Score: 65
  • Pluspunten
  • Physics, besturing, sounddesign
  • Minpunten
  • Beschikbare spelmodi, bescheiden presentatie, waar is de FIM Women’s MX World Championship?
Het afgelopen jaar kwam ontwikkelaar Milestone met MXGP 3, MotoGP 17, Gravel, Monster Energy Supercross en MotoGP 18. Nu komt daar MXGP Pro bij – een licentieracer die vooral qua physics overtuigt.

MXGP Pro gaat enigszins gebukt onder de relatief beperkte populariteit van de MXGP-raceklasse. Waarom zou je immers voor MXGP Pro gaan als je het nog steeds vrij recente MXGP 3 voor twee tientjes kunt halen? Maakt het daadwerkelijk uit dat je met de 2016-licentie racet in plaats van die uit 2017? Net als in vrijwel iedere sport- en racegame hangt dat af van de mate waarin je de klasse volgt.

MXGP Pro

Jeffrey Herlings

In het geval van MXGP Pro speelt het ook mee hoe chauvinistisch je bent ingesteld. Afgelopen jaar maakte huidige klasseleider Jeffrey Herlings de overstap van MX2 naar de topklasse – en juist deze jaargang staat centraal in MXGP Pro. Zie je dus graag dat de Brabander elke tweede race in de MXGP wint, dan loont het zich om deze nieuwe telg in de inmiddels langlopende serie te halen.

Als je daar niets om geeft, dan ligt het wat lastiger. Qua spelopties en carrièremodus doen MXGP 2 en 3 niet heel veel onder voor Pro. Nog steeds zijn de beschikbare spelmodi relatief summier uitgewerkt. Je kiest een aantal sponsoren, past de kleurstelling van je motor aan en probeert gedurende het seizoen zoveel mogelijk ervaringspunten te halen, maar daadwerkelijke diepgang is er niet. Het komt er dus simpelweg op neer dat je in de tweede klasse begint en zo snel mogelijk moet zien te promoveren naar de topklasse, om aldaar het wereldkampioenschap binnen te slepen. De weg daar naartoe is niet heel enerverend, de races zelf daargelaten.

MXGP Pro
MXGP Pro
MXGP Pro

Ook de race-ervaring en gameplay zijn vergelijkbaar. De besturing luistert redelijk nauw, het sounddesign is overtuigend, de parkoersen vervormen zichtbaar als je eroverheen scheurt en de verder prima AI hanteert meerdere racestijlen. Belangrijker is dat Milestone zogenaamde ‘Pro-physics’ in de game heeft geïmplementeerd. Vooral in bochten moet je nu nog bedachter zijn op de gashendel: trek je te snel op, dan glijdt de achterkant van je motor weg. Zeker met de ‘Extreme’-besturing ingeschakeld, benadert MXGP Pro zelfs MX Simulator, oftewel de meest realistische motorcrossgame van het afgelopen decennium.

Gedoseerd accelereren is nu dus belangrijker dan ooit, om nog maar te zwijgen over hoe je je landing timet na metershoge sprongen. In dit opzicht heeft Milestone met MXGP Pro flinke stappen gezet, vooral in de richting van een simracer. Een kanttekening is wel dat dit vooral opgaat voor ervaren motorracers: wil je simpelweg vette whips maken en zo nu en dan een snel potje door de modder scheuren, dan krijg je hier vrij weinig van mee en kun je net zo goed voor andere delen in de reeks gaan.

De nieuwe physics komen immers voornamelijk tot hun recht als je alle hulpmiddelen uitschakelt. Met deze uitdagende besturing is het gelijk een hele klus om heelhuids bij de finish aan te komen, wat in combinatie met de soms verrassende racestijlen van de AI tot bloedstollende races leidt.

MXGP Pro

Niche, maar niet niche genoeg

Het lijkt er in die zin dus op dat Milestone een niche wil bedienen, namelijk de ingewijden. Daar is uiteraard genoeg voor te zeggen, maar de ontwikkelaar had juist om die reden de verkregen dan wel gekochte licenties in meer opzichten kunnen inzetten. Waarom ontbreekt de gehele vrouwenklasse bijvoorbeeld, ten faveure van de MX2? Voor de chauvinisten onder ons: daar rijden Lara de Kruif, Nancy van de Ven, Demi Verploegh, Eline Burgmans, Lynn Valk, Stephanie Stoutjesdijk, Kimberly Braam, Lianne Muilwijk, Nicky van Wordragen en Shana Van der Vlist in mee. Relevanter is dat het tot een gelijkwaardigere en realistischere representatie van de sport had geleid.

Ook de algehele presentatie had baat gehad bij meer aandacht, in de vorm van bijvoorbeeld een gerenommeerd commentator of zelfs tekstuele info over rivaliteiten en de geschiedenis van de raceklasse. En dan zijn er nog de te lange laadtijden en de te opzichtige pop-in van textures. Hoewel het grafisch over het algemeen prima in elkaar steekt, schiet MXGP Pro qua presentatie en persoonlijkheid tekort. Hier staan gelukkig wel de uitstekende physics en verfijnde besturing tegenover, waardoor MXGP Pro net voldoende elan en kwaliteit behoudt.

MXGP Pro is nu beschikbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze review is de PlayStation 4-versie gespeeld.

Laatste reviews:

Kong: Skull Island-regisseur wil Metroid-film maken Nieuwe Far Cry 5-uitbreiding Lost On Mars nu beschikbaar