Mozart: de Samenzweerders van Praag | Gamer.nl

Een klein wit kastje genaamd 'De Krekel' moet jongeren van hun hangplek verjagen. Het broertje van de omstreden 'Mosquito' speelt kla ieke muziek en opera's en zorgt ervoor dat jongeren zich niet langdurig in de buurt van het kastje ophouden. Jongeren, en dan zeker het hangende type, houden blijkbaar niet van kla ieke muziek. Tenminste, dat denken ze. Want in typische jongerenfilms als xXx, Spider-Man 3, Batman Begins en Hellboy is de muziek van de Oostenrijkse componist Wolfgang Amadeus Mozart te horen en zover we weten liep de jeugd daarbij niet ma aal de zaal uit. Daar liggen kansen! Daarom is de keus om een game (toch een jongerending) te maken rond de componist Mozart mi chien niet eens zo'n vreemd idee.

Toch zal Mozart: de Samenzweerders van Praag de jeugd waarschijnlijk niet echt aanspreken. Het is een adventuregame van het oudelullentype, met een gezapig speltempo, veel dialogen en gortdroge puzzels. De kans om de muziek van Mozart bij een nieuw publiek te introduceren, lijkt daarmee verkeken. Toch jammer, want ondanks dat het spel voor het grootste deel een fictief verhaal vertelt, leer je al spelende een hoop over het leven van de jong gestorven componist die meer was dan de giechelende flierefluiter uit de film Amadeus.

Het spel situeert zich in de periode dat Mozart in Praag verbleef en draait, hoe kan het ook anders in een oudelullenadventure, om een sinister complot. Mozart raakt in de problemen wanneer hij een moord in zijn schoenen krijgt geschoven en zal vervolgens zijn onschuld moeten bewijzen, een aanslag moeten verijdelen en de keizer moeten redden. Het verhaal klinkt boeiend, maar het spel slaagt er niet in dit op een boeiende manier te vertellen. De puzzels die het eigenlijke spel vormen hebben namelijk meestal nauwelijks wat met het verhaal van doen en bestaan voor een groot deel uit huishoudelijke klusjes. Zo moet je koffie zetten, een ontbijtje klaarmaken en een duif verjagen. Compleet irrelevant en onintere ant, maar buiten dat haalt het de focus van het eigenlijke verhaal weg. De drive om verder te spelen en het mysterie te ontrafelen ontbreekt dan ook.

De makers hebben geprobeerd het muzikale aspect van Mozart op verschillende manieren terug te laten komen, maar slagen er niet in dit op een boeiende manier over te brengen. Zo is er een vrij suffe minigame waarin je met je dirigentenstokje een cirkel moet volgen die over het scherm beweegt. In een andere terugkerende puzzel moet je muziekstukken herstellen door noten te verschuiven. Deze zijn nog best leuk bedacht en weten een aardige balans te vinden tu en inzicht in het stuk, enig geluk en een beetje tactiek. Soms zul je ook puzzels vinden waarin je snaren moet stemmen of een muziekstuk in de juiste volgorde moet zetten. Het idee is leuk, maar de uitwerking is slechts matig omdat je te weinig feedback krijgt waardoor het meer trial and error vereist dan muzikaal inzicht.

Mozart: de Samenzweerders van Praag is dus maar een matige adventuregame die door een flink aantal technische problemen naar een onvoldoende wordt gebracht. Teksten vallen regelmatig buiten de kaders waar ze in moeten staan. De belichting van de personages is soms ineens te fel, dan weer veel te donker. Naar een ander scherm lopen kan soms niet wanneer je al aan de rand van het scherm staat. Voorwerpen combineren kan alleen als je de juiste object A met object B combineert, en niet andersom. Soms is het ook totaal niet duidelijk wat je moet doen om het spel vooruit te krijgen, omdat bepaalde gebeurteni en getriggerd worden door iets wat er niets mee te maken heeft. Een voorbeeld is dat je op een gegeven moment een boek moet bekijken, om zo toevallig een vrouw tegen te komen in de gang. Al deze dingen, en het is maar het topje van de ijsberg, maken het spel onnodig vervelend en maken een al zeer matig spel, alleen maar minder de moeite waard.

Waar uitgever Easy Computing dan wel een pluim voor verdient, is dat men de moeite heeft genomen het spel te voorzien van Nederlandse ondertiteling en schermteksten. Dit maakt het spel toch aanzienlijk toegankelijker voor de waarschijnlijk toch wat oudere Mozart-liefhebbers. Oké, de vertaling is niet briljant, soms iets te letterlijk en daardoor te droog, maar daar gaan we nu niet over zeuren. Dat doen we wel over de rest van het spel, helaas. Wil je toch kennis maken met Mozart, surf dan naar YouTube waar prachtige versies te beluisteren zijn van zijn pianoconcerten, requiem en opera's. Het zal je mi chien verbazen hoeveel van die muziek direct bekend zal klinken.