MX vs ATV Unleashed | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Succesvolle racegames gebaseerd op motoren zijn, in tegenstelling tot hun vierwielige tegenhangers, vrij dungezaaid. Slechts enkele franchises als MotoCro Madne , Moto Racer en Moto GP weten het gros te overstijgen. Jaren na hun laatste MotoCro editie, kwam ontwikkelaar Rainbow Studios onder de vlag van THQ in 2004 met MX Unleashed, een motocro -racer voor PS2 en Xbox. In 2005 volgde MX vs. ATV Unleashed voor dezelfde platforms en nu is daar de PC port bijgekomen. En wat voor een port.

Een jaar na het uitbrengen van een spel op de PS2 en Xbox, moet er genoeg tijd geweest zijn om aan een port te sleutelen zodat deze een verkoopwaardig bestaan kan leiden. Althans, dat is van een beetje ontwikkelaar wel te verwachten. Nu zal THQ bij de ontwikkeling ook een vinger in de pap gehad hebben wat betreft het halen van de releasedatum, maar dat maakt de onafgewerkte staat van deze port niet minder zonde.

MX vs. ATV is een racespel waarbij de speler met zowel MX motoren als All Terrain Vehicles verschillende circuits aflegt om punten te verdienen en zo extra's vrij te spelen. Dit gebeurt via stuntparcoursen, stadionshows en natuurlijk races op verschillende buitenlocaties. Op het gebied van voertuigen en banen valt er bij MX vs. ATV niets te klagen. Je start met een 50cc MX motor, een ATV en twee golf caddies. Gaandeweg werk je jezelf omhoog via de 125 en 250cc naar de 500cc top. Naast de maar liefst 62 motoren, zijn 42 ATV's vrij te spelen en een aantal extra voertuigen, waaronder trophy trucks, monster trucks, buggies, helikopters en zelfs vliegtuigen. Dit brengt het totaal aantal te verdienen voertuigen op 128, alleen jammer dat een groot deel van de modellen enkel bestaat uit een nieuwe lik verf. Voor alle racetypen bij elkaar zijn in totaal 72 tracks te winnen, genoeg om dagen te vullen. Een gebruiksvriendelijke editor wordt meegeleverd. Deze mist de mogelijkheden van bijvoorbeeld Trackmania, maar biedt voldoende elementen voor afwi elende nieuwe circuits.

Het racen zelf is minder spannend. Eenmaal een stabiele lijn gevonden op een track, maakt de tegenstander weinig kans, ook al is het niet altijd even gemakkelijk sturen met de zeer wendbare motoren. Een grotere uitdaging vormen de checkpoint-races zonder een vast circuit. Alleen het eerstvolgende checkpoint wordt aangegeven, waardoor je van hot naar her wordt gestuurd. Denk hierbij aan Midtown Madne . Dat is leuk en aardig, alleen de controls zijn wat minder fijn. De standaard toetseninstellingen vereisen nog meer acrobatische toeren dan de stunts in de Freestyle mode. Aan dit gebied had Rainbow bij het porten meer aandacht kunnen besteden, of kunnen kijken naar een bestaande stuntfranchise die het op de PC al goed doet, zoals Tony Hawk. Grootste obstakel vormt het hangen van toetsen tijdens de races. Regelmatig komt het voor dat de coureur niet meer kan sturen of gas geven vanwege hangende controls. Ook in het menu komt dit probleem voor, wat de laatste patch zou moeten verhelpen.

Op grafisch gebied komt MX vs. ATV nogal povertjes over. Op de wielen na, zien de modellen van coureurs en voertuigen er scherp uit, maar het landschap wil al gauw in herhalende textures overslaan. Gelukkig zijn er wel aardig wat objecten die de horizon opfleuren, van wrakken en gebouwen tot bomen en dinosauriërs. Stadionpubliek bestaat uit een aantal uitgeknipte poppetjes die om de twee meter opnieuw verschijnen en geen van de voertuigen werpen schaduwen. Ook hier moet een patch uitkomst voor bieden.De physics-engine heeft wat moeite met kiezen. De ene keer levert een diagonale split in de modder je 2000 stijlpunten op en een andere keer betekent het een smak op je rijder z'n toeter. Na verloop van tijd is in grote lijnen wel in te schatten hoe een landing afloopt, het vereist alleen een grote leercurve. Hetzelfde geldt voor de rijstijl. Een motor kan nog aardig scherp sturen, maar uit vrijwel stilstaande positie 180 graden draaien met één druk op de knop, is voor een buggy toch wat te straf.

De geluidseffecten zijn karig. Het is jammer dat een titel in dit genre -wat toch al vrij dun bezaaid is- met motoren aankomt waarvan sommige klinken als afgelopen grasmaaiers. Vooral in de lagere cc kla en. De effecten bij het crashen zijn net als bij Tony Hawk vrij basaal en leiden niet af. De soundtrack bestaat uit een collectie van voornamelijk rock en metal, van Papa Roach tot Nickelback. De muziek die bij de adrenalinekwekende races hoort, is voor de liefhebber zeker opzwepend, maar wat meer variatie in het genre was welkom geweest. Dit wordt nogal storend wanneer blijkt dat de menu-opties mijn geluidsinstellingen en muziekvoorkeuren niet opslaan. Een patch moet dit verhelpen, mocht je het spel voor die tijd nog niet hebben gepromoveerd tot frisbee en de disc het raam uit hebben gekeild.

Het is zonde te bedenken dat MX vs. ATV het beste zou zijn wat de markt op dit moment binnen dit genre te bieden heeft. De multiplayer-se ies zijn voor een dagje divers genoeg, zeker in de races met verschillende typen voertuigen. Zo zijn tegenstanders op motoren met een zandbuggy en andere grotere voertuigen omver te rijden. Waar het bij MX vs. ATV aan schort, zijn het gebrek aan uitdaging in de singleplayer en de hoeveelheid bugs die niet in een winkeleditie mogen voorkomen. Laat MX vs. ATV aan je voorbij gaan en stof liever Motocro Madne nog eens af!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou