My Horse & Me (PC) | Gamer.nl

Met het uitdijen vande gamesmarkt neemt ook de differentiatie van de verschillende doelgroepen toe.Een zeer specifieke doelgroep waarvoor al een tijdje in de luwte games wordengeproduceerd, zijn jonge meisjes. Met My Horse & Me wil Atari inspelen metde altijd aanwezige voorliefde voor paarden van jonge meisjes.In My Horse & Me draait het om springwedstrijden. Pasje paard en ruiter naar hartelust aan, maak het beest wat schoon en gavervolgens de uitdaging aan. Wanneer je snel genoeg bent en niet teveelhinderni en raakt, win je medailles waarmee je nieuwe kleding en racesontgrendelt. Wanneer je vaak genoeg minstens zilver hebt gewonnen in demakkelijkste competitie, kun je het een stapje hoger proberen. Er zijn vijfcompetities en een flink aantal wedstrijden plus bonuswedstrijden. Verder is ernog een aantal minigames, dat niet al te intere ant is. Zoek de verschillen,sterren verzamelen, ballonnetjes pakken, enzovoorts. De wedstrijden zijnvermakelijker dan dit bijvoegsel. Wat betreft kledingkeuze staan er veelverschillende kledingstukken ter beschikking, en ook je paard kun je naarhartelust aanpa en, wat het geheel een persoonlijker tintje geeft.Op de PC speel je My Horse & Me op een simpele en voorde hand liggende manier: met de pijltjes stuur je en met spatie ga jegalopperen. Dit werkt veel lekkerder dan de dwangmatige Wii-besturing en devereiste precisie is hier wél aanwezig. De game voelt meteen stukken lekkerderaan. Zonder al te veel moeite neem je krappe bochten en weet je genoeg vaart temaken om hinderni en (automatisch) over te springen. Ook de navigatieproblemendie de Wii-versie parten spelen, zijn hier minder aan de orde, omdat je jeaandacht puur en alleen in de game stopt en niet loopt te klooien met debesturing.De game komt op deze manier veel sterker voor de dag. De springwedstrijden, en met name de jacht op goud, vormen een gezondeuitdaging, waarbij je snel bochten moet maken en mi chien net een klein stukjekunt afsnijden om een secondetje mee te pakken. Dit is duidelijk de manierwaarop de game bedoeld is, en liefhebbers van paardrijden zullen zich dan ook inhun element voelen. Het is overigens niet te complex: sturen en je snelheidbepalen is het enige wat je kunt; je paard sprint uit zichzelf. Om eensuccesvolle sprong te maken moet je wel de goede snelheid hebben én dehindernis in het midden benaderen. Als je enkele hinderni en kort na elkaarhebt met nog wat stuurwerk tu endoor, moet je dit wel goed uitkienen. Een racesuccesvol afsluiten is niet zo moeilijk, maar goud pakken en het daaraanverbonden kledingstuk ontgrendelen vergt wel degelijk dat je het écht goeddoet. Voor ieder wat wils dus.Bij een game als My Horse & Me verwacht je dat de spelereen hechte band met zijn paard kan opbouwen. De manier waarop je echter jepaard schoonmaakt is ietwat klinisch en onpersoonlijk: je ziet gewoon eenborsteltje, spons of waterspuit en je paard in beeld en schoonmaken maar. Hetpersoonlijke tintje wordt wel goed overgebracht bij de redelijk uitgebreideopties om je personage en paard aan te pa en, onder andere met allerlei teontgrendelen kledingstukken. Het moge duidelijk zijn dat My Horse & Me op de PCsterker voor de dag komt dan de Wii-versie. Door het ontbreken vanbesturingsperikelen is de game gewoon best wel leuk voor de liefhebber. Het isallemaal wat simplistisch en het zal niet de game van het jaar worden, maar MyHorse & Me op de PC is een veilig kerstcadeau voor de jongepaardenliefhebster.