MotorStorm: Pacific Rift | Gamer.nl

Videoreview

Het MotorStorm Festival is neergestreken op een tropisch eiland. De modderige setting in Monument Valley heeft daarmee plaatsgemaakt voor wat meer grafische variatie. En net als het origineel is ook MotorStorm: Pacific Rift grafisch goed in vorm. Om uit te dokteren of de nieuwe omgeving van Pacific Rift net zo'n leuke game maakt als de PlayStation 3 launchtitel, onderworpen we de game aan een grondige APK.

Grafisch blijft Pacific Rift een lust voor het oog. Hoewel niet elk level je van de bank af blaast, heeft de game genoeg pijlen op zijn boog om vriend en vijand te verbluffen met adembenemende omgevingen. Ook de crashes zien er erg spectaculair uit, maar komen beter tot hun recht wanneer je alleen speelt. Het blijft erg vermakelijk om te zien hoe je bestuurder dankzij de ragdoll physics bij elke grote botsing als een opblaaspop de lucht in wordt gekatapulteerd. Het enige kritiekpunt op de graphics is dat er af en toe wat karig met de polygonen om is gesprongen. Bladeren van palmbomen langs het strand mi en hierdoor bijvoorbeeld wat detail. Dit is echter maar een klein smetje op het verder witte blazoen, want door de hoge snelheid waarmee je door de omgevingen scheurt, valt het nauwelijks op.

Waar de banen van de eerste MotorStorm wel erg veel op elkaar leken, brengt deel twee gelukkig veel meer variatie. Ditmaal is niet elk circuit opgebouwd uit dezelfde rode en bruine tinten. Met de nieuwe setting op het tropische eiland is er duidelijk meer ruimte voor visuele diversiteit. Het eiland kent een rijke variatie aan natuurschoon met dichtbeboste oerwouden, sprankelende rivierbeddingen, vulkaanlandschappen vol stromend magma, hagelwitte palmstranden en een azuurblauwe zee. Je kunt het qua vakantiebestemming slechter treffen. Ook nu kun je meerdere routes kiezen die optimaal zijn voor verschillende voertuigen. Smalle richels op berghellingen zijn alleen goed te nemen als je een motor of lichte buggy bestuurt. Dit in tegenstelling tot houten obstakels, die je enkel rijdend in een zwaarder voertuig als de big rig en de monster truck kunt overwinnen.

Net als in zijn voorganger is de besturing van Pacific Rift dik in orde. Zelfs de gigantische monster trucks die nieuw zijn in dit deel, kun je na enige oefening prima onder controle houden. Met de snelle, wendbare motoren kun je nu ook kleine bunny-hops maken en die komen goed van pas als je door grote pla en water moet ploeteren. Ook nieuw in dit vervolg is de mogelijkheid om je boost-meter flink te laten afkoelen door je voertuig door ondiep water te sturen. Zware wagens verliezen geen snelheid wanneer ze een plons nemen, maar de lichtere voertuigen zoals de motoren en de buggy's worden behoorlijk afgeremd door de nattigheid. Hierdoor is het slim om je racetactiek af te stemmen op je voertuig. Lichtere voertuigen zijn kwetsbaarder op het hectische strijdtoneel en trager in water, dus is het verstandiger om routes te kiezen waarbij je de chaos een beetje ontloopt. De big rigs en monster trucks wijken echter voor niets of niemand en hebben geen noemenswaardig snelheidsverlies bij het pootje baden. Die voertuigen zijn dan ook uitermate geschikt om zoveel mogelijk als een stormram rechtdoor te rijden.

De carrièremodus verdeelt de races in vier thema's: aarde, lucht, vuur en water. Elk thema heeft vier verschillende circuits en je speelt meestal een afgebakend stuk van één van die tracks, afhankelijk van de uitdaging die je aanneemt. Spelenderwijs ontgrendel je zo steeds meer uitdagingen en banen. De laadtijden in Pacific Rift zijn een stuk ingekort, dus wanneer je een voertuig selecteert of een race wilt starten, hoef je beduidend minder lang te wachten dan voorheen.

De AI van de tegenstanders is lekker agre ief ingesteld en met zestien coureurs tegelijk op de baan leidt dat tot leuke chaos die de race absoluut ten goede komt. Bij goed presteren is het natuurlijk fijn om beloond te worden en daarom verdien je regelmatig leuke extraatjes, zoals extravagante skins voor je voertuigen en nieuwe kostuums voor de coureurs. Finishen bij de eerste drie is nog steeds vaak een vereiste om verder te komen, maar Pacific Rift biedt iets meer variatie.

Zo neem je soms deel aan Eliminator-races, waarbij er een zichzelf herhalende timer loopt en iedere tien à vijftien seconden de coureur in laatste positie geëlimineerd wordt. De speedrun-uitdagingen plaatsen checkpoints in de omgeving en verwachten van jou dat je die punten binnen een bepaalde tijd pa eert. Het probleem daarbij is dat opeenvolgende checkpoints niet van te voren zichtbaar zijn. Pas wanneer je een checkpoint pa eert verschijnt de volgende in beeld. Sommige checkpoints volgen heel snel op elkaar en hierdoor wordt het stukken moeilijker om de ideale racelijn te vinden. Sommige speedruns bevatten wel veertig van die dingen, dus dan komt het aan op een goed geheugen en meestal meerdere speelbeurten voordat je überhaupt in aanmerking komt voor een bronzen beker.

De vorige MotorStorm had geen offline multiplayer mogelijkheid, maar bood wel een prima online mode waarin je met z'n twaalven in de modder kon stoeien. Evolution laat ons ditmaal met z'n zestienen  tegelijk door de bagger raggen en dat zonder enige beeldvertraging. Ranked en unranked matches behoren beide tot de mogelijkheden en op de online ranglijsten kun je bijhouden hoe goed of slecht je presteert. Offline kun je met z'n tweeën, drieën of vieren aan de slag, gewoon lekker samen thuis op de bank. De framerate blijft stabiel en het spel blijft grafisch goed gedetailleerd. Helaas is het bij een race met drie of vier spelers door de hoge snelheid soms moeilijk te zien waar je heen moet. Wanneer alle spelers echter een beetje wegwijs zijn geworden op de banen, is dit geen probleem meer en kun je met z'n allen veel plezier beleven aan dit onderdeel.

Videoreview