My Horse & Me (Wii) | Gamer.nl

Met het uitdijen vande gamesmarkt neemt ook de differentiatie van de verschillende doelgroepen toe.Een zeer specifieke doelgroep waarvoor al een tijdje in de luwte games wordengeproduceerd, zijn jonge meisjes. Met My Horse & Me wil Atari inspelen metde altijd aanwezige voorliefde voor paarden van jonge meisjes.In My Horse & Me draait het om springwedstrijden. Pasje paard en ruiter naar hartelust aan, maak het beest wat schoon en gavervolgens de uitdaging aan. Wanneer je snel genoeg bent en niet teveelhinderni en raakt, win je medailles waarmee je nieuwe kleding en racesontgrendelt. Wanneer je vaak genoeg minstens zilver hebt gewonnen in demakkelijkste competitie, kun je het een stapje hoger proberen. Er zijn vijfcompetities en een flink aantal wedstrijden plus bonuswedstrijden. Verder is ernog een aantal minigames, dat niet al te intere ant is. Zoek de verschillen,sterren verzamelen, ballonnetjes pakken, enzovoorts. De wedstrijden zijnvermakelijker dan dit bijvoegsel. Wat betreft kledingkeuze staan er veelverschillende kledingstukken ter beschikking, en ook je paard kun je naarhartelust aanpa en, wat het geheel een persoonlijker tintje geeft.De Wii-versie van My Horse & Me maakt gebruik van, jeraadt het al, de bewegingsgevoelige besturing van de Wii-mote en de Nunchuck.Op de achterkant van het doosje staat: “Gebruik de Nunchuck en deWii-afstandsbediening als teugels voor een spannende rij-ervaring!”. Je moet deWii-mote dus als de enige teugel beschouwen en de Nunchuck als de andere. Endit werkt voor geen ene meter. Als je op een paard zit, is het natuurlijk omaan de rechterkant aan de teugel te trekken als je wilt dat je paard naarrechts gaat. Voor je televisie met de Wii-besturing niet. Wanneer je naarrechts wilt, moet je dus je rechterhand naar je toe trekken alsof je aan eenteugel trekt. Hetzelfde geldt uiteraard voor de linkerkant. Sneller ga je doorbeide handen naar voren te slaan en afremmen doe je door de 'teugels' naar jetoe te trekken. Deze twee laatste bewegingen kun je ook vervangen door drukkenop de knoppen, wat je meteen doet omdat je anders bewegingen door elkaar gaathalen.Om de een of andere reden heeft de Nederlandse ontwikkelaarW!Games niet even de simpele optie in de game gestopt om met het pookje terijden. Een menuutje met besturingsopties zou de simpelste uitkomst bieden. Veelparkoersen vereisen precisie als je met de snelst mogelijke tijd wilt eindigenen je dus galopperend bochten neemt en korte bewegingen maakt. De bewegingsbesturingmist deze precisie en neemt teveel moeite in beslag. Hierdoor zijn anderemankementjes van de game veel meer van toepa ing dan in de PC-versie. Zo is denavigatie tijdens springwedstrijden niet optimaal. Met knipperende pijlenwordt de juiste richting aangegeven, maar deze pijlen flitsen elke paarseconden langs en zijn dus niet continu aanwezig. Als je enkele moeilijkehinderni en en korte bochten moet nemen en je ziet een seconde even geenpijlen, dan kan dat net fataal zijn voor die ene medaille.Bij een game als My Horse & Me verwacht je dat de spelereen hechte band met zijn paard kan opbouwen. De manier waarop je echter jepaard schoonmaakt, is ietwat klinisch en onpersoonlijk: je ziet gewoon eenborsteltje, spons of waterspuit en je paard in beeld en schoonmaken maar. Hetpersoonlijke tintje wordt wel goed overgebracht bij de redelijk uitgebreideopties om je personage en paard aan te pa en, onder andere met allerlei teontgrendelen kledingstukken.De potentie die My Horse & Me wel degelijk heeft voorzijn doelgroep, wordt bij deze Wii-versie verpest door de besturing. Het ideeis leuk, maar het moet wel praktisch zijn om de game zo goed mogelijk tespelen, en dat is nu helaas niet het geval. De geïntere eerden kunnen daaromhet beste voor de PC-versie van de game gaan.