Moving Out geeft een nieuwe betekenis aan couch co-op

Als je ooit een verhuizing hebt georganiseerd, dan heb je daar één ding van geleerd: je moet voorlopig niet meer verhuizen. Een virtuele verhuizing in Moving Out is gelukkig een stuk leuker.

In Moving Out maak je deel uit van een verhuisbedrijf dat het niet zo nauw neemt met het woord ‘breekbaar’. Jij en maximaal drie collega’s krijgen levels voorgeschoteld waarin je zo snel mogelijk de inboedel van een huis moet verplaatsen naar een verhuiswagen. Het maakt daarbij niet uit hoe je het voor elkaar krijgt, zolang alle gemarkeerde meubels en spullen maar in de truck liggen, in welke hoedanigheid dan ook.

In het begin kom je al aardig ver door iedereen te laten aanklooien. De een rent met een magnetron uit de keuken en trekt zowat de muur omver omdat de stekker nog in het stopcontact zit, de ander sjort de bijzettafel door de voordeur en weer een ander pakt gewoon netjes wat verhuisdozen mee. Het zijn de grotere meubels die een tactischere aanpak vereisen, en waar de chaos echt toeslaat.

moving out

Couch co-op

De katten, instantnoodlebakjes en cactusplantjes die jouw avatar voorstellen kunnen niet eigenhandig een koelkast of wasmachine sjouwen. Voor de zwaardere inboedel heb je dus teamwork nodig. Pak allebei een uiteinde – nee niet die kant, pak hem vanaf de zijkant, nee, die andere zijkant, nee, wacht, ik verplaats wel – en je kunt zelfs gooien met grotere spullen. Waarom een hoekbank de trap af sleuren als je het ook gewoon vanaf de eerste verdieping door een ruit kan smijten? Je moet wel gelijktijdig met je partner op de knop drukken, want als de een te vroeg loslaat zwier je de bank naar de verkeerde hoek van de kamer. Oeps.

Het moet even gezegd worden dat het bewonderenswaardig is hoe toegankelijk het spel is. De besturing is beperkt tot maar drie knoppen, dus ook non-gamers hebben het vliegensvlug in de vingers, en er zijn tal van toegankelijkheidsopties voor mensen met een lichamelijke beperking. Bovendien past het

verhuisconcept perfect bij het partygame-genre. Binnen de kortste keren lig je dubbel door de krankzinnige taferelen die zich op het scherm afspelen. De dozen vliegen om je oren en iedereen rent als een kip zonder kop door het huis, terwijl jij om hulp schreeuwt met een loodzware bank in je handen. Fans van Overcooked! kunnen zich hier wel wat bij voorstellen.

Waar je tussen het vloeken en schreeuwen door ook met elkaar kan lachen in games als Overcooked!, krijgt frustratie sneller de overhand in Moving Out.

-

Samen door een deur

De eerste problemen duiken op wanneer je met z’n tweeën een bed door een deuropening probeert te wurmen. Het is alsof iedere deurpost net een centimeter te smal is, want soms kun je wringen wat je wilt, maar lukt het gewoon niet. Het wordt nog erger wanneer je tijdens het priegelen vast komt te zitten achter de deur. De spastische bewegingen van je avatar gaan dan van grappig naar frustrerend. Dat wordt nog eens versterkt wanneer je partner jou de schuld geeft van het niet goed meedraaien, terwijl je personage gewoon niet doet wat jij wilt.

