My Time at Portia is een post-apocalyptisch sprookje

Harvest Moon, Stardew Valley en Animal Crossing: allemaal geliefde rpg’s waar de speler in een vredige omgeving een eigen leven opbouwt en het stokje van zijn of haar voorganger overneemt. My Time at Portia past perfect in dit rijtje, maar slaagt er tegelijkertijd in om een eigen identiteit te creëren. De combinatie van een post-apocalyptisch verhaal en een rustgevende wereld, zorgt er voor dat My Time at Portia een eigen draai geeft aan het genre en zich onderscheidt van de rest.

In My Time at Portia verhuis je naar een stad, uiteraard Portia genoemd, waar je de verwaarloosde werkplaats van jouw vader moet herstellen in de glorieuze staat waarin het voorheen verkeerde. Om dit doel te behalen voer je opdrachten en missies uit voor inwoners van de stad. Langzamerhand wordt steeds meer bekend over de geschiedenis van de stad en de mysterieuze geheimen die erin schuilen. Tegelijkertijd ben je bezig met het opbouwen van een eigen leven door bijvoorbeeld vrienden te maken, verzoeken in te willigen en geschenken uit te wisselen.

My Time at Portia

De rust zelve

Bij het spelen van My Time at Portia valt direct op hoe de wereld is vormgegeven; het oogt fraai, kleurrijk en is rijkelijk gevuld met natuur en schattige wezens. Het heeft een sprookjesachtige uitstraling die je, in combinatie met opbeurende muziek, meteen meesleept in de sfeer. Het geeft een gevoel van kalmte en vrijheid die wordt benadrukt door de mogelijkheid om een eigen invulling te kunnen geven aan hoe je de game speelt. Hoewel het spel een verhaal heeft, word je op bijna nooit gedwongen om dit pad te volgen.

Het voor de hand liggende pad is echter wel de snelste manier om veel vooruitgang te boeken in de ontwikkeling van je werkplaats. De missies en opdrachten die je als speler klaart, worden rijkelijk beloond en leveren meer ervaring en een flinke som geld op, dat je kan investeren in de werkplaats. Toch kun je kiezen uit vele andere activiteiten, zoals het houden van dieren, het verbouwen van gewassen en het uitvoeren van verzoeken voor inwoners.

Hoewel de focus wordt gelegd op de ontwikkeling van de werkplaats, kun je er net zo goed voor kiezen om een dagje te niksen en simpelweg de omgeving te verkennen. Portia is gevuld met leuke winkels, bezienswaardigheden en verborgen schatkisten die de speler uitnodigt om de omgeving te blijven verkennen. In dat proces maak je regelmatig een praatje met de inwoners van Portia, die je regelmatig voorzien van handige informatie over de stad of algemene tips. Daarnaast bevordert het de relatie tussen de speler en de inwoner, wat weer allerlei voordelen oplevert, zoals een fikse korting bij de winkel. Echter is het opbouwen van een vriendschap of relatie een langdurig proces waar je geduld voor moet opbrengen.

My Time at Portia is een game waar je niet even snel doorheen jaagt

-

Geduld is een schone zaak

Over geduld gesproken: My Time at Portia is een game waar je niet even snel doorheen jaagt. Het spel zet je aan tot het doen van meerdere activiteiten per dag. Bij het vervullen van een grote opdracht kost het in-game soms tientallen uren om bepaald materiaal te verwerken tot het gewenste resultaat. Hierdoor heb je regelmatig momenten waarbij je gedurende de dag tijd hebt voor andere activiteiten, terwijl de apparaten hun werk doen. Dit kan echter vervelend zijn voor spelers die zich uitsluitend willen richten op het vervullen van opdrachten en verder willen komen in de game, in plaats van lanterfanten. De enige manier om het proces te versnellen is door te gaan slapen. Hierdoor start meteen de volgende dag. Dit is tevens de enige manier om op te slaan en kan onhandig zijn wanneer je aan het jagen bent en wordt verslagen. Hierdoor verlies je alle progressie van de afgelopen dag en moet je opnieuw beginnen.

