MotoGP 4 | Gamer.nl

Namco en Microsoft zijn beide uitgevers die de officiële rechten hebben op de MotoGP licentie. In deze wereld van exclusieve deals mag dat haast een wonder heten. Mi chien is het omdat in dit geval beide concerns niet echt veel concurrentie van elkaar hebben. Namco brengt hun reeks namelijk uit op de PS2 en Microsoft die van hun op de Xbox. Voordeel voor beide is echter wel dat ze de beschikking hebben over de officiële namen en merken van alle racekla en die in een MotoGP evenement rijden. In deze review gaan we kijken of MotoGP 4, het nieuwste deel uit de stal van Namco, hier goed gebruik van kan maken.

Iets wat meteen opvalt na het opstarten van de game, is de typische Namco sfeer die ook terug is te vinden in gamereeksen als Ace Combat en Ridge Racer. De intromenu's zijn zeer simpel opgezet en worden ondersteund door een pakkende tune. Stijl is bij Namco blijkbaar toch een grote factor bij het maken van hun games. Jammer dat het vaak hetzelfde aanvoelt.

De opzet van MotoGP 4 is verder erg simpel. Singleplayer, multiplayer en een trainingsoptie maken het grootse deel van de game uit. De singleplayer mode is weer onderverdeeld de gebruikelijke modes zoals, season, arcade en time trial. In season kun je een compleet raceseizoen volbrengen in de 125cc, 250cc en MotoGP kla en. Ook in de season optie vertoont MotoGP 4 weer veel overeenkomsten met andere games van Namco. Zo krijg je na elke race commentaar van je teamleider en krijg je, naar gelang je prestaties, extra onderdelen en geld. MotoGP 4 lijkt in dit opzicht erg veel op Ridge Racer. In arcade kun je simpelweg op een motor stappen en gaan racen. Het leuke is, dat met het verdiende geld later ook kla ieke motors zijn te verdienen, waarmee ook te racen is. Twee extra opties moeten de game wat extra afwi eling geven. Zo is er een challenge mode waarin specifieke uitdagingen voltooid moeten worden en een paddock optie. Hier kunnen met het geld dat is verdiend in season, andere motoren en circuits worden gekocht voor gebruik in arcade. Ook extra opties zoals een replay theatre en de mogelijkheid tot het bekijken van je aanwinsten zijn hier aanwezig.

Erg jammer is dat MotoGP 4 geen echte online mode heeft. Er zitten verschillende multiplayer modes in, maar geen daarvan stelt je in staat online te gaan. Het zou eventueel kunnen met de aanwezige LAN mode, maar hiervoor is weer externe software nodig. Via de LAN mode is wel tegen zeven andere eigenaars van de game te spelen, maar hiervoor moet je wel acht PS2's en acht tv's bij elkaar zien te krijgen. Andere manieren om tegen elkaar te spelen zijn de versus en Grand Prix modes die beide in splitscreen te spelen zijn. In versus rijdt je één race en in Grand Prix wordt een reeks van races doorgewerkt.

Motoren vereisen een heel andere aanpak dan auto's. Zo is de balans van de coureur erg belangrijk wanneer hij bepaalde manoeuvres uithaalt. In MotoGP 4 is dit principe behoorlijk goed uitgewerkt. Om niet meteen de eerste bocht uit te vliegen, kunnen bepaalde settings aangepast worden om het je makkelijker te maken. Maar als je al een beetje gewend bent aan de unieke handling van de motor, is het mogelijk om bepaalde settings te veranderen, waardoor het gedrag van de motor realistischer wordt. De handling van de motoren voelt verder natuurgetrouw aan. Iets teveel gas geven en de achterkant breekt uit, terwijl iets te laat remmen resulteert in flink wat onderstuur. Door de coureur naar voren of naar achteren te laten leunen, kan de wegligging verder worden aangepast. Iets wat de wat meer ervaren speler zeker zal kunnen waarderen. Wat wel even moet worden vermeld, is dat de acceleratie knop behoorlijk hard moet worden ingedrukt om vol gas te kunnen geven. Dit resulteert na een race van vijf ronden al in een lamme duim. Extra duimtraining wordt dus aanbevolen.