfraaien met extra blokken, zolang je de basis maar intact houdt. De ontwerpfase voor het meubilair blijft dus netjes in lijn met de rest van het spel: eenvoudig doeltreffend en bedoeld voor de allerkleinste.

EA heeft overigens wel geprobeerd om wat extra's in de game te stoppen. Zo krijg je er een volledig online gedeelte bij en kun je gezellig met wat vrienden gaan knutselen in jouw stadje. Zodra je het spel opstart en je online aanmeldt, kan er op elk moment een vriend (die je overigens wel moet toevoegen) aan je spel meedoen. Hij of zij kan in principe alles veranderen in je stad. Van simpele kleurtjes tot een volledig gerestyled huis. Ontwerpen kun je eventueel uitwi elen en het is dus een ideale manier om blauwdrukken te verzamelen die je zelf nog niet hebt.