Waar je tussen het vloeken en schreeuwen door ook met elkaar kan lachen in games als Overcooked!, krijgt frustratie dus sneller de overhand in Moving Out. In beide games word je beloond op basis van de tijd waarin je het level voltooit, maar met alleen een goed uitgevoerde strategie is een gouden plakkaat niet altijd verzekerd in Moving Out. Je moet maar net het geluk hebben dat je jezelf niet klem zet achter een deur, of van de trap valt door je klungelige loopje. Veel heb je zelf in de hand (letterlijk), maar soms heb je het gevoel dat het spel niet goed meewerkt. Dat kan voor extra hilariteit zorgen, maar als je gezelschap competitief is ingesteld kan het ook de pret bederven als die gouden medaille als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Een scoresysteem dat enkel gebaseerd is op tijd voelt daarom niet helemaal op zijn plaats. Moving Out dankt zijn charme voor een groot deel aan de interactiviteit van de levels, maar het maakt voor de score niet uit of je de schutting omver walst, de schilderijen van de muur laat kletteren of een tv kapot laat vallen. Het zou het samenspel met je co-op-partners extra onder druk kunnen zetten als de hoeveelheid aangerichte schade ook mee zou wegen, al is de vraag of je vriendschap dat zou overleven.

moving out

Kwantiteit boven kwaliteit

In plaats daarvan biedt de game steeds drie extra optionele uitdagingen in ieder level, die je pas te zien krijgt zodra je het level voor de eerste keer hebt voltooid. Vaak kun je tijdens het spelen al voorspellen wat ze zijn. Speel je een level waarbij je een lift kan gebruiken? Dikke kans dat je het level nogmaals moet uitspelen zonder dit hulpmiddel. De onthulling van de extra doelstellingen gaat dan ook vaak gepaard met de kreet: “Je moet wát doen?!”

Het voltooien van de extra doelstellingen levert je muntjes op, waarmee je bonuslevels vrijspeelt bovenop de dertig levels van de verhaalmodus. Je kunt op basis van de hoeveelheid content dus flink wat avonden vullen, en al helemaal als je echt alle extra doelstellingen wilt behalen.

Voor deze game geldt echter wel dat kwantiteit boven kwaliteit gaat. De extra doelstellingen zijn niet altijd origineel en lijken gemaakt om de game op te rekken, bijvoorbeeld omdat je een level moet uitspelen zonder ramen te breken en daarna nog een keer waarbij juist alle ramen moeten sneuvelen. Ook duurt het erg lang voordat de levels meer afwisseling krijgen. Na tien keer dezelfde bank en Atari uit een dertien-in-een-dozijn-huis te hebben verhuisd, komen de boerderijdieren en transportbanden als een verademing. Er zitten een aantal leuke gimmicks in bepaalde levels, waar naar onze mening vaker gebruik van gemaakt mocht worden.

moving out

De eenzame verhuizer

Ondanks de kleine missers is Moving Out zeker aan te raden als partygame. Jammer genoeg ondersteunt het spel geen online multiplayer, wat juist in deze tijden een pijnlijk gemis is. De singleplayermodus voelt daarentegen overbodig, want de game is er niet op gemaakt om in je eentje te spelen. Met de zogenaamde Assist Mode kom je ook in je uppie aardig ver, maar zonder tweede speler is het bijvoorbeeld niet mogelijk om met zware spullen te gooien. En laat dat nou een van de meest bevredigende en noodzakelijke bewegingen zijn in het spel.

Wie klaar is met kokkerellen in Overcooked! en op zoek is naar een nieuwe multiplayergame is zeker aan het juiste adres met Moving Out. De verhuissimulatie is misschien minder gepolijst dan zijn culinaire broer, maar geeft genoeg eigen kansen om je vriendschap om zeep te helpen. Hopelijk heb je geen echte verhuizing op de planning staan.

Moving Out is voor deze review getest op een Nintendo Switch. Het spel is daarnaast ook beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

Een tip: speel Moving Out nooit met degenen die je ook om hulp zou vragen bij een echte verhuizing. Het is maar de vraag of je vriendschap het überhaupt overleeft, en toezien hoe bankstellen door ruiten worden gegooid schept weinig vertrouwen. Wel houd je er een paar leuke avonden aan over.

Dolle multiplayer

alles kan en mag kapot

ontzettend toegankelijk