Bij het vervullen van deze opdrachten zijn materialen benodigd die in een winkel gekocht kunnen worden of zijn te vinden zijn in het wild. De game zit tjokvol met verschillende voorwerpen die vaak alleen op specifieke plekken te vinden of te krijgen zijn. Hier wordt het exploratieve element van My Time at Portia nog eens benadrukt. Bij het vinden van allerlei spullen kunnen naast het maken van voorwerpen ook de spullen verkocht worden aan verschillende winkels. Dit biedt nog een extra optie om de werkplaats en het huis op te knappen en te vullen met een scala van meubels en andere hebbedingetjes. Het enige nadeel is het soms langdurig zoeken naar het materiaal dat benodigd is om een opdracht te vervullen, omdat het slechts op één locatie te vinden is.

My Time at Portia
My Time at Portia
My Time at Portia

Het leven gaat door

Een van de meest vermakelijke aspecten van My Time at Portia is de levendigheid in de game. Dag in, dag uit zijn inwoners met hun dagelijkse taken bezig; naar school gaan, werken, vissen, een wandeling maken en thuis relaxen. Je krijgt het gevoel dat je echt deel uitmaakt van de stad en zoals ieder ander een steentje bijdraagt. Wanneer er zich mysterieuze onenigheden voordoen in Portia, is dit direct te zien in het doen en laten van de inwoners. Je merkt dat het probleem echt leeft binnen de stad en er gevaren zijn voor de toekomst van Portia. Dit element van loerende gevaren in een vreedzame omgeving zorgt voor een unieke sfeer die zich onderscheidt van andere rpg’s.

In Portia kun je in het weekend regelmatig genieten van speciale evenementen, zoals feestdagen, toernooien of bijeenkomsten. Tijdens deze evenementen zijn vrijwel alle inwoners aanwezig en nemen ze deel aan de ceremonies. Deze evenementen zijn op zichzelf al leuk om bij te wonen, maar worden nog aanlokkelijker door de mogelijkheid om meerdere prijzen in de wacht te slepen. De inwoners zelf hebben dan ook allemaal hun eigen persoonlijkheid, interesses, hobby’s en geschiedenis. Deze variatie zorgt er al snel voor dat je meer tijd spendeert met de inwoners die je het meeste mag (dus jij niet, Higgins). Het leven in My Time at Portia is hierdoor geen enkele dag hetzelfde.

My Time at Portia

Indie-aal

Toch schemert af en toe door dat dit een indiegame is. Sommige UI-elementen komen wat roestig over, zoals de navigatie met de kaart en het kompas. Bij het lopen wordt het kompas namelijk alleen bijgesteld als de speler draait en niet de camera. Dit geeft een enigszins onwennig gevoel en maakt het af en toe lastig om bepaalde locaties te vinden.

Bij bepaalde gameplay-elementen is te zien dat de diepgang beperkt is gebleven en bij de ontwikkeling van de game en de aandacht gelijk verdeeld moest worden. Bij het zwaardvechten tegen verschillende wezens kan de speler bijvoorbeeld in de meeste gevallen zijn aanval herhaaldelijk uitvoeren om te voorkomen dat de vijand hier iets tegen kan doen. Dit neemt het uitdagende element van het vechten weg, tenzij je het moet opnemen tegen een eindbaas. Hiervoor wordt gelukkig meer strategie en tactiek vereist dan bij reguliere gevechten.

Uiteindelijk hebben we een leuke tijd achter de rug in dit idyllische stadje. My Time at Portia biedt tientallen uren aan plezier, vrijheid en rust. Echter kan met deze sfeer de aandacht sneller verloren raken en op sommige momenten zelfs vervelend zijn wanneer vlugge progressie gewenst is. Wanneer deze progressie eenmaal geboekt is worden meer mysteries ontrafeld en de verloren aandacht hersteld. Hoe dan ook is dit een game die elke liefhebber van rpg’s een kans zou moeten geven.

My Time at Portia is nu verkrijgbaar op pc via Steam en wordt in de lente van 2019 uitgebracht op Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch.

Meer reviews:

Goed

My Time at Portia is een uitgebreide rpg die rijkelijk gevuld is met gevarieerde missies en activiteiten. De combinatie van een sprookjesachtige wereld en een post-apocalyptisch verhaal maakt het geschikt voor spelers van bijna alle leeftijden en creëert een unieke, vrolijke sfeer. Toch komen een aantal gameplay-elementen oppervlakkig over en duren bepaalde missies te lang, waardoor het geduld van de speler op de proef wordt gesteld.

Kleurrijke stijl

levendige wereld

boordevol content