MXGP 2

MXGP 2

Beetje aanmodderen

Geschreven door Joe van Burik op

• Zoals zo veel games van Milestone is MXGP2 een behoorlijk doorsnee racegame. De game oogt en klinkt niet best, al is het wel best plezierig om de crossmotoren in deze titel te besturen. Bonuspunten voor de toffe speciale uitdagingen.
    Score: 55 Ondermaats
    • Prima physics, Nederlandse rijders en banen, relatief gevarieerde gameplay
    • Audiovisueel ondermaats, beschamend lange laadtijden en online wachttijden

Nederland is goed vertegenwoordigd in de internationale motorcrosswereld. Brabander Jeffrey Herlings behaalt dit seizoen de ene na de andere overwinning in zijn klasse (MX2), waardoor de sport aan populariteit wint in ons landje. MXGP2 is op zich een geinige game om de prestaties van Herlings na te doen, maar we hadden graag meer spektakel en afwerking gezien.

De Italiaanse ontwikkelaar (en uitgever) Milestone poept inmiddels al jaren de ene na de andere racegame uit, zowel op twee als op vier wielen. Echt onder de indruk zijn we zelden tot nooit geweest van deze producties, getuige ook het recente Sébastien Loeb Rally Evo, dat vooral in audiovisueel opzicht tekort schoot.

MXGP 2

MXGP2 zal ook niemand omverblazen met zijn eerste indruk. Audiovisueel mist het sprankeling en verfijning door een gebrek aan realistische belichting en details. Opspattend modder is nauwelijks te zien en bij een val wordt een rijder automatisch weer op de baan geteleporteerd, waardoor elke motorcrosswedstrijd gelijk aan beleving inboet. Bovendien worden we niet warm van het gesmoorde gepruttel van de MXGP- en MX2-motoren. Die horen veel meer te janken en knetteren!

Sponsoractiviteiten

Jammer, want qua content doet deze game eigenlijk weinig fout. Naast de obligate mogelijkheden om een losse tijdrit of race te rijden, kun je je wagen aan een uitgebreide carrièrestand, inclusief tests en zelfs sponsoractiviteiten. Extra tof zijn de speciale uitdagingen waarin je midden in een lastige situatie gegooid wordt en moet presteren onder druk, bijvoorbeeld door een indrukwekkende reeks inhaalacties van een rijder na te doen.

MXGP 2
MXGP 2
MXGP 2

De aanwezigheid van de nodige rijders en zelfs banen uit Nederland is een plus voor Nederlandse motorcross-fans. Naast Jeffrey Herlings zijn ook Brian Bogers en Calvin Vlaanderen te selecteren in de MX2-klasse, in de MXGP is Glen Coldenhoff van de partij. Bovendien zijn er twee Nederlandse banen: de crossbaan in Valkenswaard én de spectaculaire, speciaal aangelegde ‘zandhoop’ op het TT-circuit van Assen.

Stadion

MXGP 2 bevat natuurlijk een hoop coureurs en parkoersen uit andere landen – overwegend buitenbanen, maar ook een aantal stadioncircuits. Daarnaast is er een behoorlijke selectie aan motoren van merken als KTM, Honda, Suzuki, Yamaha en Husqvarna. Veel verschil tussen de verschillende machines is er niet te merken, al verdient het rijgedrag van de game in algemene zin wel een bescheiden complimentje: het is best vermakelijk om de onverharde banen te bedwingen door goed om te gaan met het gas, de koppeling de remmen en natuurlijk het gewicht van je rijder.

MXGP 2

Jammer genoeg wordt de pret wat bedorven door gekke beperkingen in wat wel en niet is toegestaan op de baan: de ene keer kun je een bocht mooi aan de binnenkant aansnijden, op een ander moment word je daarvoor teruggezet op de baan. Verder vermoeien de laadtijden al snel – voor elke keer dat je de baan op wilt, moet je soms wel een minuut wachten – en hebben we het ondanks meerdere pogingen niet voor elkaar gekregen een online potje te kunnen spelen.

MXGP2 is dan ook zoals menig racegame van Milestone: best geinig qua opzet en rijgedrag, maar niet heel sterk of onderscheidend. Daarom blijft ook deze titel voorbehouden aan liefhebbers van de sport en eigenlijk niemand anders.

MXGP2 is getest op PlayStation 4. Daarnaast is de game nu verkrijgbaar op Xbox One en pc.

Hideo Kojima werkt aan actiegame Het eerste uur van Homefront: The Revolution
4