MX Superfly (PS2) | Gamer.nl

Dat je op een gemotoriseerde tweewieler met ongelofelijke snelheden halsbrekende toeren uit kan halen is menig gamer ondertu en wel bekend. Een hele reeks motorcro games hebben in de loop der jaren reeds de revue gepa eerd. Mij persoonlijk heugt vooral Motocro Madne van Microsoft, een spel dat me door het grote gamma aan mogelijkheden en door de spetterende graphics uren aan het scherm gekluisterd hield. Nu komt THQ met MX Superfly, ook een motorcro game die op veel punten overeenkomsten vertoond met Motocro Madne en ook met EA's onlangs uitgebrachte Freekstyle.

MX Superfly is onderverdeeld in twee racemodes. In exhibition-race is het een kwestie van rondjes toeren op zanderige parcours en als eerste over de finish komen. In freestyle mode krijg je een arena voor de kiezen waarin je naar eigen inzicht stunts uit mag voeren om een zo hoog mogelijk punten aantal te behalen. Beide gamemodes zijn ook in carreer-mode te spelen. Door middel van de carreer mode kan je upgraden naar een hogere kla e motoren zodat je wat harder door de modder kan jagen en kan je nieuwe game-modes en parcours unlocken.

De exhibition-mode spreekt eigenlijk wel voor zichzelf. De parcours die je hier voorgeschoteld krijgt zijn vaak goed uitgedacht en met de jump-knop (R2 of L2) kan je net voor je op de top van een heuveltje bent alvast je vering aanspannen zodat je nog wat hoger de lucht in vliegt. Let er wel op dat je dan niet net een bocht nadert of je zal hieraan voorbij vliegen en de weg terug naar het parcours moeten vinden. Nader je echter een hele reeks opeenvolgende heuveltjes dan kan je met een hoge sprong een aantal tu enliggende heuveltjes pa eren en zo sneller voortgaan in de race. Dit inzicht, samen met de nodige stuurmanskunsten in de bochten en deze vooral niet met teveel snelheid invliegen, zullen er meestal wel voor zorgen dat je op de eerste positie belandt.

De freestyle-mode is een ander paar mouwen. Hierin dien je in een arena voorzien van de nodige heuveltjes zoveel mogelijk halsbrekende toeren uit te halen. Stunts maak je door in de lucht samen met je R2 of L2 button één, of een combinatie van een aantal van de gekleurde knoppen indrukken. Wanneer je hoog vliegt kan je meerdere stunts achter elkaar doen wat voor een hoger puntenaantal zal zorgen. Maak je tijdens je stunt ook nog een looping of een draai van 180 of 360 graden dan zorgt dit voor nog wat extra toevoeging aan je score. Maak je echter een niet al te plezante landing en val je van je motor, dan is de stunt ongeldig en zullen de punten niet bij je totaalscore opgeteld worden. Als je een stunt vaker herhaalt dan zal er een steeds groter percentage van je punten afgehaald worden. Helaas geldt dit niet voor de locatie waar je je stunt maakt, maar enkel voor het type stunt. Hierdoor kan je steeds hetzelfde ideale heuveltje nemen om je stunts op uit te voeren. De manier van stunts uitvoeren is natuurlijk alles behalve origineel en zijn we reeds in vele andere games tegen gekomen. Toch is het ook in MX Superfly nog steeds verslavend, mede door het grote aantal combinaties en mogelijkheden dat je hebt tijdens het stunten.